فرانسه؛ آتش زیر خاکستر

سه مرد جوان در اوایل صبح روز ۱۹نوامبر به سرعت به بیمارستان منتقل شدند. یکی، کاپیتان ۱۶ساله یک تیم راگبی محلی بود که در مسیر بر اثر ضربه چاقو به قلبش جان باخت. آنچه ممکن است یک تراژدی محلی برای ساکنان «رومنس سور ایزر»، در ۹۶ کیلومتری لیون را به یک بحران ملی تبدیل کند، از این قرار است: «قربانی یک نوجوان سفیدپوست اهل روستا بود؛ درحالی‌که بسیاری از مظنونان اصالتا از شمال آفریقا و اهل لامونی بودند؛ محله‌ای خشن که به‌دلیل خرید و فروش مواد مخدر بدنام است.» تقریبا بلافاصله، حامیان راست افراطی، سیاستمداران و رسانه‌های دست راستی به‌عنوان اثباتی مبنی بر اینکه ارزش‌های سنتی فرانسه از سوی مهاجران و نوادگان آنها نادیده گرفته می‌شود، بر آتش اختلافات دمیدند.با توجه به این شرایط، ۵۰ تا ۱۰۰ملی‌گرای راست افراطی بعدا برای انتقام از آنچه آنها به‌عنوان قتل سفیدپوستان توصیف می‌کردند، به شهر آمدند.

آنها که به میله‌های آهنی و چوب‌های بیسبال مسلح بودند، شعار می‌دادند: «مسلمانان از اروپا بروید بیرون.» برای دیگران، این قدرت و جسارت روبه رشد راست افراطی بوده که بزرگ‌ترین تهدید را برای کشور و امنیت خود آنها ایجاد کرده است. بسیاری از ساکنان گفتند که اکنون در خانه مانده‌اند؛ زیرا می‌ترسند به‌دلیل داشتن حجاب یا ریشه‌های شمال آفریقا مورد هدف قرار گیرند. جرالد دارونین، وزیر کشور در رادیو ملی اعلام کرد: «راست افراطی امروز می‌خواهد ما را وارد جنگ داخلی کند.» این وقایع بسیاری از ساکنان رومن سور ایزر را در حالت بی‌حسی و سرگشتگی قرار داده است؛ منطقه‌ای که شکوه سابقش در تولید کفش‌های لوکس فرانسه بود. توماس هوریز، یکی از اعضای شورای شهر گفت: «وحشتناک این است که شما فرزندتان را به یک ‌میهمانی می‌فرستید و آنها تحت عنوان مقتول یا قاتل بازمی‌گردند.» او افزود: «همه ما بی‌قرار و حساس هستیم. همه ما کمی در آن قضیه گم شده‌ایم؛ اما اکثریت ما می‌خواهیم همه چیز آرام شود و حقیقت را بدانیم.»

«حقیقت» باید تا پایان تحقیقات جنایی گسترده صبر کند. بیش از ۱۰۰ژاندارم در این پرونده مشغول به کار هستند. دو روز پس از این صحنه خونین، آنها برای دستگیری ۹مرد جوان و پسر نوجوان که هفت نفر از آنها به ۳۰۰ مایلی غرب به تولوز گریخته بودند، وارد عمل شدند. آنها با اتهام قتل و اقدام به قتل در یک باند سازمان‌یافته روبه‌رو هستند. چند مظنون دیگر هنوز در حیطه تحقیقات قرار دارند.

مراسمی که منجر به قتل شد، در دهکده نزدیک کرپول با جمعیت ۵۳۰نفر برگزار شد. بازی‌های آخر هفته در روستاهای سراسر فرانسه یک سنت است و حدود ۴۰۰نفر در مرکز اجتماعی گچ‌کاری، در جاده‌ای باریک، پشت سوپرمارکت، جمع شده بودند. همان‌طور که بازی و مراسم در حال پایان بود، یک توهین کوچک درباره مدل مو باعث دعوا شد که به بیرون کشیده شد. نزاع در پایان بازی‌های دهکده آن‌قدر رایج است که سالمندان محلی تقریبا آنها را با زبانی نوستالژیک بازگو می‌کنند؛ اما این یکی به سرعت خشونت را به سطح تکان‌دهنده‌ای رساند. ضربه چاقو به توماس پروتو، کوچک‌ترین پسر صاحب رستوران، کشنده از آب در آمد و تبدیل به سرآغاز یک بحران بزرگ در فرانسه شد. جزئیات زیادی از این پرونده فعلا به بیرون درز نکرده و از انگیزه واقعی آن چیزی فاش نشده است. دو قاضی پرونده هم سکوت اختیار کرده‌اند و فرانسه در انتظار این گزارش جنایی نشسته است.