گروه بین‌الملل- دیروز چهارشنبه قیمت نفت به بشکه‌ای

۷۰ دلار نزدیک شد، زیرا کاهش میزان ذخایر بنزین آمریکا و بهبود بورس‌های آسیایی این اعتماد را تقویت کرد که تقاضا برای سوخت درحال افزایش است. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک، بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای به ۸۸/۶۹ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز سه‌شنبه ارزش قراردادها با ۶۴/۱ دلار کاهش در رقم ۷۵/۶۸ دلار ثابت شد.

اواخر روز سه‌شنبه موسسه نفت آمریکا گزارش داد، طی هفته گذشته میزان ذخایر بنزین به طور غیرمنتظره تا ۲/۳ میلیون بشکه کاهش داشته است. این درحالی است که تحلیل‌گران افزایش ۱۵۰،۰۰۰ بشکه‌ای را پیش‌بینی کرده بودند.

موسسه نفت آمریکا همچنین گزارش داد: میزان ذخیره نفت خام در ترمینال ذخیره‌سازی کاشینگ اوکلاهاما ۷۷۲،۰۰۰ بشکه کاهش داشته است، اما میزان کل ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی، افزایش داشته است.

دیروز اکثر بورس‌های آسیا نسبت به کاهش‌های هفته جاری بهبود یافتند و این امر خوش‌بینی معامله‌گران نفت را تقویت کرد. معامله‌گران نفت به بازارسهام به عنوان معیاری از اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد می‌نگرند.

اما بحران بدهی‌های اروپا در ماه جاری پیش‌بینی‌ها برای رشد اقتصادی جهان را کاهش داده است. بانک مریل لینچ آمریکا پیش‌بینی خود را درمورد متوسط قیمت نفت در نیمه دوم سال از بشکه‌ای ۹۲ دلار به بشکه‌ای ۷۸ دلار کاهش داد، زیرا کندی رشد اقتصادی تقاضا برای نفت را تضعیف می‌کند.

این بانک گزارش داد، «تقریبا همه افزایش تقاضا برای نفت از طرف بازارهای نوظهور خواهد بود و ما پیش‌بینی خود را برای کشورهای توسعه یافته به شدت کاهش داده‌ایم.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه ژوئن قیمت نفت کوره به ۸۸۱۲/۱ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۹۵۰۵/۱ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۰۷۲/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای ۳۳/۷۰ دلار در هر بشکه معامله شد.