هشدار اوپک در مورد نفت 200 دلاری

شکیب خلیل

گروه بین‌الملل - سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در خصوص رسیدن قیمت نفت‌خام به بشکه‌ای ۲۰۰ دلار هشدار داد. شکیب خلیل وزیر انرژی الجزایر و رییس دوره‌ای اوپک در شرایطی که نفت بشکه‌ای ۱۲۶ دلار را نیز پشت سر گذاشته است با بیان این که نفت ۲۰۰ دلاری نیز با روند کنونی دور از ذهن نیست، گفت: سیاست‌های کشورهای مصرف کننده عامل اصلی افزایش قیمت نفت است.

رییس دوره‌ای اوپک با انتقاد از عملکرد ایالات متحده در کاهش ارزش دلار آن را عاملی توصیف کرد که نفت را به چنین قیمت‌هایی رسانده است.

شکیب خلیل علاوه بر کاهش ارزش دلار از ناآرامی‌‌های نیجریه، نگرانی از تامین نفت‌خام کافی و افزایش تقاضا به عنوان دیگر عوامل گران شدن نفت‌خام یاد کرد.

به عقیده وزیر نفت الجزایر کاهش ارزش دلار موجب افزایش مطلوبیت کالاهایی نظیر نفت شده است.

همچنین در طول دو سال اخیر کشورهای مصرف کننده نتوانسته در تامین فرآورده‌های نفتی سیاست‌های درستی را اعمال کنند.

از دیدگاه اوپک بازار نفت‌خام در تعادل به سر می‌برد و هیچ گونه نگرانی از بابت تامین نفت کافی وجود ندارد. همچنین بازار از مازاد تولید کافی نیز برخوردار است.

وزیر نفت الجزایر در پایان بر تعهد اوپک نسبت به تولید نفت کافی برای مصرف کنندگان تاکید کرد و گفت: این سازمان به دقت بازار نفت را زیر نظر دارد. اوپک روزانه ۴۰درصد از نفت مورد نیاز جهان را تامین می‌کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که کشورهای مصرف کننده پیوسته از اوپک درخواست می‌کنند تا میزان سقف تولید خود را به منظور کاهش قیمت‌ها بالا ببرد.

در این میان برخی دولت‌ها نیز اعلام کرده‌اند که از اوپک به دلیل آنچه که انحصار در تولید نفت خوانده‌اند به مجامع بین‌المللی از جمله سازمان تجارت جهانی شکایت خواهند کرد.

در چند روز اخیر اعتصاب‌های پی‌درپی در پالایشگاه‌های کشورهای صنعتی موجب شده است تا به نگرانی‌های بازار نفت افزوده شود.

اعتصاب کارگران در پالایشگاهی در بریتانیا تولید در دریای شمال را با مشکل مواجه کرده است.

همچنین شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی) نیز مجبور شد به دلیل اعتصاب کارگران پالایشگاهی در اسکاتلند یک خط لوله در دریای شمال را تعطیل کند.

اعتصاب کارگران پالایشگاه گرینجمات پس از یک هفته همچنان ادامه دارد. خط لوله فوریتز که در جریان این اعتصاب تعطیل شده است یکی از مهم‌ترین خطوط لوله بریتانیا است که یک سوم تولید داخلی این کشور از طریق آن منتقل می‌شود.

به گزارش بی‌بی‌سی اعتصاب در پالایشگاه گرینجمات باعث شده است تا کار تولید در ۷۰ سکوی نفتی واقع در دریای شمال مختل شود. این اختلال، کاهش تولید ۷۰۰هزار بشکه‌ای را در این منطقه به همراه داشته است.