گروه بین‌الملل- همچنان که تحلیلگران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا بحران بدهی اروپا نظم اقتصادی جهان را تغییر خواهد داد یا خیر، صندوق بین‌المللی پول گزارش داد بحران بدهی اروپا سرمایه‌گذاران را به سمت بازارهای نوظهور برزیل، چین و هندوستان سوق می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول در گزارشی از وضع اقتصادی جهان عنوان کرد بحران بدهی در یونان و دیگر کشورهای منطقه یورو موجب شده است سرمایه‌گذاران برای کسب سود به دنبال سرمایه‌گذاری در کشورهای نوظهور باشند. این بحران استنباط از ریسک و بازگشت سود را در بازارهای کشورهای غنی مربوط به بازارهای نوظهور تغییر داده است.

بحران جهانی بدون شک موجب وضعیت آسیب‌پذیر بودجه دولت‌ها در اروپا شده است و کاهش شدید هزینه‌ها و تردید درمورد آینده ارزش یورو را درپی داشته است.

دولت‌های پرتغال، ایتالیا، ایرلند، یونان و اسپانیا شاهد افزایش بدهی‌هایشان بوده‌اند که این امر موجب شده است سرمایه‌گذاران درمورد عدم بازپرداخت بدهی‌های قبلی دولت‌ها نگران باشند.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، تاثیر این بحران بر اعتماد سرمایه‌گذاران در انتخاب‌های آنان، از شرکت‌های سرمایه‌گذاری کوچک گرفته تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری محسوس است. سرمایه‌گذاران بخش خرده‌فروشی و صندوق‌های بزرگ مالی در کوتاه مدت به پورتفولیوهای بازارهای نوظهورشان می‌افزایند.

در گزارش صندوق بین‌المللی آمده است «همچنان که اشتها برای ریسک‌پذیری در حال افزایش است، سرمایه به آسیا (به جز ژاپن) و آمریکای لاتین سرازیر می‌شود. این مکان‌ها به دلیل چشم‌انداز رشد خوب اقتصادی، افزایش ارزش پول و افزایش قیمت دارایی‌ها جذاب هستند. همچنین سرمایه به دلیل نرخ پایین بهره در اقتصادهای پیشرفته عمده به سمت این اقتصادها سرازیر می‌شود.»

علاقه به سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور مساله جدیدی نیست. اما از آنجایی که سرمایه‌گذاران به منظور کسب سود بیشتر به دنبال بازارهای خارجی نامتعارف می‌گردند، سرمایه‌گذاری در کشورهایی چون برزیل، چین و هندوستان متداول شده است.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول میزان سرمایه گذاری خارجی در آسیا و آمریکای لاتین طی ماه‌های اخیر رشد زیادی داشته است. با توجه به افزایش رشد اقتصادی چین و سایر کشورهای در حال توسعه به نظر می‌رسد آینده اقتصادی این کشورها به مراتب روشن تر و درخشان تر از سایر کشورهای توسعه یافته و صنعتی است.

صندوق بین‌المللی پول همچنین گزارش داد بحران مالی و اقتصادی جهان بیش از ۲۲۸۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهانی زیان وارد کرد که این رقم نسبت به برآورد قبلی صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر ۵۳۳ میلیارد دلار کاهش نشان می‌دهد. صندوق بین‌المللی پول در این گزارش افزود، بحران اخیر مالی بیش از ۸۸۵ میلیارد دلار به سیستم بانکی آمریکا زیان وارد کرده است ، این رقم در گزارش قبلی صندوق ۰۳/۱ تریلیون دلار اعلام شده بود .

صندوق بین‌المللی پول در ادامه روند رشد و رونق اقتصادی جهان طی ماه‌های اخیر را فراتر از تصورات قبلی ارزیابی کرد و افزود، البته هنوز ریسک زیادی در اقتصاد جهانی وجود دارد. به خصوص در کشورهایی که دولت‌های آنها با بدهی و کسری بودجه بالایی روبه‌رو هستند. بحران بدهی همچنان یونان و منطقه یورو را تهدید می‌کند. وضعیت اقتصادی آمریکا نیز هنوز بی‌ثبات و شکننده است.