وضعیت اقتصادی بهتر از این نمی‌شود

 این افزایش به بانک‌های متوسط لطمه زد و مسکن را برای بسیاری از مردم بسیار گران‌قیمت می‌کند؛ اما این چیزی است که سیاست انقباضی قرار است انجام دهد. رکود طولانی‌مدت برخاسته از فدرال‌رزرو اتفاق نیفتاده است؛ فرود نرم امروز کاملا ممکن به نظر می‌رسد. رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا از اروپا و آسیای شرقی پیشی گرفته است. به‌ویژه چین در حال حاضر در رکودی دورقمی فرورفته است و به نظر می‌رسد نرخ واقعی رشد آن تقریبا کمتر از ۳-۴ درصدی است که به‌طور رسمی ادعا می‌شود. چین غرق در بدهی است؛ بیشتر استان‌ها و شهرداری‌هایش با وجود مازادی که توسط دولت ملی در اختیار دارند، ورشکسته‌اند.  مهم‌تر از آن، به نظر می‌رسد سیاستگذاران چینی برنامه‌ خوبی برای خروج از بن‌بست فعلی ندارند. آنها به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها ادامه می‌دهند؛ آن‌هم درحالی‌که این بخش در حال حاضر اشباع‌شده است؛ این کشور با آینده‌ای بسیار شبیه به ژاپن در اوایل دهه‌۱۹۹۰ پس از ترکیدن حباب این کشور مواجه است.

ماشین نوآوری آمریکایی با سرعت بالایی کار می‌کند. انقلاب بلاک‌چین ازپاافتاده است؛ زیرا همیشه یک راه‌حل به دنبال یک مشکل برای حل آن است. اما انقلاب هوش مصنوعی بسیار مهم‌تری در حال وقوع است.  این موضوع باعث ترس بسیاری از مردم - البته با توجه به تجربیاتشان درباره سایر نوآوری‌های فناوری در سال‌های اخیر- شده است. اما تا آنجا فایده‌ واقعی دارد که محصولاتی را تولید می‌کند که مکمل مهارت‌های انسانی به‌جای جابه‌جایی آنهاست. دلایل خوبی وجود دارد که چرا سیستم چینی ابتدا محصولاتی مانند هوش مصنوعی مولد ایجاد نکرده است؛ محدودیت‌های سیاسی همچنان بر بخش فناوری پیشرفته آنها تاثیر می‌گذارد. نیازی نیست خیلی درباره آینده‌ روسیه صحبت کنم.

فقط از خود بپرسید، آیا ترجیح می‌دهید امروز رهبر روسیه باشید یا ایالات‌متحده؟ در نهایت، دلایلی وجود دارد که امیدوار باشیم با توجه به قطبی‌سازی به سطح بالای آب رسیده باشیم.  سیستم قضایی آمریکا به‌طور قابل اتکایی به کار خود ادامه می‌دهد و دونالد ترامپ با دو کیفرخواستِ در جریان و دو کیفرخواست بزرگ دیگر که احتمالا در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد، با مشکل جدی مواجه است. درحالی‌که به نظر نمی‌رسد اینها محبوبیت ترامپ را نزد جمعیت «آمریکا را دوباره شکوهمند کنیم» (MAGA) کاهش داده باشد، اما اینها دارایی‌هایی نیستند که وارد یک مبارزات انتخاباتی عمومی شوند. ما با یک فصل ابتدایی عجیب‌وغریب روبه‌رو خواهیم بود، با انتخاباتی که با جریانی مستمر از افشاگری‌های واقعی درباره‌ اعمال نادرست ترامپ قبل و بعد از ۶ژانویه درهم‌آمیخته است.

 به نظر من، ترامپ یک نابغه‌ منحصربه‌فرد اهریمنی بود و به‌راحتی قابل‌جایگزین نخواهد بود. «رون دیسانتیس» هیچ‌یک از ویژگی‌هایی که ترامپ را برای پایگاهش دوست‌داشتنی می‌کند، ندارد و استراتژی او برای پیشی گرفتن از جناح راست ترامپ، رفتن به یک انتخابات عمومی را منطقی نمی‌سازد.

 یکی از بزرگ‌ترین ابهامات باقی‌مانده، چشم‌انداز جنگ اوکراین است. ضد حمله اوکراین کندتر از آنچه بسیاری انتظار داشتند پیش می‌رود؛ اما اوکراین استراتژی روشنی برای موفقیت دارد، همان‌طور که «فیلیپس اوبراین» پیشنهاد کرده است. بحث پیرامون عضویت اوکراین در ناتو که پیش‌تر درباره آن نوشته‌ام، پیش از اجلاس سران ویلنیوس به‌شدت داغ شد و اعضای ناتو به‌تدریج ضرورت آن را درک می‌کنند. یک‌چیز عجیب این است که چرا عملکرد اقتصادی برتر آمریکا به حمایت بیشتر از رئیس‌جمهور بایدن تبدیل نشده است.  هنگامی‌که در اوایل دهه‌۲۰۰۰ تورم پایین بود، مشاغل تولیدی به خارج از کشور می‌رفتند. نئولیبرال‌ها پاسخ دادند که ازآنجا‌که قیمت‌ها در والمارت وال‌مارت (شرکت خرده‌فروشی آمریکایی چندملیتی است که دارای بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان است) محلی کاهش می‌یابد، این یک معامله بزرگ نیست؛ دیدگاهی که امروزه به‌طور گسترده مورد تمسخر قرار می‌گیرد.

ما اکنون در وضعیت معکوس هستیم؛ جایی که مشاغل تولیدی به ایالات‌متحده بازمی‌گردند، حتی با افزایش قیمت‌ها در والمارت، بااین‌حال مردم هنوز شکایت دارند.  بسیاری از اینها به حزب‌گرایی غیرمنطقی، حباب‌های رسانه‌ای و روایات دروغین و به‌عمد منتشرشده مربوط می‌شود.  همچنین به ارزیابی بسیاری از آمریکایی‌ها از عملکرد احتمالی آینده‌ بایدن با توجه به سن او و گزینه‌های موجود مربوط می‌شود. ما نیاز به تقویت اعتمادبه‌نفس خود داریم؛ زیرا در حال حاضر بسیاری از چیزها در آمریکا در حال رونق گرفتن هستند.