شکاف فزاینده دو متحد

«آدام راسگون»، «جولیان بارنز» و «مایکل لونسون» در گزارش ۹مه در نیویورک‌تایمز نوشتند، پس از آن تهاجم، بایدن گفت که ایالات متحده سلاح‌های بیشتری را که بتوان به بخش‌های شلوغ رفح پرتاب کرد، ارسال نخواهد کرد. روز پنج‌شنبه، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که مهمات کافی برای ادامه برنامه‌های خود در اختیار دارد. رهبران دیگر اسرائیل گفتند که ارتش به کارزار خود برای نابودی حماس ادامه خواهد داد. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل گفت: «من به دشمنان اسرائیل و همچنین به بهترین دوستانمان می‌گویم: اسرائیل را نمی‌توان تحت فشار گذاشت.» او گفت که «ما هر کاری که لازم باشد» برای دفاع از خود و «ایستادن در برابر کسانی که تلاش می‌کنند ما را نابود کنند» انجام خواهیم داد. بنیامین نتانیاهو درحالی‌که مستقیماً به بایدن پاسخ نداد، اما لحن سرکشی و تمرد هم داشت، گفت: «اگر لازم باشد تنها بایستیم، تنها خواهیم ایستاد.» ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی راست‌افراطی اسرائیل، آشکارا رئیس‌جمهور آمریکا را تحقیر کرد.

او در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «حماس بایدن» که به نظر می‌رسد یادآور توبیخ رئیس‌جمهور اسرائیل، اسحاق هرتزوگ باشد. هرتزوگ گفت: حتی زمانی که متحدان موافق نیستند، «راهی برای روشن شدن اختلافات وجود دارد.» روز سه‌شنبه، مقامات آمریکایی فاش کردند که رئیس‌جمهور جلوی ارسال ۱۸۰۰بمب ۹۰۷کیلوگرمی و ۱۷۰۰بمب ۲۲۶کیلوگرمی را که نگران بود در رفح مورد استفاده قرار گیرد، گرفت. سلاح‌های ساخت آمریکا، از جمله بمب‌های سنگین، برای تلاش‌های جنگی اسرائیل ضروری بوده است. اما با افزایش تلفات در غزه، بایدن برای مهار تهاجم اسرائیل تحت فشار داخلی فزاینده‌ای قرار گرفته است. او در اظهارات خود در روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان اذعان کرد که بمب‌های آمریکا باعث کشته شدن غیرنظامیان در غزه شده است.

نگرانی‌های دولت بایدن از زمانی که تانک‌ها و نیروهای اسرائیلی دوشنبه‌شب وارد شرق رفح شدند و گذرگاه اصلی مرزی بین غزه و مصر را تصرف کردند، افزایش یافت. نیروهای اسرائیلی از ورود به بخش‌های شلوغ شهر خودداری کردند؛ اما نتانیاهو و دیگران نشان داده‌اند که چنین عملیاتی برای از بین بردن گردان‌های حماس در آنجا ضروری است. جان اف کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه تکرار کرد درحالی‌که بایدن همچنان از هدف اسرائیل برای شکست حماس حمایت می‌کند، اما «به نظر او کوبیدن رفح این هدف را پیش نمی‌برد.» «ناداو ایال»، ستون‌نویس یدیعوت آحارونوت در رسانه‌های اجتماعی نوشت که تغییر نگرش بایدن درباره سلاح‌ها برای اسرائیل «جدی‌ترین درگیری بین دولت آمریکا و اسرائیل از زمان جنگ اول لبنان بوده است.» در جریان آن درگیری که در سال۱۹۸۲ آغاز شد، دولت ریگان تحویل مهمات توپخانه خوشه‌ای و سایر سلاح‌ها به اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد. ایال در مصاحبه‌ای گفت: «ما به نقطه جوش رسیده‌ایم. مسائلی که پشت درهای بسته مذاکره شده، اکنون به شکلی بسیار زشت در معرض دید عموم قرار گرفته است.»