مقامات اسرائیلی اوایل این هفته توقف ارسال تسلیحات را برای «اکسیوس» فاش کردند؛ اما مقامات آمریکایی تا سه‌شنبه شب از تایید آن (چه در جلسات توجیهی و چه به‌طور خصوصی) خودداری کردند. این واقعیت که آنها در نهایت این کار را انجام دادند، نشانگر این بود که چقدر در میان مقامات دولت بایدن ناامیدی موج می‌زند که همتایان اسرائیلی آنها به هشدارهای ایالات متحده درباره عملیات بزرگ در رفح که می‌تواند منجر به تلفات گسترده غیرنظامیان شود، توجه نمی‌کنند. تایید توقف تسلیحات تنها چند ساعت پس از اعزام تانک‌های اسرائیلی صورت گرفت. یکی از مقامات آمریکایی گفت که دولت بایدن ماه گذشته یعنی زمانی که مشخص شد اسرائیل در حال تصمیم‌گیری درباره عملیات رفح است، بازنگری در ارسال محموله‌های تسلیحاتی را آغاز کرد. بایدن در ابتدا این موضع را گرفت که اسرائیل نباید بدون برنامه‌ای برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان به رفح حمله کند؛ اما در هفته‌های اخیر کاخ سفید به‌طور فزاینده‌ای نشان داد که حتی چنین طرحی هم عملی نیست.

اسرائیل روشن نکرده است که آیا در آستانه آغاز حمله به رفح است یا خیر، اما در چند روز گذشته اقداماتی را انجام داده که به نظر می‌رسد به این سمت حرکت می‌کند. نیروهای اسرائیلی دستور تخلیه ۱۱۰هزار غیرنظامی از رفح را صادر کردند و در پاسخ به موشک‌های حماس که منجر به کشته شدن چهار سرباز اسرائیلی در آخر هفته شد، حملات هوایی را علیه اهدافی در مناطق مرزی این شهر انجام دادند. اسرائیل ورود تانک‌ها به رفح و تصرف گذرگاه مرزی این شهر با مصر را در روز سه‌شنبه «عملیاتی محدود» برای از بین بردن رزمندگان حماس و زیرساخت‌های مرتبط با حمله موشکی خواند. به نظر نمی‌رسد که این اقدامات پیشتاز حمله بزرگ‌تری باشد که اسرائیل وعده داده است؛ اما به نظر می‌رسد که دستور تخلیه و تحرکات نظامی محدود برای حفظ فشار بر حماس است؛ آن هم درحالی‌که مذاکره‌کنندگان در قاهره برای گفت‌وگو درباره توافق آتش‌بس احتمالی در حال دیدار بودند.

بایدن در سخنرانی اوایل روز سه‌شنبه در مراسم یادبود هولوکاست در «کاپیتول هیل» هیچ اشاره‌ای به تصمیم خود برای جلوگیری از ارسال بمب نکرد؛ اما حمایت خود از اسرائیل را تکرار کرد. او گفت: «تعهد من به امنیت مردم یهود و امنیت اسرائیل، تعهدی آهنین است حتی زمانی که ما با آن مخالفت کنیم.» به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، دولت بایدن تمام تسلیحات به اسرائیل را متوقف نمی‌کند و در این مرحله، تصمیم نهایی را درباره اینکه چگونه درباره بمب‌های متوقف‌شده اقدام کند، نگرفته است. در واقع، مقامات گفتند که دولت به تازگی آخرین بخش کمک به ارزش ۸۲۷میلیون دلار سلاح و تجهیزات را تایید کرده است. مقامات گفتند که دولت قصد دارد «هر دلار» از پولی را که کنگره اختصاص داده است، بفرستد. اما مقامات دولت گفته‌اند نگران آسیب‌هایی هستند که می‌تواند توسط بمب‌های ۹۰۷کیلوگرمی در منطقه متراکم شهری مانند رفح بر تعداد زیادی غیرنظامی آواره وارد شود.

آنها هنوز در حال تصمیم‌گیری برای ارسال کیت‌های هدایت «مهمات حمله مستقیم مشترک» یا JDAM هستند. مقامات دولت بایدن روز سه‌شنبه از تصرف گذرگاه مرزی رفح با مصر توسط اسرائیل که مانع از تلاش‌ها برای ارسال کمک‌های بشردوستانه شده است، ناراحت بودند. این اقدام در حالی صورت گرفت که مقامات آمریکایی در تلاش برای مذاکره برای آزادی برخی از گروگان‌ها در ازای آتش‌بس موقت هستند. تصرف و بسته شدن گذرگاه «کرم شالوم» - در کنار گذرگاه رفح دو نقطه اصلی ورود غذا، دارو و سایر تدارکات در جنوب هستند- باعث هشدار فوری آژانس‌های بین‌المللی مبنی بر بدتر شدن سریع بحران انسانی در غزه شد. «کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که بستن گذرگاه‌ها «غیرقابل قبول» است. تنش بین بایدن و نتانیاهو در ماه‌های اخیر به‌طور پیوسته افزایش یافته است. در یک تماس یک ماه پیش، بایدن برای اولین‌بار تهدید کرد که اگر نتانیاهو مسیر خود را تغییر ندهد، درباره حمایت ایالات متحده از جنگ تجدید نظر خواهد کرد. بایدن صراحتا نگفته بود که در این تجدید نظر، تسلیحات را محدود یا قطع خواهد کرد.