انتقال قدرت در فرانسه

عکس: AFP

آغاز به کار فرانسوای دوم

پوپولیسم روی پله‌های الیزه آغاز به کار فرانسوای دوم

فرانسوا اولاند پس از فرانسوا میتران دومین رییس‌جمهوری سوسیالیست جمهوری پنجم فرانسه به شمار می‌رود

احسان ابطحی

فرانسوا اولاند، رهبر حزب سوسیالیست دیروز ، سه‌شنبه و در زیر سایه بحران فاجعه‌بار بدهی‌ها که ناحیه پولی یورو را تهدید می‌کند به عنوان رییس‌جمهوری جدید فرانسه سوگند یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاند ۵۷ ساله که پس از فرانسوا میتران دومین رییس‌جمهوری سوسیالیست جمهوری پنجم فرانسه به شمار می‌رود قرار بود تنها چند ساعت پس از آنکه به طور رسمی سمت ریاست‌جمهوری را در اختیار گرفت عازم آلمان شود تا با آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان دیدار و گفت‌و‌گو کند، دو رهبری که دیدگاه‌هایشان درباره مواجهه با بحران اقتصادی و حفظ یورو بسیار با یکدیگر متفاوت است.

اولاند در سخنرانی آغاز به کار خود ضمن تاکید بر یافتن «مسیر جدید» برای هدایت اروپا در راه عبور از بحران مالی تاکید کرد: «قدرت به طرزی شکوهمندانه و بی‌آلایش در راس دولت اعمال خواهد شد.»

همزمان گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن داشتند که ژان‌مارک آیرو، رهبر فراکسیون سوسیالیست‌ها در پارلمان فرانسه سمت نخست‌وزیری این کشور را در اختیار خواهد گرفت.

اولاند در بدو ورود به کاخ الیزه مورد استقبال نیکلا سارکوزی، که اکنون می‌توان او را رییس‌جمهوری سابق فرانسه نامید، قرار گرفت. سارکوزی اولاند را به طور خصوصی به دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه برد و در آنجا کد‌های زراد‌خانه‌های هسته‌ای فرانسه را که تنها رییس‌جمهوری از آن مطلع است در اختیار اولاند قرار داد.

اولاند هم در مقابل سارکوزی را تا خودرویی که او را از الیزه خارج می‌کرد بدرقه نمود.

اولاند سپس یادداشت انتقال رسمی قدرت را امضا کرد و به تالار کاخ الیزه بازگشت، جایی که رهبران اتحادیه‌های تجاری و سوسیالیست‌ها، کشیش‌ها و افسران نظامی در آن حضور داشتند.

هیچ کدام از رهبران کشورهای جهان به مراسم آغاز به کار رییس‌جمهوری جدید فرانسه دعوت نشده‌بودند، فردی که رهبری پنجمین کشور قدرتمند جهان را در اختیار دارد و سمت او از اهمیت بسیار فراوانی بر‌خوردار است.

اولاند پس از برگزاری مراسم سوگند با خودروی روباز سیتروئن DS۵ هیبریدی خود عازم «طاق پیروزی» واقع در میدان شارل دوگل اتوال در ابتدای خیابان شانزه الیزه شد و برای جمعیت دست تکان داد.

اما کار اصلی رییس‌جمهوری جدید فرانسه چند ساعت بعد آغاز شد، زمانی که او از پایگاهی هوایی واقع در شمال پاریس به برلین، پایتخت آلمان پرواز کرد تا مذاکراتی تنش‌آلود و پر‌چالش را با آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان برگزار کند فردی که رهبری بزرگترین اقتصاد اروپا را برعهده دارد و متحد کلیدی فرانسه به شمار می‌رود. این نخستین سفر خارجی فرانسوا اولاند به عنوان رییس‌جمهوری فرانسه به شمار می‌آید.

مرکل و سارکوزی معمار سیاست ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا به شمار می‌رفتند. اولاند اما مخالف سرعت و شدت کاهش هزینه‌ها است و قصد دارد تا پیمان مالی حوزه یورو را مورد مذاکره مجدد قرار دهد.

آلمان متعهد به مقررات انضباط بودجه‌ای است و مرکل از زمانی که اولاند به عنوان رییس‌جمهوری انتخاب شده‌ تاکید کرده‌ که این پیمان که از سوی ۲۵ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا امضا شده‌است قابل مذاکره مجدد نیست.

با این همه ناظران سیاسی بر‌ این باورند که امکان مصالحه برای دو طرف وجود دارد، زیرا اولاند به احتمال زیاد با راهکارهای جدید محرک اقتصادی موافق است، موضوعی که لزوم بازنویسی پیمان مالی اروپا را از بین می‌برد.

از سوی دیگر و همزمان با فلج شدن سیاسی یونان و نگرانی‌ها درباره احتمال خروج این کشور از ناحیه یورو، رهبران دو اقتصاد بزرگ اروپا تمایل دارند تا به بازار‌ها آرامش و نشان دهند که می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند.

این در شرایطی است که آمار جدیدی که دیروز منتشر شد نشان می‌دهد که اقتصاد فرانسه دچار رکود است و بر اساس آمار موسسه INSEE در سه ماهه اول سال ۲۰۱۲ هیچ رشدی نداشته و در همان ۱/۰ درصد باقی مانده‌است.

این موسسه همچنین آمار خود درباره رشد اقتصادی فرانسه را اصلاح و اعلام کرد که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۱ رشد اقتصادی این کشور از ۲/۰ درصد به ۱/۰ درصد کاهش داشته اما مجموع رشد اقتصادی این کشور در کل سال ۲۰۱۱ معادل ۷/۱ درصد است.

نخستین اقدام سیاسی اولاند به عنوان رییس‌جمهوری، انتصاب نخست‌وزیر این کشور بود، فردی که باید تا فردا -پنج‌شنبه- و پیش از نخستین جلسه هیات دولت، اعضای کابینه را تعیین نماید.

از آیروی ۶۲ ساله که از متحدان سیاسی دیرینه اولاند به شمار می‌رود به عنوان نخست‌وزیر فرانسه نام برده می‌شود اما با این همه از افراد دیگری نیز برای تصدی این سمت نام برده می‌شود.

پس از نهایی شدن فهرست اعضای کابینه فرانسه مهمترین تحول سیاسی آینده این کشور برگزاری انتخابات پارلمانی خواهد بود، انتخاباتی که قرار است در ماه ژوئن برگزار شود و نخستین آزمون سیاسی جدی در این کشور پس از انتخاب اولاند به شمار می‌رود.

رییس‌جمهوری جدید فرانسه پس از انجام مذاکرات با مرکل روز جمعه عازم ایالات‌متحده خواهد شد تا علاوه بر دیدار با باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید در نشست‌های گروه ۸ و همچنین نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو- نیز شرکت کند.

دیدار اولاند از ایالات‌متحده هم آزمونی جدید برای این رهبر تازه‌کار به شمار می‌رود، فردی که وعده داده‌است تا پایان سال ۲۰۱۲ نیروهای فرانسوی را از افغانستان خارج خواهد کرد.

استقبال سارکوزی از اولاند در کاخ الیزه / عکس: Getty Images