پس از تغییرات بین ۴۹ تا ۵۷درصد در طول هشت‌ماه اول ریاست‌جمهوری‌اش، محبوبیت بایدن در بیشتر دو سال گذشته زیر ۴۰درصد بوده است. با احتساب این ریزش مجدد، تاکنون چهاربار تایید عملکرد بایدن به زیر ۴۰درصد رسیده است. این کاهش رتبه همزمان با حمله حماس به اسرائیل و حملات بعدی اسرائیل به غزه صورت گرفته است. حمله حماس منجر به تسریع حمله متقابل شد که تاکنون منجر به شهادت ۷۳۲۶نفر شده است. پایگاه آکسیوس این افت بی‌سابقه در حمایت هم‌حزبی‌های بایدن از او را به حمایت‌های او از اسرائیل مرتبط دانسته و نوشته نتایج یک نظرسنجی دیگر گالوپ در فوریه نشان می‌دهد دموکرات‌ها بیشتر با فلسطینی‌ها احساس همدردی و هم‌هویتی می‌کنند. بایدن در هفته‌های گذشته درخواست‌های جناح‌های موسوم به «ترقی‌خواهان» در حزب دموکرات را که خواستار آتش‌بس در غزه شده‌اند، نادیده گرفته و به جای آن رژیم اسرائیل را به ادامه حملات در غزه ترغیب کرده است.

بلافاصله پس از حمله، بایدن متعهد شد که ایالات متحده از اسرائیل حمایت کند و متعاقبا در ۱۸اکتبر از سرزمین‌های اشغالی دیدن کرد تا این پیام را تکرار کند. اما بایدن با انتقاد برخی از اعضای حزب خود به‌دلیل همسویی بیش از حد با اسرائیل و کم‌کاری برای فلسطینی‌ها مواجه شده است. برخی از قانون‌گذاران برجسته دموکرات و معترضان در سراسر ایالات متحده از بایدن خواسته‌اند تا برای کمک به میلیون‌ها فلسطینی که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، اقدامات بیشتری انجام دهد. در اوایل سال جاری، گالوپ دریافت که برای اولین بار در ایالات متحده، همدردی دموکرات‌ها با فلسطینی‌ها از اسرائیلی‌ها پیشی گرفته است. نتایج اخیر هم نشان می‌دهد که حمایت بی‌چون و چرای بایدن از اسرائیل باعث کاهش محبوبیت او شده است. او دارای محبوبیت ۸۶درصدی بود و هم‌اینک به رقم ۷۵درصد در میان دموکرات‌ها رسیده است. در همین حال، محبوبیت بایدن از سوی جمهوری‌خواهان برای بیش از دو سال به‌طور مداوم پایین و تک رقمی بوده؛ درحالی‌که رتبه او از سوی مستقل‌ها از ژوئیه۲۰۲۱ متغیرتر اما به‌طور کلی ضعیف بوده است.

«این مرد دل مرا شکست»

میسون زید، کمدین آمریکایی-فلسطینی، هرچه در توان داشت انجام داد تا جو بایدن در سال۲۰۲۰ به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود. به گزارش پولیتیکو، او در یک رویداد کمدی بازی کرد و به‌شدت از رئیس‌جمهوری آمریکا دفاع و جایگاه او را تقویت کرد. او در کارزار انتخاباتی بایدن که با حضور زنان عرب برگزار شد، تماسی برقرار کرد و تصویری با آنها صحبت کرد. تیم بایدن حتی در یک بیانیه مطبوعاتی از او حمایت کرد. اما زید پس از تماشای چگونگی مدیریت بایدن در جنگ اسرائیل و حماس در دو هفته گذشته، گفت که دیگر نمی‌تواند در سال۲۰۲۴ به او رای دهد. او گفت: «این مرد دل مرا شکست.» درحالی‌که اسرائیل برای تهاجم زمینی احتمالی آماده می‌شود، زید در زمره افراد بسیاری است که از آینده حمله به غزه می‌ترسد. این کمدین یک پسرخوانده ۷ساله در منطقه دارد.

 او می‌خواهد که بایدن برای آتش‌بس فشار بیاورد. او همچنین از فلسطینی‌ها و مسلمانانی در ایالات متحده می‌گوید که برخی از آنها از زمان شروع جنگ با نفرت و خشونت فزاینده‌ای مواجه شده‌اند و احساس می‌کند این روند بایدن ممکن است به شعله‌ور شدن تنش‌ها اضافه کند. او می‌گوید: «من هرگز در زندگی‌ام فکر نمی‌کردم که رئیسِ همدل و همفکر این‌گونه باشد. به فلسطینی‌ها انسانیت و شانیت داده نشد.»

 او می‌افزاید: «جو بایدن همان‌گونه که کشتن شهرک‌نشینان را محکوم کرد، قتل‌عام غیرنظامیان غزه را هم محکوم کند.۱۰۰۰ کودک فلسطینی تاکنون قربانی شده‌اند و ما حتی یک کلمه هم از رئیس‌جمهور نشنیده‌ایم.» در روزهای پس از ۷اکتبر، بایدن از حمایت گسترده رای‌دهندگان برای حمایت از اسرائیل و محکومیت گروه مبارز فلسطینی حماس برخوردار شد. اما او با خشم بسیاری از آمریکایی‌های عرب، مسلمانان و متحدان مترقی‌اش نسبت به آنچه آنها به‌عنوان یک واکنش نابرابر و شکست در فشار به اسرائیل برای کاهش تنش می‌دانند، مواجه شد.

«هالا حجازی» یک اهداکننده کمک‌های مالی از حزب دموکرات که امسال در جشن عید فطر در کاخ سفید شرکت کرد، گفت که در حال بررسی خروج از شبکه مالی ملی دموکرات‌ها است. او گفت که چند تن از اعضای خانواده‌اش از زمان آغاز درگیری‌ها در غزه به شهادت رسیده‌اند و نگران جان تعداد بیشتری از آنها است. او درباره بایدن گفت: «من یکی از بزرگ‌ترین طرفداران او بوده‌ام. احساس می‌کنم به من خیانت شده است. احساس می‌کنم شأنیت من با شأنیت دیگران برابر نیست.» او ادامه داد: «او اغلب با مطبوعات صحبت نمی‌کند؛ اما خانواده من [در روزهای آینده] کشته خواهند شد و من نمی‌توانم سکوت کنم.» اگرچه بایدن در سخنرانی روز پنج‌شنبه در دفتر بیضی شکل، اسلام‌هراسی را شدیدا محکوم و با غیرنظامیان فلسطینی ابراز همدردی کرد، بسیاری از جوامع عرب و مسلمان آمریکایی معتقدند که رئیس‌جمهور و دستیارانش در ادبیات خود، به‌ویژه در ابتدای درگیری‌ها، بی‌ملاحظه بودند.

 آنها به‌طور فزاینده‌ای هشدارهای خود را افزایش داده و به تیم بایدن گفته‌اند که ناامیدی در میان آمریکایی‌های عرب و مسلمانان می‌تواند به او در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آسیب برساند. درحالی‌که این رای‌دهندگان بخش کوچکی از رای‌دهندگان را تشکیل می‌دهند، می‌توانند یک بلوک کلیدی در ایالت‌های میدان نبرد (نه دموکرات، نه جمهوری‌خواه) مانند میشیگان و پنسیلوانیا تشکیل دهند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت واضح مسلمانان در سال۲۰۲۰ به بایدن رای داده‌اند.