تعویق انتخابات پارلمانی در پاکستان

گروه بین‌الملل- در حالی که اعضای حزب مردم به دنبال انتخاب جانشین برای رهبر از دست رفته‌شان هستند، طارق عظیم، رهبر حزب حاکم، تقاضای تعویق برگزاری انتخابات را کرده است. آصف‌علی زرداری

به گزارش بی‌بی‌سی، حزب مردم پاکستان قرار است در روزهای آینده نشستی برگزار کند و درباره رهبر آینده این حزب در فقدان بی‌نظیر بوتو گفت‌وگو و تصمیم‌گیری کنند. اعضای حزب قرار است در منزل بی‌نظیر بوتو در لارکانا گردهم آیند تا نظر اعضای خود را درباره جانشین او بشنوند.

برخی تحلیل‌گران معتقدند، آصف علی‌زر داری، همسر بی‌نظیر بوتو از گزینه‌های احتمالی جانشینی وی است، اما اتهام سوء‌استفاده مالی وی یکی از دلایل برکناری بوتو از قدرت در اوایل دهه ۹۰ بود. بنابراین شهرت منفی وی یکی از موانع اصلی حزب برای انتخاب وی به مثابه رهبر آتی حزب مردم است. بیلا وال بوتو، پسر بی‌نظیر بوتو هم یکی از گزینه‌های مورد حزب است، اما وی فقط ۱۹سال سن دارد و برای رهبری یک حزب بسیار جوان است. تنها گزینه دیگر حزب مخدوم امین فهیم است که از چهره‌های معروف و نیز حامی اصلی خانم بوتو بود.

به نظر می‌رسد مرگ نابهنگام خانم بوتو که فضایی از اضطراب ایجاد کرده است، باعث تشتت آرا در حزب شده است و تصمیم‌گیری را دشوار ساخته است. آصف علی زرداری به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است، همه چیز به تصمیم حزب بستگی دارد.

آصف علی زرداری پس از آنکه ۸ ماه به اتهام فساد مالی در دوران نخست‌وزیری همسرش در زندان به سر برد، در نوامبر سال ۲۰۰۴ از زندان آزاد شد.

ترور بی‌نظیر بوتو باعث افزایش درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در سراسر پاکستان شده است. ژنرال مشرف در پی افزایش درگیری‌ها به نیروهای نظامی دستور داد که با این ناآرامی‌ها به شدت مقابله کنند. به نظر می‌رسد ترور خانم بوتو باعث تعویق تاریخ برگزاری انتخابات هشتم ژانویه شود. اقبال حیدر، یکی از اعضای حزب مردم در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی از ضرورت تعویق انتخابات صحبت کرده است. به اعتقاد وی، حزب مردم پس از ترور رهبرش به زمان برای بازگشت به شرایط عادی و نیز انتخاب رهبر جدید دارد. از طرف دیگر، طارق عظیم از رهبران حزب مسلم لیگ شاخه پرویز مشرف هم معتقد است باید انتخابات به تعویق افتد. وی معتقد است، شرایط عاطفی کشور قطعا بر موفقیت حزب وی در انتخابات تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر اینکه در اثر ترور بوتو برخی احزاب اعلام کرده‌اند، انتخابات را تحریم خواهند کرد.