گروه بین‌الملل - انتشار رسمی گزارش درآمد کمپانی آلوکا و از طرفی گزارش بانک مرکزی درباره احتمال رکود اقتصادی، سرمایه‌گذاران وال‌استریت را ناگزیر از عقب‌نشینی در روز سه‌شنبه کرد.

به گزارش رویتر از نیویورک، بانک مرکزی آمریکا در صبح روز سه‌شنبه گزارش جلسه ۱۸ مارس خود را منتشر ساخت. این گزارش نشان می‌داد که اعضای کمیته تصمیم‌گیری درباره نرخ بهره در این باره که چه میزان افزایش نرخ بهره می‌تواند تورم را مهار کند، مجادله سختی داشته‌اند. به هر حال از بیانیه بانک مرکزی چنین برمی‌آید که بانک با مشکلات متناقض‌نما مواجه است؛ از یک سو نرخ تورم در حال افزایش است و امکان کاهش بیش از این نرخ بهره منتفی است و از سوی دیگر کسادی اقتصادی راه‌حل دیگری می‌طلبد. تحلیلگران معتقدند به‌رغم کاهش شاخص‌ها در روز سه‌شنبه که در اثر گزارش ضرر آلوکا و نیز گزارش کسادی اقتصادی آمریکا اتفاق افتاد، به نظر می‌رسد که فعالان بازار معقولانه‌تر و متفکرانه‌تر از قبل عمل می‌کنند، این در حالی است که در چند ماه گذشته بازار متشنج، عصبی و مشوش بود و نوسانات غیرعادی فراوان داشت. سرمایه‌گذاران بازار همچنین درباره گزارش درآمد کمپانی‌ها اندکی خوش‌بین هستند؛ هرچند در روز اول کمپانی آلوکا گزارش کرد سود این کمپانی در سه ماه نخست سال ۵۴درصد تنزل یافته است و اما درباره جریان اقتصاد بدبین هستند. اما خبر خوب برای فعالان بازار این است که از مرحله احساسی و معاملات دم و لحظه‌ای عبور کرده‌اند و در حال حاضر عقلانی‌تر عمل می‌کنند.

البته این عقلانیت تا حد زیادی مدیون تلاش‌های بانک مرکزی با کاهش نرخ بهره و تزریق پول به بازار‌ ماست. اما یک نگرانی همچنان به قوت خود باقی است و آن رکود لجبازانه بخش مسکن است که بسیاری از کارشناسان می‌گویند می‌تواند به سایر بخش‌های اقتصادی سرایت کند و رشد اقتصادی را در این کشور در دورانی که بسیار به آن احتیاج دارد، تحت‌تاثیر قرار دهد.

شاخص سهام داوجونز ۳۶ واحد یا ۲۹/۰درصد از دست داد و به واحد ۱۲۵۷۶ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۷ واحد یا ۵۱/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۶۶ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۶واحد یا ۶۸/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۳۴۹ رسید. کاهش ۱۵درصدی سود کمپانی قطعه‌ساز AMD باعث نگرانی سهامداران تکنولوژی شد.

در توکیو شاخص‌های سهام تحت‌تاثیر نگرانی‌های وال‌استریت درباره وضعیت اقتصاد و نیز درآمد کمپانی‌ها تنزل کردند. برای سرمایه‌گذاران ژاپنی رونق اقتصادی آمریکا چشم‌انداز روشنی از سود برای آنها ترسیم می‌کند. شاخص سهام نیکی در روز چهارشنبه ۱۳۹واحد یا ۰۵/۱درصد از دست داد و به واحد ۱۳۱۱۲ رسید. شاخص سهام توپیکس هم در این روز ۲۰واحد یا ۵۴/۱درصد ضرر کرد و به واحد ۲۶۲/۱ رسید. این دومین روز پیاپی تنزل توکیو بود. در اروپا هم بازارهای سهام روزگار خوشی نداشتند. شاخص سهام FTSE لندن ۴۱/۰درصد از دست داد، داکس آلمان ۷۲/۰درصد ضرر کرد و CAC-۴۰ فرانسه ۶۵درصد تنزل یافت.

در بازار معاملات ارزی، ارزش دلار همچنان اندک‌اندک میل به ترقی دارد و این برای صادرکنندگان ژاپنی خبر خوشی به شمار می‌رود. روز چهارشنبه در توکیو هر دلار به ازای ۵۵/۱۰۲ این معامله شد که نسبت به روز سه‌شنبه که هر دلار به ازای ۹۶/۱۰۱ ین معامله شد، افزایش محسوس و خوشحال‌کننده‌ای نشان می‌داد. نرخ برابری یورو در برابر دلار به ازای هر یورو ۵۶۹۴/۱دلار بود که نسبت به روز سه‌شنبه که هر یورو به ازای ۵۷۵۷/۱دلار معامله شده بود، ارزش یورو کاهش اندکی نشان می‌دهد.

قیمت نفت خام در روز سه‌شنبه در نیویورک با ۵۹ سنت کاهش به ۵۰/۱۰۸دلار برای هر بشکه رسید.