گروه جهان: پس از آنکه سازمان ملل نام ائتلاف عربستان را در فهرست نقض‌کنندگان حقوق کودکان در یمن قرار داد سر و صدای سعودی‌ها درآمد و در اقدامی متقابل، گزارش سازمان ملل را بی‌اساس خوانده و به شدت از آن انتقاد کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، چندان طول نکشید که بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد نام ائتلاف عربی را «به‌صورت موقت» از فهرست نقض‌کنندگان حقوق کودکان در یمن حذف کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد: تصمیم این سازمان برای حذف نام ائتلاف عربی از لیست سیاه سازمان ملل نهایی نیست و براساس اطلاعات بیشتری که احتمالا قبل از ماه اوت به دست سازمان می‌رسد می‌توان در این تصمیم بازنگری کرد. وی گفت: «به عقیده من تغییری در موضع ما ایجاد نشده است، اگر دلیلی برای بازنگری در تصمیم سازمان ملل در این باره وجود داشته باشد ما این لیست را تصحیح خواهیم کرد.» دوجاریک همچنین اعلام کرد: «گزارشی که در آن نیروهای ائتلاف عربی مسوول کشته شدن ۶۰ درصد از کودکان یمنی در جنگ معرفی شده‌اند، براساس اطلاعات موثق و درست تهیه شده است. ما به تمامی وقایع یا ارقامی که در این گزارش ذکر شده، پایبند هستیم.» این اقدام دبیر کل سازمان ملل در حالی است که نماینده عربستان در سازمان ملل گزارش اخیر این سازمان را درباره اوضاع یمن و متهم شدن ائتلاف عربی به نقض حقوق کودکان در این کشور را به باد انتقاد گرفته است. «عبدالله المعلمی» می‌گوید: «انتشار این گزارش می‌تواند به اهداف مذاکرات صلح یمن آسیب‌های جدی وارد کند؛ چرا که ما اکنون پیگیر مذاکرات یمن در کویت هستیم و سرسختانه برای پایان دادن به خشونت‌ها در یمن تلاش می‌کنیم.» کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس نیز خواستار برگزاری نشستی فوری با دبیر کل سازمان ملل برای تصحیح گزارش سازمان ملل در باره یمن شده بودند. عربستان سعودی از ششم فروردین سال ۹۴ با تشکیل ائتلافی متشکل از برخی کشورهای عربی و با حمایت آمریکا به بهانه بازگرداندن منصورهادی رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن به حکومت، به کشور و مردم یمن حمله کرد که بر اثر آن تاکنون بیش از ۷ هزار شهروند یمنی از جمله شمار زیادی از زنان و کودکان کشته یا زخمی شده و دهها هزار نفر نیز آواره شده‌اند. همچنین بر اثر این حملات تاکنون بیش از ۸۰ درصد تاسیسات خدماتی و زیربنایی و بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، انبارهای دارو و غذا، مدارس و منازل مردم ویران شده یا آسیب دیده است. اما دلیل خارج کردن نام عربستان از فهرست‌نقض‌کنندگان چیست؟

به نظر می‌رسد یک دلیل «لابی قدرتمند» عربستان در سازمان ملل و راهروهای کنگره آمریکا باشد. این کشور به پشتوانه آمریکا و خرج دلارهای نفتی تلاش دارد قدرت لابی خود را در مسائل بین‌المللی افزایش دهد. به گزارش واشنگتن پست، دولت سعودی و وابستگانش با صرف میلیون‌ها دلار و تشکیل کمیته‌هایی از جمله «کمیته امور روابط عمومی سعودی- آمریکا» تلاش دارند تا کشورشان در آمریکا بیشتر دیده شود. «کاترین هو»، نویسنده این گزارش، می‌افزاید: «سعودی‌ها با این کار می‌خواهند کفه قدرت خود را در برابر سازمان ملل در مواقع لزوم بالا ببرند.» به نظر می‌رسد مساله حذف نام عربستان از لیست نقض‌کنندگان حقوق کودکان به تلاش‌های این لابی مربوط باشد. یکی دیگر از نمودهای لابی عربستان همانا تلاش اردوگاه هیلاری کلینتون برای دریافت پول از عربستان سعودی است. پایگاه اینترنتی «Dailycaller» می‌نویسد یکی از افراد مهمی که در اردوگاه هیلاری برای وی پول جمع می‌کند افزوده است که با مقام‌های سعودی تماس‌هایی داشته است. گفته می‌شود «مرکز مطالعات و امور رسانه‌ای» در کاخ سعودی که بازوی این رژیم است، به گروه «podesta» برای لابی با قانونگذاران و نهادهای فدرال به نمایندگی از خود پول داده است. این پایگاه اینترنتی می‌گوید ماهانه ۱۴۰ هزار دلار در امور مربوط به لابی‌گری از سوی عربستان در آمریکا صرف می‌شود. از سوی دیگر، دولت عربستان می‌کوشد به خود چهره یک قدرت صلح طلب بدهد که برای مبارزه با شورشیان به یمن حمله کرده است. در واقع، می‌خواهد تهاجم و اشغال یمن را شکلی مشروع ببخشد و به این ترتیب، کوشید تا نام خود را از این فهرست حذف کند. در غیر این صورت، به اعتبار و تلاش یکساله این کشور ضربات جدی وارد می‌شد. در این راستا نباید نقش آمریکا و چراغ سبز این کشور را فراموش کرد.