بزرگ‌ترین تلفات هوایی روسیه در اوکراین

 نیروهای روسیه به تدریج طی ماه‌ها نبرد علیه نیروهای اوکراینی در آنجا پیشروی کردند؛ اما اوکراین این موضوع را رد کرد که این شهر کاملا تحت کنترل روسیه است. ارتش اوکراین تنها چند روز پس از ادعای سرنگونی سه فروند جنگنده بمب‌افکن «سو۳۴» در روز جمعه، اعلام کرد که روز یکشنبه دو جت دیگر را منهدم کرده است. اوایل صبح سه‌شنبه، نیروی هوایی اوکراین مدعی یک پیروزی دیگر شد و گفت که یک کشتی روسی به نام «نووچرکاسک» را منهدم کرده است. این روایت را نمی‌توان به‌طور مستقل تایید کرد. «سرگئی آکسیونوف»، رئیس روسی کریمه گفت که نیروهای اوکراینی به شهر «فئودوسیا» در دریای سیاه کریمه حمله کردند و باعث آتش سوزی در بندر آن شدند.

تحلیلگران نظامی - و همچنین چندین مقام اوکراینی- اعلام کردند که احتمالا از سامانه‌های موشکی پاتریوت غربی در حملات به هواپیماهای روسی استفاده شده است؛ نمونه‌ای غیرعادی از سامانه‌های دفاع هوایی که عمدتا برای سرنگونی موشک‌های وارده به‌کار می‌رود، علیه هواپیما استفاده می‌شود. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با گرامیداشت این اعلامیه روز دوشنبه گفت: «این کریسمس حال و هوای مناسبی را برای کل سال آینده ایجاد می‌کند.»در همان روز، روسیه گفت که چند بلوک در مارینکا را که تحت کنترل اوکراین باقی مانده بود، تصرف کرده است. به‌رغم اینکه مارینکا پس از ماه‌ها گلوله باران تا حد زیادی به ویرانه تبدیل شده است، اما دارای ارزش استراتژیک است؛ زیرا در زمره استحکامات کلیدی اوکراین در جبهه شرقی است.

با این حال، اوکراین فرصت دارد تا در صورت سقوط شهر، طرح‌های جایگزین ایجاد کند و این کشور وعده داده است که تلاش‌های روسیه برای پیشروی به سمت مرزهای منطقه دونتسک را که سال گذشته مسکو ادعا می‌کرد آنها را ضمیمه کرده است، خنثی کند. حمله به مارینکا بخشی از یک فشار تهاجمی بود که مسکو در ماه‌های اخیر در سراسر جبهه شرقی به راه انداخته است و تسخیر آن می‌تواند ضربه‌ای به روحیه اوکراینی‌ها وارد کند.پوتین در ویدئویی از مکالمه خود با وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو که طی آن شویگو به رئیس‌جمهور روسیه گفت که مارینکا تسخیر شده است، گفت: «نیروهای ما فرصت ایجاد منطقه عملیاتی وسیع‌تری را دارند.» اما اُلکساندر اشتوپون، سخنگوی ارتش اوکراین ادعای روسیه برای کنترل کامل مارینکا را رد کرد و در تلویزیون ملی گفت که نیروهای اوکراینی «در داخل شهر هستند».

روسیه ابتکار عمل را در بیشتر میدان‌های جنگ به دست گرفته است و بنا بر گزارش‌ها، تاخیر در ارسال کمک‌های نظامی به‌شدت مورد نیاز ناشی از کشمکش‌های سیاسی در واشنگتن، برخی از واحدهای اوکراینی را مجبور به کاهش عملیات کرده است.اگرچه روسیه نتوانسته است به برتری هوایی در سراسر اوکراین دست یابد، اما اندازه ناوگان هوایی‌اش از ناوگان هوایی اوکراین کوچک‌تر شده و در کنار حملات ناوهای جنگی دریای سیاه و توپخانه، ناوگان هوایی روسیه نیروی محرکه بمباران منظم مواضع ارتش اوکراین بوده است. تحلیلگران گفتند که سرنگونی این جت‌ها می‌تواند فشار بر نیروهای اوکراینی را که در نقاط داغ درگیری‌ها عمل می‌کنند، از جمله در نزدیکی شهر جنوبی خرسون، کاهش دهد.

روز دوشنبه، «یوری ایحنات»، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در تلویزیون ملی گفت که روسیه «دیگر به‌طور فعال در منطقه خرسون نمی‌جنگد؛ زیرا متوجه شده که ممکن است برای آنها تله‌ای وجود داشته باشد.» وی گفت روسیه در عوض ده‌ها هواپیمای بدون سرنشین به این منطقه پرتاب کرده و در عین حال می‌کوشد سیستم‌هایی شناسایی هواپیماها را شناسایی کند و از میان ببرد. جت‌های «سو۳۴» بمب‌افکن‌های جنگنده مدرن روسیه هستند که می‌توانند اهداف دوردست را درحالی‌که چندین تن بمب و موشک حمل می‌کنند، هدف قرار دهند.