جهان در هفته پیش رو - ۲۰ فروردین ۸۷

گروه بین‌الملل- زیمبابوه، یک هفته پس از برگزاری انتخابات هنوز در ابهام نتایج انتخابات خود به سر می‌برد. حزب مخالف اعلام کرده است که در انتخابات برنده شده است و به همین دلیل حزب حاکم رییس‌جمهور موگابه از اعلام نتایج امتناع کرده است و در اقدامی نامعمول خلاف قانون تقاضای بازشماری آرا را کرده است، این در حالی است که براساس قانون اساسی زیمبابوه بازشماری آرا قبل از اعلام نتایج غیرقانونی است. پرزیدنت رابرت موگابه ۲۸ سال است بر مسند ریاست جمهوری در زیمبابوه تکیه زده است و به نظر نمی‌رسد، خیال ترک کاخ ریاست جمهوری را داشته باشد. با توجه به جو فعلی و تسلط حزب حاکم مردم زیمبابوه امید خود را برای تغییر در حکومت از دست داده‌اند و به همین دلیل نیروهای مخالف از مجامع بین‌المللی خواسته‌اند تا به دولت زیمبابوه برای اعلام نتایج انتخابات فشار آورند.۵سال پس از آغاز جنگ در عراق، ژنرال پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و برایان کروکر، سفیر آمریکا در عراق گزارش خود درباره وضعیت کنونی عراق و نحوه عملکرد و میزان موفقیت نیروهای آمریکایی در عراق به کنگره ارائه خواهند داد. در گزارش قبلی خود، آنها سخن از موفقیت عملکرد نیروهای آمریکایی به دلیل افزایش نیروهای آمریکایی در عراق در سال ۲۰۰۷ کردند.

در‌حال‌حاضر هم به نظر می‌رسد امورات و مسائل امیدبخش هستند. مناطق سنی‌نشین کاملا آرام هستند و امنیت و آرامش در بغداد در حال بهبود است، اما شیعیان که به دو بخش تقسیم شده‌اند، بخشی که کنترل دولت را به دست دادند و بخشی که به عنوان شبه‌نظامیان معترض فعالیت می‌کنند، درگیر جنگی خونین هستند. دولت عراق به این نیروها اولتیماتوم داده است تا در مهلت مشخص اسلحه را زمین بگذارند.

این مهلت درست در روزی که دو آمریکایی گزارش خود را به سنا ارائه می‌دهند، به پایان می‌رسد. دو آمریکایی کارکشته قطعا سعی خواهند کرد تا سناتورها را متقاعد کنند که موفقیت‌های موقتی و تاکتیکی آنها به پیشرفت‌های سیاسی و استراتژیک تبدیل شده است.

مردم ایتالیا در روز یکشنبه ۱۳ آوریل برای انتخابات پارلمانی پای صندوق‌های رای خواهند رفت، پس از آنکه رومانو پرودی در ژانویه ناگزیر از استعفا شد. جناح راست به رهبری سیلویو برلوسکنی چهره جنجالی سیاست ایتالیا خیلی تمایل دارد تا بتواند مجددا به کرسی نخست وزیری کشور تکیه زند.

براساس نظرسنجی‌ها، حزب وی شانس بیشتری نسبت به حزب چپگرا به رهبری والتر ولترونی، شهردار سابق رم دارد. برنده انتخابات باید راهی برای حل مشکلات اقتصادی کشور پیدا کند و نیز کشوری را که سیاست در آن ساکن و راکد مانده است، احیا کند.

و اینکه سران هفت کشور صنعتی در پایان هفته ۱۱ آوریل گرد هم خواهند آمد، دستور کار آنها بحران اعتبارات در بازارهای جهان خواهد بود.