دنیای اقتصاد: نظامیان رژیم صهیونیستی با عقب‌نشینی از تصمیمات اخیر خود در مسجدالاقصی کلیه گیت‌های امنیتی الکترونیکی را که قرار بود در ورودی‌های این مسجد برای تفتیش نمازگزاران نصب شوند، صبح روز پنج‌شنبه جمع‌آوری کردند. به گزارش الجزیره، پلیس اسرائیل پس از ممانعت از برگزاری نماز جمعه در مسجدالاقصی برای دو هفته، دیروز (جمعه) اعلام کرد که مردان زیر ۵۰ سال اجازه شرکت در نماز جمعه در مسجدالاقصی را ندارند. النشره نیز می‌نویسد در پی موافقت مراجع دینی شهر قدس، فلسطینیان روز پنج‌شنبه نماز ظهر خود را در مقابل دروازه‌های مسجدالاقصی برای مقدمات ورودشان به مسجد اقامه کردند. مراجع دینی اعلام کردند مقاومت تاریخی درخصوص مسجدالاقصی رژیم اشغالگر را مجبور به عقب‌نشینی از اقدامات اخیر خود کرد. آنها گفتند برچیده شدن گیت‌های الکترونیکی جزو خواسته‌های ما بود و ما خواهان ادامه مطالبه حقوق خود هستیم. آنها همچنین مخالفت خود را با تعیین محدودیت سنی برای افرادی که می‌خواهند وارد مسجدالاقصی شوند، اعلام کردند.

از سوی دیگر، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، روز پنج‌شنبه در پیامی در واکنش به برچیده شدن گیت‌های امنیتی اسرائیلی از ورودی‌های مسجدالاقصی تاکید کرد: «توده‌های فلسطینی در بیت‌المقدس به همراه دیگر فرزندان ملت فلسطین صفحه‌نوینی را در روند منازعه با دشمن صهیونیستی گشودند، آنان قدرت و صلابت عزم و اراده خویش در زمینه دفاع از مسجدالاقصی را به دوست و دشمن ثابت کردند، همان‌طوری که فلسطینیان ساکن بیت‌المقدس ثابت کردند که شایستگی این مقام رفیع را دارند، آنان در سایه پاسداری از مسجدالاقصی قداست یافتند.» وی با اشاره به این آیه قرآن (ولیدخلوا المسجد کما‌دخلوه اول مره) افزود: «اکنون دشمن صهیونیستی خوار و زبون شده و شکست خورده است و در مقابل اراده فلسطینی و عربی و اسلامی سر تسلیم فرود آورده است.» وی ضمن تقدیر از فلسطینیان ساکن قدس به خاطر پایداری و استقامت‌شان در برابر اشغالگران صهیونیست تاکید کرد: «آنچه رخ داد (برچیده شدن گیت‌های امنیتی) برگ زرینی دیگر در کارنامه پیروزی‌های ملت فلسطین و سرآغاز برچیدن سایه شوم اشغالگری از سر بیت‌المقدس و مسجدالاقصی به‌شمار می‌رود.» هنیه خاطرنشان کرد برداشته شدن این گیت‌ها ثابت کرد اراده ملت فلسطین قوی‌تر و نیرومندتر از قدرت و ابزارهای سرکوب اسرائیل است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، رهبر حماس با بیان اینکه قدس یک سرزمین عربی اسلامی بوده، هست و خواهد بود، افزود: «این شهر غیرقابل تقسیم است و باید همگان بدانند که فلسطین سرزمین ماست و پایتخت آن قدس شریف است و ما هماره چشم بیدار این شهر خواهیم بود و به اشغالگران صهیونیست اجازه هتک حرمت مسجدالاقصی را نخواهیم داد.» این در حالی است که دفتر پادشاهی عربستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسلمانان حق دارند مناسک دینی خود را به راحتی در مسجدالاقصی انجام دهند و عزت و امنیت آنها باید تامین شود. در بیانیه دفتر پادشاهی عربستان آمده است، پادشاه عربستان با رهبران جهان درخصوص لغو محدودیت‌های اعمال شده از سوی اسرائیل علیه نمازگزاران فلسطینی تماس‌هایی برقرار کرد و این تلاش‌ها روز پنج‌شنبه نتیجه داد.