ترور امام جماعت نیویورک

گروه جهان: شاهدان عینی بعدازظهر شنبه (۲۳ مرداد) مردی مسلح را دیده‌اند که امام جماعت مسجدی در منطقه کوئینز شهر نیویورک را با شلیک مستقیم به سرش کشته و از محل ارتکاب جرم دور می‌شود. او به سر «علاءالدین اکونجی» ۵۵ ساله، امام جماعت مسجد جامع فرقان و «صرام الدین»، همراه ۶۴ ساله او، شلیک کرده است. این دو اندکی پس از شلیک در اثر جراحات وارده جان خود را از دست داده‌اند. گفته شده امام اکونجی دو سال پیش از بنگلادش به آمریکا مهاجرت کرده بود. به گزارش خبرگزاری آلمان، مسجد فرقان در محله «اوزون پارک» در منطقه کوئینز شهر نیویورک قرار دارد. در این محله شمار زیادی مسلمان زندگی می‌کنند که بیشترشان اصالت بنگلادشی دارند.

به گزارش رویترز، علاءالدین اکونجی و دستیارش اندکی پیش از واقعه از مسجد خارج شده و هنوز لباس مذهبی به تن داشتند. بر این اساس، ضارب از پشت به آنها نزدیک شده است. پلیس از مشخصات و انگیزه احتمالی ضارب سخنی به میان نیاورده اما کسانی که در مسجد جامع فرقان واقع در منطقه اوزون کوئینز حضور داشته‌اند بعد از این واقعه برای اعتراض به خیابان آمدند. برخی از معترضان به رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند از نظر آنها این حمله با «انگیزه مذهبی» صورت گرفته است. رویترز می‌نویسد: «تیفانی فیلیپس»، یک سخنگوی پلیس نیویورک گفته است که در تحقیقات اولیه مدرکی به‌دست نیامده که ثابت کند به این دو نفر به خاطر باورهای دینی‌شان حمله شده است.

اما در این میان برخی انگشت اتهام را به سوی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نشانه می‌روند. آنها وی را «مقصر» اعلام کرده و گفته‌اند که وی با «نفرت‌پراکنی» زمینه‌ساز چنین اقداماتی بوده است. پیش‌تر در یکی از کمپین‌های انتخاباتی ترامپ، زنی مسلمان با تحقیر و توهین اخراج شد. این نامزد ریاست جمهوری آمریکا با در پیش گرفتن رویکردهای افراطی و ضداسلامی باعث شده گروه‌های رادیکال در جامعه آمریکا فعال شوند. حتی در برهه‌ای کار به جایی رسید که «دیوید دوک» رهبر گروه افراطی «کوکلاس کلان» به حمایت از ترامپ پرداخت. اگرچه بسیاری از شخصیت‌ها و رسانه‌ها از ترامپ خواستند تا حمایت او را تکذیب کند اما وی چنین کاری نکرد. شاید بی‌جهت نباشد اگر برخی انگشت اتهام را به سوی ترامپ نشانه روند و بگویند این میلیاردر نیویورکی باعث فعال شدن شکاف‌های قومی- نژادی در آمریکا شده است.

رویترز به نقل از شورای روابط آمریکا- اسلام می‌نویسد که «این دو نفر مردانی دوست داشتنی و رهبران جامعه مسلمان بودند.» پلیس نیویورک اعلام کرد که در حال انجام تحقیقاتی گسترده در مورد این حادثه است. پلیس توانسته به ویدئو و شواهد مضاعفی روی آورد تا علت این حادثه را شناسایی کند. «اریک فیلیپس»، منشی مطبوعاتی شهردار نیویورک، می‌گوید که شهردار از نزدیک تحقیقات پلیس را دنبال می‌کند. او می‌گوید: «خیلی زود است که اظهارنظر کنیم اما تردیدی نیست که پلیس نیویورک تا تعیین تکلیف عدالت از پای نخواهد نشست.»

رویترز می‌نویسد از اکونجی به‌عنوان امامی مسالمت‌جو یاد می‌شد و طرفداران بسیاری در جامعه مسلمانان اهل سنت داشت. ظاهرا مردمی که در اعتراض به ترور امام اکونجی گرد آمدند شعارهایی می‌دادند که حاکی از نفرت بود. «ملت‌الدین»، از ساکنان اوزون‌پارک می‌گوید: «ما احساس ناامنی می‌کنیم. برای ما واقعا تهدیدآمیز است... ما به دنبال عدالت هستیم.» شورای روابط آمریکا- اسلام (CAIR) در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران جامعه مسلمان باید پس از قتل‌عام‌های اورلاندو و حوادثی که موجب هدف گرفتن مسلمانان شد، بحث امنیت را جدی بگیرند.

با این حال، برخی رسانه‌ها و نظرسنجی‌ها در آمریکا می‌گویند به دنبال اظهارات تند دونالد ترامپ علیه مسلمانان بعید است که شهروندان مسلمان آمریکا از این نامزد جنجالی انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی کشورشان حمایت کنند. رابرت مکاو، عضو شورای روابط اسلام- آمریکا می‌گوید در یک همه‌پرسی که در ماه فوریه از مسلمانان آمریکا انجام گرفت، روشن شد که دوسوم آمریکایی‌های مسلمان از حزب دموکرات هستند و تنها ۱۱ درصد گفته‌اند که به نامزد جمهوری‌خواهان رای خواهند داد.