گروه بین‌الملل- رهبر ائتلاف مخالفان سوری گفت که دولت این کشور تا دهم ماه جاری میلادی - یکشنبه ۲۲ بهمن- برای آزاد کردن زنان زندانی فرصت دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «معاذ الخطیب» تاکید کرد که بعد از پایان این ضرب‌الاجل شانس گفت‌و‌گو بین مخالفان و دولت کمرنگ می‌شود. الخطیب در مجموع خواستار آزادی ۱۶۰ هزار زندانی شده و آن را به عنوان پیش‌شرطی برای آغاز گفت‌و‌گو‌ها مطرح کرده‌است. او تاکید کرده‌است که «بشار اسد» رییس‌جمهوری سوریه باید در این‌باره به طور رسمی موضع‌گیری کند.

این همه در شرایطی است که پیش‌تر برخی از شخصیت‌های مخالف سوری از پیشنهاد الخطیب برای مذاکره با نمایندگان بشار اسد به شدت انتقاد کرده بودند.

شورای ملی مخالفان سوریه که یکی از عناصر اصلی ائتلاف ملی مخالفان این کشور به شمار می‌رود با انتقاد شدید از طرح معاذ الخطیب برای انجام مذاکره با دمشق اعلام کرد که انجام هرگونه گفت‌وگو با دولت بشار اسد ناممکن است.

این شورا همچنین اعلام کرده‌بود: «طرح مذکور با اساسنامه ائتلاف مخالفان سوریه که شامل براندازی نظام حاکم در دمشق و انحلال نهادهای امنیتی در این کشور است در تضاد است زیرا ما باید مسوولان سوری را که در ریخته‌شدن خون مردم این کشور دست دارند، محاکمه کنیم و با آنها وارد مذاکره نخواهیم شد.» جورج صبرا، رییس شورای ملی مخالفان سوریه در این‌باره گفته‌بود که سخنان معاذ ‌الخطیب از چارچوب فعالیت‌های مخالفان سوری و اهداف او برای پیروزی «انقلاب» خارج شده‌است.

الخطیب اعلام کرده بود که اگر شروط مخالفان از جمله آزادی ده‌ها زندانی سیاسی بر‌آورده‌شود، آمادگی گفت‌و‌گو با «فاروق الشرع» معاون رییس‌جمهوری سوریه را دارد.