انتخابات در سرزمین سقراط

وی از ادامه تقویت اقشار ضعیف در نیمه دوم سال جاری از طریق تمدید یارانه خرید مواد خوراکی سخن گفت و مدعی شد سوال اصلی که مردم باید در انتخابات آتی پاسخ دهند اینکه «به جلو می‌رویم یا به عقب بازخواهیم گشت؟» نامبرده با اشاره به مساله گرانی، تورم را یک مساله جهانی عنوان کرد و از اقداماتی که دولتش در راستای خنثی‌سازی تبعات تورم انجام داده است، دفاع کرد. او مدعی است نرخ تورم رو به کاهش است و به زودی تورم مواد خوراکی نیز کاهش خواهد یافت. میچوتاکیس به برنامه حزب نئودموکراسی و افزایش حداقل حقوق کارمند و افزایش ۲۵درصدی میانگین حقوق تا پایان دوره چهار ساله را مورد توجه قرار داد. رئیس نئودموکراسی تاکید دارد در برنامه این حزب نظام بهداشت و درمان یکی از اولویت‌های اصلی است و دولت او اقدامات مشخصی را در این زمینه اجرا خواهد کرد، نابرابری‌های اجتماعی کاهش خواهد یافت و مشاغل جدید جدید ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه حزب ائتلاف چپ برای کاهش مالیات ارزش افزوده و مالیات ویژه بر سوخت مدعی شد هزینه این اقدام سالانه به ۴میلیارد یورو خواهد رسید. میچوتاکیس با اشاره به موضوعات سیاست خارجی و دفاعی از تقویت نیروهای مسلح کشور، ایجاد ائتلاف‌های قوی و توسعه برنامه تسلیحاتی طی چهار سال اخیر دفاع و درباره انتخابات ترکیه اظهار کرد: «دست دوستی به ترکیه دراز خواهم کرد؛ اما هیچ توهمی نیز ندارم. به رای مردم ترکیه احترام خواهم گذاشت. چنانچه مردم یونان به من اعتماد کنند حاضرم با هر کسی که مردم ترکیه انتخاب کنند وارد گفت‌وگو شوم. اما معتقدم تجدیدنظر طلبی ترکیه که از طریق دکترین «میهن آبی» مطرح‌شده در تمام احزاب ترکیه دیده می‌شود. آماده هستم درباره تنها موضوع مورد اختلاف دو کشور که تحدید مناطق دریایی باشد، گفت‌وگو کنم. اما سیاست بازدارندگی قوی و توسعه ائتلاف‌های قوی باید ادامه یابد.»

در سوی دیگر این رقابت، چیپراس رئیس حزب چپ‌گرای ائتلاف چپ قرار دارد. او در مناظره تلویزیونی خود مردم را به مشارکت در انتخابات برای آوردن تغییر سیاسی در کشور و خاتمه دادن به پدیده‌های «سودجویی، خویشاوندسالاری، فساد و بی‌عدالتی» فراخواند و اطمینان داد که دولت نیروهای مترقی حقوق کارمندان را افزایش، قیمت‌ها را کاهش و بدهی خانوارهای را تسویه و از دولت رفاه حمایت خواهد کرد. اگر اصلاحات لازم را انجام ندهیم، چهار سال دیگر قشر متوسط در کشور وجود نخواهد داشت. او برنامه حزب خود را «افزایش حقوق کارمندان، کاهش قیمت‌ها، قسط‌بندی بدهی‌ها و ایجاد دستگاه دولتی عادلانه و کارآمد» اعلام کرده و بر این باور است مردم خواستار «تغییر سیاسی بزرگ» در کشور هستند و این تغییر سیاسی فقط از طریق رای به حزب ائتلاف چپ محقق خواهد شد و گام اول رای قاطعانه به حزب ائتلاف چپ است. فقط درصورتی‌که ائتلاف چپ حزب اول شود، مردم شکست دولت میچوتاکیس را رقم خواهد زد.

وی مدعی است در ۲۱مه مردم و دموکراسی پیروز خواهند شد و ۲۲مه دولت ائتلافی مترقی را تشکیل می‌دهیم. نامبرده دولت میچوتاکیس را بدترین دولت یونان از زمان سرنگونی حکومت سرهنگ‌ها معرفی کرد و مدعی شد فردای انتخابات وی کاخ نخست‌وزیر را ترک خواهید کرد.» او بر این باور است «تمدید دوره چهارساله دولت میچوتاکیس برای اقتصاد، اکثریت جامعه، انسجام اجتماعی، امنیت اکثر شهروندان و همچنین نهادهای کشور مخرب خواهد بود. رای به ائتلاف چپ می‌تواند عاملان آنچه را که کشورمان در سال‌های اخیر متحمل شده است به قاطع‌ترین شیوه مجازات کند.» چیپراس تاکید دارد در صورت پیروزی در انتخابات این حزب قراردادهای تسلیحاتی را اجرا خواهد کرد. قرارداد ارتقای جنگنده‌های اف-۱۶ با آمریکا در دوره دولت ائتلاف چپ امضا شد. او درباره گسترش حصار مرزی در مرز زمینی با ترکیه نیز تاکید کرد به‌رغم هیاهوی تبلیغاتی که علیه ائتلاف چپ می‌شود، قسمتی از این حصار در زمانی که ائتلاف چپ در قدرت بود وجود داشت و ما آن را خراب نکردیم؛ اما مساله مهاجرت فقط با ساخت حصار حل نمی‌شود.

یونان در عرصه سیاست خارجی و داخلی خود با مشکلات متعددی روبه‌رو است. یکی از مشکلات دولت حاکم، وضعیت مهاجران غیرقانونی در این کشور است. شواهد نشان می‌دهد نخست‌وزیر فعلی می‌خواهد در جریان این مبارزات انتخاباتی بر گسترش حصار مرزی با ترکیه برای دور نگه داشتن پناهندگان تاکید کند. دولت راست‌گرای یونان از تصمیم خود مبنی بر گسترش فوری حصار مرزی بین یونان و ترکیه به‌میزان ۳۵کیلومتر دیگر دفاع می‌کند. پس از انتخابات، روابط یونان و ترکیه مهم‌ترین اولویت حزب پیروز خواهد بود. شواهد نشان می‌دهد پس از انتخابات گفت‌وگوی جدی برای حل‌وفصل تنها اختلاف بین دو کشور آغاز خواهد شد. به اعتقاد مقامات یونانی، رفتار ترکیه در تمام سطوح تغییریافته نه تنها ترکیه بر حریم هوایی یونان تجاوز نکرده بلکه هیچ فعالیت پروازی بر آسمان اژه نداشته است.

بر اساس نتایج نظرسنجی جدید موسسه نظرسنجی Marc حزب نئودموکراسی با اختلاف ۷/ ۶درصد از حزب ائتلاف چپ پیشتاز است. در این نظرسنجی حزب نئودموکراسی ۶/ ۳۳درصد، ائتلاف چپ ۹/ ۲۶درصد، پاسوک- جنبش تغییر ۱/ ۹درصد، حزب کمونیست ۱/ ۶درصد، راه‌حل یونانی ۴/ ۳درصد، جبهه نافرمانی واقع‌بینانه اروپایی ۳/ ۳درصد، سایر احزاب ۲/ ۷درصد و آرای افراد مردد ۴/ ۱۰درصد است. رهبر حزب ائتلاف چپ نتایج نظرسنجی‌ها را زیر سوال برده و مدعی است تصویری که از میادین شهرهای مختلف یونان دارد، با تصویری که از سوی نظرسنجی‌ها نشان داده می‌شود، بسیار متفاوت است.