عراقی‌ها از پول نفت برای بازسازی کشورشان خرج کنند

گروه بین‌الملل- دموکرات‌ها در پی تدوین و تصویب طرحی هستند که دولت عراق را وادارد، مازاد درآمد نفت را صرف بازسازی کشور کند.

به گزارش آسوشیتدپرس ژنرال پترائوس، فرمانده ارشد نیروهای نظامی در عراق که در حال ارائه گزارش دستاوردها و موفقیت‌های حضور آمریکا در عراق به کنگره است، چنین موضوعی را پیشنهاد کرده است. ژنرال پترائوس تاکنون در این گزارش از تعویق خروج نیروهای آمریکایی از عراق حمایت کرده است و گفته است دستاوردها و موفقیت‌های آنها در منطقه جنگی شکننده و متزلزل بوده و این موضوع نیاز به تاخیر خروج نیروهای آمریکایی را ایجاد کرده است.

سناتور کارل لوین، رییس کمیته خدمات نظامی در کنگره گفت، تاخیر در خروج نیروهای آمریکایی در عراق به این معنا است که ایالات متحده به جنگ، خود را متعهد می‌داند. وی افزود: ما باید فشار پیوسته و فزاینده‌ای به دولت عراق وارد آوریم تا اختلافات سیاسی را کنار بگذارند و برای بازسازی کشورشان از محل درآمد نفتی اقدام کنند و در عملیات نظامی در کشورشان نقش اصلی را بر عهده گیرند.

در سال‌جاری به دلیل افزایش قیمت نفت در سطح جهان، درآمد نفتی عراق نیز افزایش چشمگیری یافته است و احتمالا در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ به ۱۰۰میلیارد دلار بالغ می‌شود. این در حالی است که ارتش ایالات متحده باید سوخت و انرژی را از بازار آزاد تامین کند و میانگین ۲۳/۳دلار برای هر گالن هزینه کند که هر ماه به طور متوسط به ۱۵۳میلیون دلار در عراق می‌رسد.

با اینکه عراقی‌ها هزینه سوخت نیروهایشان را خود تامین می‌کنند؛ اما آنها برای تامین زندگی مردم خود سخت به دلارهای آمریکایی متکی هستند، مخصوصا ۴۵میلیارد دلاری که برای بازسازی عراق در نظر گرفته شده است.

دموکرات‌ها در واکنش به عدم تعیین تاریخ معین برای خروج نیروهای آمریکایی، می‌خواهند با بلوکه کردن پولی که قرار است برای بازسازی عراق به عنوان کمک از سوی آمریکا پرداخت شود، سیاست‌های بوش را از این زاویه به چالش بطلبند. آنها معتقدند حالا وقت آن است که عراقی‌ها بار مالی بازسازی کشورشان را خود برعهده گیرند، به ویژه آنکه قیمت نفت در سال‌جاری افزایش چشمگیری یافته است.

رایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق با این پیشنهاد موافق است اما می‌گوید، این موضوع زمان زیادی خواهد گرفت. وی گفت من معتقدم آنچه ما باید در این فرآیند بر آن تمرکز کنیم این است که این دوره یک دوره انتقالی است و بنابراین این فرآیند، پیچیده است.

ژنرال پترائوس در گزارش روز سه‌شنبه خود گفت او به پرزیدنت بوش پیشنهاد کرده است که تا پایان جولای، خروج ۲۰هزار نفر از سربازان را کامل کند. غیر از این ژنرال یک دوره ۴۵ روزه به عنوان دوره «تثبیت و ارزیابی» در نظر گرفته است که هرگونه خروجی باید پس از آن صورت گیرد.

وی هیچ تاریخ دقیقی پس از پایان این دوره ۴۵ روزه اعلام نکرده است. انتظار می‌رود که جورج بوش طرح ژنرال را که طرحی محافظه‌کارانه است و تاریخ خروج نیروهای آمریکایی را باز گذاشته است، بپذیرد. به این ترتیب احتمالا تا زمانی که بوش کاخ سفید را در سال آینده ترک می‌کند، نیروهای آمریکایی در عراق حضور دارند.