قحطی سرباز در اوکراین

اوکراین باید بین نیاز به مقابله با حمله بی‌امان روسیه با افزودن نیروهای بیشتر در برابر خطر نابودی یک نسل کامل تعادل برقرار کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در اوایل ماه جاری گام دردناک سیاسی را برداشت و سن سربازی را از ۲۷ به ۲۵سال کاهش داد که هنوز با استانداردهای اکثر پیش‌نویس‌های نظامی در جهان بسیار قدیمی است. به‌عنوان مثال، در ایالات متحده، مردان می‌توانند از سن ۱۸سالگی به خدمت سربازی بروند.

نسلی که مدام آب می‌رود

بی‌میلی اوکراین برای کاهش سن جمعیتشان بازتاب بیشتری از تاثیر تاریخ دارد. علل مشکل جمعیتی کنونی به بیش از یک قرن پیش بازمی‌گردد. اثرات جنگ‌های جهانی اول و دوم در اوکراین هنوز در دهه۱۹۹۰ به خوبی قابل مشاهده بود: نوزادان کمتری در طول هر درگیری به دنیا آمدند که منجر به آب رفتن نسل کوچک‌تر نسبت به دهه‌های پیشین شد.

این کاهش در طول نسل‌ها بیشتر شد و جمعیت اوکراین را چند دهه بعد کاهش داد. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال۱۹۹۱، نسل کوچکی را حتی کوچک‌تر کرد؛ زیرا نرخ زاد و ولد در طول یک رکود اقتصادی به‌شدت کاهش یافت. این کاهش شدید بیش از یک دهه به طول انجامید و منجر به کوچک‌ترین نسل (زیر ۳۰سال) در تاریخ اخیر اوکراین شد. پسرانی که در آن زمان به دنیا آمدند، اکنون ۱۸ تا ۲۷سال سن دارند و در سنین اصلی مبارزه هستند. اما تعداد مردان ۴۰ساله بیش از دو برابر مردان ۲۰ساله در اوکراین است. پیش‌نویس قبلی تا حد زیادی از نسل جوان محافظت می‌کرد. اما جوانان ۲۵ و ۲۶ساله که اکنون مشمول خدمت سربازی هستند، دقیقا در میانه راه هستند.

کاهش شدید نرخ زاد و ولد اوکراین در دهه‌های اول پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی منحصر به‌فرد نیست. کاهش مشابهی در بسیاری از کشورهای پس از فروپاشی شوروی از جمله روسیه مشاهده شد. اقتصادها از هم پاشیدند و نرخ مرگ و میر در نسل مسن‌تری از مردان به‌شدت افزایش یافت که عمدتا ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی درمان‌نشده، اعتیاد به الکل و آسیب‌های ناشی از محل کار بود؛ اما چالش جمعیتی اوکراین در زمان جنگ بسیار بدتر از روسیه است. روسیه در مجموع تقریبا چهار برابر بیشتر جمعیت دارد و این امر باعث می‌شود که تعداد بیشتری از مردان آنها جذب ارتش شوند. کاهش نرخ زاد و ولد -میانگین تعداد فرزندان متولد شده برای هر زن- در اوکراین تندتر بود و تعداد کمتری از مردان جوان در این رده از هرم سنی قرار گرفته‌اند.

در دهه۱۹۹۰، با از بین رفتن پس‌انداز و بی‌ارزش شدن حقوق‌ها در یک بحران اقتصادی، عدم اطمینان درباره آینده تاثیر بسزایی در این کاهش جمعیت داشت. الکساندر گلادون، معاون موسسه جمعیت‌شناسی و مطالعات اجتماعی پتوخا، در یک مصاحبه تلفنی گفت که این عدم اطمینان «بر رفتار تولید مثلی جمعیت تاثیر می‌گذارد.» در سالی که اوکراین استقلال یافت، یعنی ۱۹۹۱، زنان اوکراینی به‌طور متوسط ۱.۹فرزند داشتند. یک دهه بعد، نرخ تولد به ۱.۱کودک کاهش یافت. زمانی که این کودکان به ۲۰سالگی رسیدند، تاثیر تعداد کمتر آنها ابتدا در نیروی کار احساس شد. حالا هم جنگ با روسیه این تاثیر منفی را بیشتر نشان می‌دهد. اینک اما تصمیم زلنسکی برای سربازگیری از مردانی که ۲۵ساله هستند، این نسل کوچک اوکراینی‌ها را بیشتر کاهش می‌دهد.