گروه بین‌الملل- بانک مرکزی اروپا تعهد کرد اوراق قرضه ایتالیا و اسپانیا را خریداری کند، با این وجود دیروز، دوشنبه، به دلیل کاهش رتبه اعتبارات آمریکا توسط موسسه رتبه‌بندی استاندارد اند پورز اکثر بورس‌های جهان سقوط کردند.

بازارهای اروپایی افزایش ابتدای روز خود را از دست دادند و با کاهش روبرو شدند. دیروز، اولین روز معاملاتی پس از کاهش رتبه اعتبارات آمریکا بود و بازارهای سهام به این مساله واکنش نشان دادند. نیل مک‌کینون، کارشناس اقتصاد کلان از مرکز وی‌تی‌بی، معتقد است سرمایه‌گذاران همچنان درمورد وضعیت اقتصادی جهان و توانایی سیاست‌گذاران در حل بحران بدهی‌های اروپا نگران هستند.

او می‌گوید:«سرمایه‌گذاران درمورد خطر فزاینده وقوع رکود جهانی، کاهش رتبه اعتبارات بخصوص در منطقه یورو، مثلا فرانسه، خطر ورشکستگی بانک‌ها و کاهش نقدینگی به دلیل روی آوردن سرمایه‌گذاران به پول نقد، نگران هستند.»

این نگرانی‌ها موجب شد تسکینی که بازارهای اروپایی از کاهش شدید سود اوراق قرضه ایتالیا و اسپانیا درپی اعلام بانک مرکزی اروپا مبنی بر خرید اوراق قرضه این دوکشور به دست آمده بود، ازمیان برود. سود اوراق قرضه ده ساله ایتالیا ۶۶/۰ درصد کاهش یافت و به ۳۲/۵ درصد رسید و سود اوراق قرضه ده ساله اسپانیا ۸۲/۰ درصد افت کرد و به ۲۲/۵ درصد رسید.

در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۷/۱ درصد کاهش یافت و به ۵۱۶۰ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۲ درصد تنزل کرد و به ۳۲۱۴ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۳/۲ درصد سقوط کرد و به ۶۰۹۶ واحد رسید.

وال‌استریت نیز کار خود را با کاهش آغاز کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱/۲ درصد تنزل کرد و به ۱۱۱۶۷ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴/۲ درصد سقوط کرد و به ۱۱۶۸ واحد رسید.

این درحالی است که سیاست‌گذاران در سراسر جهان تلاش می‌کنند به راهکاری دست‌یابند تا نگرانی بازارها را درمورد رشد اقتصادی جهان و سطح بدهی‌ها در آمریکا و اروپا فروبنشانند. اواخر روز یکشنبه، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد برنامه خرید اوراق قرضه را فعالانه اجرا خواهد کرد تا از نگرانی سرمایه‌گذاران مبنی بر اینکه ایتالیا و اسپانیا نخواهند توانست بدهی‌هایشان را بازپرداخت کنند، بکاهد.

در آسیا، کاهش رتبه اعتبارات آمریکا توسط موسسه استاندارد اند پورز بر بورس‌های این قاره تاثیر منفی گذاشت. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۲/۲ درصد افت کرد و به ۵۶/۹۰۹۷ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ نیز ۲/۲ درصد کاهش یافت و به ۵۰/۲۰۴۹۰ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی همچون شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۸/۳ درصد سقوط کرد.