ایده اسکله شناور یک هفته پس از آن مطرح شد که بایدن مجوز کمک‌های هوایی بشردوستانه برای غزه را صادر کرد که کارشناسان امدادی از آن انتقاد و آن را ناکافی دانستند. کارشناسان امداد می‌گویند که حتی اسکله شناور نیز به اندازه کافی برای کاهش درد و رنج ساکنان غزه که در آستانه قحطی قرار دارند، کارساز نخواهد بود. با این وجود، مقامات ارشد بایدن گفتند، ایالات متحده به ارائه مهمات به اسرائیل در جنگ علیه غزه ادامه می‌دهد و در عین حال تلاش می‌کند تا کمک‌های بشردوستانه را به فلسطینی‌های زیر بمباران برساند. بنابراین پنتاگون هر دو کار را توأمان انجام می‌دهد. «کوپر- اشمیت» همچنین نوشتند، برای دهه‌‌ها، سپاه مهندسین ارتش، با استفاده از مهندسین رزمی، اسکله‌‌های شناور برای عبور نیروها از رودخانه‌‌ها، تخلیه تدارکات و انجام سایر عملیات‌‌های نظامی ساخته است. سرلشکر پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، روز جمعه گفت که تیپ هفتم حمل‌ونقل ارتش (Expeditionary)، خارج از پایگاه مشترک لانگلی-یوستیس، در نزدیکی نورفولک، ویرجینیا، یکی از واحدهای نظامی اصلی درگیر در ساخت اسکله شناور غزه است.

ژنرال رایدر گفت که اسکله در کنار یک کشتی ارتش در سواحل غزه ساخته و مونتاژ خواهد شد. مقامات وزارت دفاع گفتند که کشتی به اسکورت‌های مسلح نیاز دارد، به‌ویژه زمانی که در محدوده ساحل قرار می‌گیرد، و افزودند که آنها در حال کار بر روی چگونگی اطمینان از حفاظت از آن هستند. یک مقام ارتش ایالات متحده گفت که معمولا در این عملیات، یک کشتی بزرگ در ساحل محل مورد نظر قرار می‌گیرد و یک «تاسیسات تخلیه رو- رو» - یک اسکله بزرگ شناور - در کنار کشتی برای خدمت به عنوان منطقه نگهداری ساخته می‌شود. محموله‌ای که روی اسکله قرار می‌گیرد، بر روی قایق‌های کوچک‌تر نیروی دریایی بارگیری می‌شود و به سمت یک اسکله موقت یا گذرگاه لنگر انداخته در ساحل حرکت می‌کند.

گذرگاه موقت ۱۸۰۰ فوتی و دو خطه توسط مهندسان ارتش ساخته شده است که توسط یدک‌‌کش‌‌ها در کنار آن قرار گرفته و به سمت ساحل حرکت می‌کند. سپس محموله‌‌های قایق‌‌های کوچک‌تر نیروی دریایی را می‌توان به گذرگاه و خشکی هدایت کرد. ژنرال رایدر روز جمعه اصرار داشت که ارتش می‌تواند گذرگاه را بسازد و بدون اینکه چکمه‌‌ نیروهای آمریکایی زمین غزه را لمس کند، آن را به ساحل وارد کند. او گفت تا ۶۰ روز و حدود ۱۰۰۰ نیروی آمریکایی برای انتقال کشتی از ساحل شرقی و ساخت اسکله و گذرگاه زمان نیاز است. یک مقام وزارت دفاع گفت: پس از رسیدن کشتی به دریا، جمع‌آوری اسکله شناور و گذرگاه حدود ۷ تا ۱۰ روز طول خواهد کشید.

ژنرال رایدر گفت: «این بخشی از اقدام از سوی ایالات متحده است تا نه تنها بر روی باز کردن و گسترش جاده‌ها از طریق زمین که راه بهینه برای کمک رسانی به غزه است، بلکه با انجام پرتاب‌های هوایی نیز تمرکز کند.» او گفت که اسکله شناور امکان تحویل «بیش از دو میلیون وعده غذایی در روز» را فراهم می‌کند. ژنرال رایدر اذعان کرد که نه کمک‌های هوایی و نه اسکله شناور به اندازه ارسال کمک از طریق زمینی که اسرائیل مسدود کرده است، موثر نخواهد بود. وی افزود: «ما می‌‌خواهیم میزان کمک‌‌هایی که از طریق زمین ارسال می‌شود به مقدار قابل‌توجهی افزایش یابد. ما می‌‌دانیم که این کارآمدترین راه برای کمک است.» مقامات گفتند که ایالات متحده با شرکای منطقه‌ای و متحدان اروپایی برای ساخت، تامین مالی و نگهداری این کریدور همکاری خواهد کرد و اشاره کردند که ایده این پروژه از قبرس سرچشمه گرفته است. رابرت فورد، سفیر سابق ایالات متحده در سوریه، در مصاحبه‌‌ای گفت: تلاش‌‌های بشردوستانه بایدن در غزه تاکنون «ممکن است برای چند نفر در ایالات متحده احساس خوبی ایجاد کند.» اما او افزود: «این یک بانداژ کوچک برای زخمی بزرگ است.»