چرا آتش‌بس در غزه تمدید نشد؟

 «یوسی مکلبرگ» یکی از تحلیلگران در چتم‌هاوس، می‌گوید که ایالات متحده اهرم کافی برای توقف جنگ و تحت تاثیر قرار دادن سایر کشورها برای تغییر مسیر جنگ را دارد. در جریان سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل در روز پنج‌شنبه، او از اسرائیل خواست قبل از آغاز هرگونه عملیات نظامی، به فکر امنیت غیرنظامیان فلسطینی باشد. «اومورت اوراس» و «عدنه محمد» در گزارش اول دسامبر برای الجزیره نوشتند، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم از آغاز بمباران غزه ابراز تاسف کرد و افزود که امیدوار است «توقف» دوباره از سر گرفته شود. خبرنگاران الجزیره اعلام کردند که در پی حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلفی در نوار غزه، تعداد شهدای حملات این رژیم به ۶۵تن افزایش یافته است.

«خلیل الحیه» معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در واکنش به پایان آتش‌بس در غزه با بیان اینکه درخصوص مبادله اسرا ۳طرح پیشنهادی داشتیم و آماده توافق بودیم، افزود: «اسرائیلی‌ها از رسیدگی به آنها خودداری کردند.» او افزود به میانجی‌ها گفتیم آماده تبادل افراد غیرنظامی بازداشتی هستیم. اشغالگران از آزادی اسرای مسن فلسطینی، در ازای سالمندان اسرائیلی خودداری کردند. تل‌آویو با سوء‌نیت، فهرستی از اسامی تمام سربازان زن اسرائیلی بازداشت‌شده را به واسطه‌ها تحویل داد و همزمان برای از سرگیری جنایات خود علیه غزه آماده می‌شدند. با شروع بمباران، گفت‌وگو درباره آتش‌بس پایان یافت. اشغالگران تجاوزات خود را از رفح در جنوب غزه تا بیت حانون در شمال، آغاز کردند و هیچ منطقه‌ای از بمباران در امان نماند. هدف اسرائیل این است که بخشی از مردم فلسطین را به سمت مصر سوق دهد.

«یوسری الغول» که در شمال غزه زندگی می‌کند، می‌گوید که در اردوگاه الشاطی صدای «بمباران و تیراندازی» می‌شنید درحالی‌که با فرزند ۱۷ساله‌اش به سوی اردوگاه جبالیا می‌گریخت. او به الجزیره گفت: «با از سر گرفتن حملات اسرائیل، اجساد زیادی در خیابان‌ها و جاده‌ها رها شده بود. نمی‌توانید عمق فجایع را تصور کنید. ما فقط دوان دوان به این‌سو و آن‌سو می‌دویم تا سرپناهی بیابیم.» او می‌گوید: «بمباران در همه جای نوار شنیده می‌شود گویی نیروهای اشغالگر اسرائیلی مشروعیت لازم برای حمله را از آمریکا دریافت کردند.» به دنبال این حملات گردان‌های قسام هم اعلام کردند که شهرهای اشکلون، سدیروت و بعرشعبا در جنوب اسرائیل را موشک‌باران کردند.

جهاد اسلامی هم اعلام کرد که شهرهای نزدیک به حصار اسرائیل را هدف قرار داد. به نوشته «اوراس- محمد»، گزارشگران الجزیره «جیمز الدر» سخنگوی جهانی یونیسف هم اعلام کرد که با ازسرگیری حملات اسرائیل، بار دیگر ترس و تروما، وحشت و کابوس کودکان غزه را در خود فرو برده است. او گفت: «طی آتش‌بس می‌شد دید که مقداری کودکی کردن در حال بازگشت به درون آنها بود. با از سر گیری حملات، بار دیگر تروما و ترس و رنج روحی در چشمانشان دیده می‌شود و با چشم خود می‌بینند که والدین و زندگی‌شان نابود می‌شود.» به نوشته گزارشگران الجزیره، تیراندازی، انفجار و درگیری در شمال غزه از سر گرفته شده است.

«زوران کوسوواچ» در گزارش اول دسامبر در الجزیره نوشت، دیروز جمعه آتش‌بس تمام شد. اسرائیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد حملات خود را به غزه از سرمی‌گیرد و حماس را متهم به شکستن آتش‌بس با پرتاب موشک به اسرائیل کرد. در کابینه جنگی نتانیاهو، «باز»هایی مانند یوآو گالانت خواهان تداوم جنگ هستند؛ فرقی ندارد این جنگ در غزه باشد یا در لبنان. گالانت به حزب‌الله هشدار داده بود که اگر وارد نبرد شد، «لبنان را به عصر حجر پرتاب خواهد کرد.» او پا فراتر نهاده و دشمنان اسرائیل در غزه را «حیوانات انسان نما» نامید. بسیاری از اعضای ارتش – از ژنرال‌های ارشد گرفته تا نیروهای ذخیره- معتقدند که سخنان گالانت بازتاب سیاست رسمی اسرائیل است.