در گزارشی که نیویورک‌تایمز منتشر کرد آمده است که فرمانده نیروی هوایی روسیه، ژنرال سرگئی سوروویکین، «از برنامه‌های یوگنی پریگوژین برای شورش علیه رهبری نظامی روسیه اطلاع قبلی داشت.» سوروویکین از پریگوژین درخواست کرد تا شورش را بلافاصله پس از شروع متوقف کند و در یک پیام ویدئویی به وضوح نشان داد که او در کنار پوتین است. یکی از مقامات اطلاعاتی اروپا به سی‌ان‌ان گفت نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مقامات ارشد امنیتی روسیه تا حدودی از برنامه‌های پریگوژین اطلاع داشتند و ممکن است اطلاعات درباره آنها را منتقل نکرده باشند و ترجیح دادند ببینند اوضاع چطور پیش می‌رود.وال استریت ژورنال هم گزارش داده بود که رهبر واگنر به دنبال دستگیری دو ژنرال عالی رتبه بوده است. این دو ژنرال چه کسانی بودند؟

وال‌استریت ژورنال نیز به نقل از مقامات غربی نوشت که پریگوژین، رئیس واگنر به دنبال دستگیری رقبای اصلی‌اش، سرگئی شویگو (وزیر دفاع روسیه) و ژنرال والری گراسیموف (رئیس ستاد ارتش روسیه) هنگام سفرشان به مرزهای جنوب روسیه بود. اما سرویس امنیتی روسیه از این طرح مطلع شد و شویگو و گراسیموف سفر خود را تغییر دادند. این امر پریگوژین را مجبور به حرکت زودهنگام کرد و در روز جمعه گذشته نیروهای واگنر وی کنترل مقر منطقه نظامی جنوبی روسیه در روستوف-آن-دون، مرکز لجستیک و فرماندهی کلیدی برای جنگ با اوکراین را به دست گرفتند.مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در سفری اعلام‌نشده به کی‌یف رفته است، گفت: «این یک پرسش باز است که آیا پوتین کنترلی بر ارتش خود دارد یا خیر؟»

همزمان با انتشار این اطلاعات، سی‌ان‌ان در بخش دیگری از گزارش خود که پیوسته به روزرسانی می‌شد نوشت که رئیس سازمان اطلاعاتی اوکراین گفته است که «سرویس امنیتی فدرال» روسیه (FSB) به دنبال ترور پریگوژین است. «کیریلو بودانف» که با مجله آنلاین «The War Zone» گفت‌وگو می کرد، گفت: «آگاهیم که FSB به دنبال ترور اوست. اینکه آیا موفق شوند یا نشوند مساله دیگری است. گذشت زمان نشان خواهد داد.»سوروویکین که رسانه‌های روسی او را «ژنرال آرماگدون» می‌نامند، در اکتبر سال گذشته مسوولیت کلی عملیات نظامی روسیه در اوکراین را بر عهده داشت؛ اما وزیر دفاع روسیه در ژانویه والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش را برای نظارت بر مبارزات انتخاباتی منصوب کرد و سوروویکین معاون گراسیموف شد. همزمان با این تحولات، روز چهارشنبه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور هیچ یک از شهروندان خود را به کشور دیگری تحویل نمی‌دهد.

ماریا زاخارووا در پاسخ به اخباری مبنی بر تمایل آمریکا برای درخواست استرداد یوگنی پریگوژین گفت: «با توجه به جنبه حقوقی مربوط به استرداد، می‌توانم بگویم که هیچ شهروند روس قابل استرداد به کشور دیگری نیست و پریگوژین حق دارد روی کمک روسیه برای محافظت از او در برابر تلاش‌های غیرقانونی در خارج از کشور برای مسوول دانستن او در خارج از کشور حساب باز کند.» «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیش‌تر گفته بود: «ایالات متحده به دنبال استرداد پریگوژین در صورتی است که او به کشوری برسد که با آن توافق‌نامه استرداد دارد؛ اما بلاروس این موضوع را اعمال نمی‌کند.»