گروه بین‌الملل- فرماندار کالیفرنیا، آرنولد شوآیتزینگر، با اخراج ۲۲۰۰۰ کارگر بخش دولتی و دستور کاهش دستمزد ۲۰۰ هزار کارگر دیگر به پایان بحران بودجه رسیده است. پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا با کسری بودجه‌ای بیش از ۱۵میلیارد دلار روبه‌رو است و قانونگذاران تلاش می‌کنند بر سر یک برنامه بودجه به توافق برسند. این کاهش دستمزدها که ماهانه مبلغ ۱۰۰میلیون دلار صرفه‌جویی خواهد کرد، سیاستمداران را تحت فشار قرار می‌دهد تا به بحران بودجه خاتمه دهند. اما یک مقام ارشد این ایالت از تصمیم کاهش دستمزد انتقاد کرد. کالیفرنیا یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان را دارد و راهی برای پرداخت به پیمانکاران برای خدماتی که فراهم می‌کنند، ندارد. حدود ۳۰ ایالت آمریکا با کسری بودجه که از افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها ناشی شده است، روبه‌رو هستند؛ اما کالیفرنیا بزرگ‌ترین این ایالت‌ها است. آقای شوآیتزینگر به خبرنگاران گفت: دستور کاهش کارکنان و دستمزدها را صادر کرده است. او گفت: امروز از قدرت اجرایی خود استفاده می‌کنم تا از بحران تمام‌عیار جلوگیری کنم و ایالت را رو به جلو نگه دارم. این کاری نیست که به راحتی انجام دهم؛ اما بودجه نداریم و من به عنوان فرماندار باید مطمئن شوم این ایالت پول کافی برای پرداخت هزینه‌های خود را دارد.

مدیر امور مالی کالیفرنیا، قول داد کاهش دستمزدها تحقق نمی‌پذیرد و گفت: انجام این کار، اقدام قانونی در پی خواهد داشت.

او به شوآیتزینگر نامه‌ای نوشت و در آن اعلام کرد از این دستور اطاعت نخواهد کرد و به کارکنان حقوق معمولشان را پرداخت خواهد کرد. او گفت: دستور اجرایی فرماندار مبتنی بر «فرض نادرست است».

اگر اداره مالی این ایالت از دستور اجرایی پیروی نکند، مسوولان آن تحت پیگرد قرار خواهند گرفت. شوآیتزینگر گفت: هر کاری لازم باشد، انجام خواهم داد.