ایسنا - کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا، اظهارات نوری مالکی را مبنی بر اینکه مذاکرات میان دولت عراق و آمریکا با هدف تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق است، رد کردند. به گزارش سایت اینترنتی شبکه الجزیره، ‌گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: دولت آمریکا همچنان موافق تعیین جدول زمانی برای خروج نیروها از عراق نیست، اما باب مذاکرات در زمینه تعیین مدت استقرار نیروهای آمریکایی در عراق را بر اساس توافقی که با دولت این کشور امضا می‌کند، نبسته است.

اسکات استانزل، سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: همانطور که رایان کروکر، سفیر آمریکا در بغداد گفته است، ما به اوضاع کنونی عراق بسیار توجه داریم و برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق باید شرایط مناسبی فراهم شود و در حال حاضر جدول زمانی، تعیین نشده و دو طرف در این زمینه با هم توافق دارند.

استانزل افزود: باید میان زمان‌های تعیین شده جهت حضور نیروهای آمریکایی و تعیین جدول زمانی برای خروج این نیروها و نیز مبدا تعیین مدت زمانی که استقرار آنها در عراق طول خواهد کشید، تفاوت قائل شویم. وی افزود:‌ مهم این است که ما بدانیم مذاکراتی درباره زمان دقیق خروج نیروها صورت نگرفته است.

وی بار دیگر اعلام کرد: جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا، همچنان مخالف تعیین هر گونه جدول زمانی برای خروج نیروها است.

استانزل گفت: دو ملت آمریکا و عراق با هم توافق کردند که بهتر است هر گونه تصمیم‌گیری در این زمینه براساس شرایط میدانی باشد.

وی خاطرنشان کرد:‌ یادداشت تفاهم آمریکا و عراق یکی از راه حل‌هایی است که به روابط دو کشور رنگ رسمی می‌بخشد.

وزارت دفاع آمریکا نیز در واکنش به اظهارات مالکی اعلام کرد: هر گونه جدول زمانی برای خروج نیروها به شرایط پر تنش این کشور بستگی دارد. برایان ویتمن، سخنگوی پنتاگون، به خبرنگاران گفت: در زمینه تعیین جدول زمانی این مساله به شرایط عراق بستگی دارد.

نوری مالکی، نخست وزیر عراق روز دوشنبه اعلام کرد: مذاکرات ما با آمریکا همچنان ادامه دارد و ما قصد داریم در این مذاکرات یادداشت تفاهمی امضا کنیم و جدول زمانی برای خروج نیروها تعیین کنیم.

از سوی دیگر، شان‌مک‌کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از تصمیم دولت امارات جهت گشودن سفارتش در بغداد و لغو بدهی‌های عراق به این کشور استقبال کرد.