آغاز فعالیت ناظران اتحادیه عرب در سوریه

گروه بین‌الملل- همزمان با شروع فعالیت ناظران اتحادیه عرب در سوریه، برخی فعالان سوری می‌گویند نیروهای امنیتی عقب نشینی از حمص را آغاز کرده‌اند. ناظران عرب می‌گویند که خودشان می‌خواهند به شهر حمص بروند و وضعیت را از نزدیک بررسی کنند. به گزارش بی.‌بی.‌سی، بعد از مدت‌ها گفت‌وگو، اتحادیه عرب و سوریه به توافق رسیدند و ۵۰ نفر از ناظران اتحادیه عرب، برای بررسی اوضاع سوریه و ادعاهای مخالفان درباره خشونت‌های دولتی، روز دوشنبه وارد دمشق شده بودند. در روزی که این ناظران پایشان را به سوریه گذاشتند، مخالفان می‌گویند که نیروهای امنیتی ۲۳ نفر از آنها را کشته‌اند. سازمان ملل متحد، مدعی است که از ۹ ماه پیش که اعتراض‌ها به حکومت در سوریه آغاز شد، بیش از ۵ هزار نفر در این کشور کشته‌ شده‌اند. سازمان ملل می‌گوید که شماری کودک هم در میان کشته شده‌ها دیده می‌شوند.

این در شرایطی است که خبرنگاران و رسانه‌ها اجازه ندارند در سوریه فعالیت کنند و خبرهای مربوط به معترضان را تنها می‌توان از زبان مخالفان حکومت شنید. مخالفان در شهر حمص دیروز گزارش دادند که ۲۳ نفر بر اثر آتش‌باری نیروهای دولتی کشته شده‌اند. آنها از ناظران اتحادیه عرب خواسته‌اند تا به شهر حمص بروند و وضعیت در آنجا را از نزدیک ببینند. بیشترین تعداد کشته‌ها در منطقه باباعمرو در حمص گزارش شده است. مخالفان مدعی هستند که ۱۵ نفر در این محل کشته شده‌اند.

این در شرایطی است که تحلیلگران سیاسی بر این باورند که نحوه دیدار و عملکرد ناظران اتحادیه عرب در شهر حمص می‌تواند نشان‌دهنده آن باشد که آیا آنها از امکان دسترسی نامحدود و همچنین امنیت لازم برای دیدار از نقاط مختلف سوریه برخوردارند یا نه.

گفته می‌شود که ۵۰ ناظر به گروه‌های کوچک‌تری تقسیم خواهند شد و طبق توافق با مقام‌های سوری باید بتوانند برای بررسی اتفاقات این کشور، آزادانه از هرجایی که خواستند بازدید کنند.

قرار است تعداد ناظران سرانجام به ۲۰۰ نفر برسد. براساس توافق انجام شده قرار است که آنها با مخالفان دولت و مقام‌های سوری دیدار و مذاکره کنند.

دولت سوریه می‌گوید که در حال جنگ با گروه‌های مسلح و خرابکار است و می‌گوید که نیروهای دولتی به سوی مردم آتش نگشودند. بهار عربی که تا به حال باعث سقوط دولت‌های تونس، مصر و لیبی شده است در سوریه، بحرین و یمن همچنان در جریان است.