دو روی آمریکا

گروه جهان: هیلاری کلینتون روز سه‌شنبه پس از پیروزی‌های خیره‌کننده‌ای که در انتخابات مقدماتی به‌دست آورد، خود را نامزد پیش‌فرض دموکرات‌ها خواند، اما برنی سندرز تاکید کرد که هنوز قصد کناره‌گیری ندارد و تا زمان برگزاری کنوانسیون با هیلاری کلینتون مبارزه خواهد کرد. به گزارش سی‌ان‌ان وزیر سابق خارجه آمریکا پس از اینکه توانست عمده ایالت‌های روز سه‌شنبه را به نام خود کند، حالت تهاجمی نسبت به ترامپ گرفت و گفته می‌شود این تغییر تاکتیک برای جذب آرای طرفداران سندرز صورت گرفته است. این در حالی است که دونالد ترامپ در توییتی گفته است آغوش خود را برای طرفداران سندرز باز کرده و دغدغه‌های آنها را ارج می‌نهد. روز سه‌شنبه با برگزاری انتخابات در ۶ ایالت، هیلاری کلینتون توانست در ۴ ایالت پیروز میدان باشد. بانوی سابق ایالات‌متحده آمریکا در این روز توانست در ایالت‌های کالیفرنیا، نیوجرسی، نیو مکزیکو و داکوتای‌جنوبی پیروز میدان شود. هیلاری کلینتون در کالیفرنیا با حدود ۷۲ درصد شمارش آرا توانست با رای ۶/ ۵۶درصدی، برنی سندرزِ را مغلوب کند. همچنین کلینتون در نیوجرسی توانست رای ۳/ ۶۳ درصدی کسب کند، این در حالی است که رای برنی سندرز در این ایالت ۷/ ۳۶ درصد شد. در نیومکزیکو هر چند هیلاری توانست پیروز میدان باشد، اما این پیروزی مانند دو ایالت دیگر قاطع نبود. او در این ایالت توانست با رای ۵/ ۵۱درصد، نسبت به رای ۵/ ۴۸درصدی سندرز پیروز میدان شود.

وزیر سابق خارجه ایالات‌متحده همچنین توانست با رای ۵۱ درصدی در داکوتای شمالی پیروز میدان شود. سهم برنی سندرز از این ایالت ۴۹ درصد از آرای مردم بود. با این حال برنی سندرز در این روز چندان بی‌بهره هم نبود. او در داکوتای جنوبی توانست با اختلاف سنگینی هیلاری کلینتون را شکست دهد. وی در این ایالت توانست رای ۵/ ۶۴ درصدی را به دست آورد. این در حالی است که رای کلینتون در این ایالت ۶/ ۲۵ درصد بوده است. سندرز در شبی که در ۴ ایالت بازنده بود، اما توانست در داکوتای جنوبی و مونتانا پیروز از میدان خارج شود. وی در این شب در مونتانا توانست با رای ۱/ ۵۱ درصدی، هیلاری کلینتون ۶/ ۴۴درصدی را شکست دهد. در شب سه‌شنبه به جز کالیفرنیا که آمار تعداد هیات نمایندگی‌ها تا لحظه تنظیم گزارش اعلام نشده است، سهم هیلاری کلینتون ۱۱۴ هیات نمایندگی و سهم پیرمرد ورمونتی ۸۴ هیات نمایندگی قول داده شده بود. این در شرایطی است که هیلاری کلینتون بر اسا‌س آمار غیررسمی توانسته از ۲۳۸۳ هیات نمایندگی عبور کند. او با احتساب آرای ابر نمایندگی‌ها که ۵۷۱ رای هستند، توانسته ۲۴۹۷ رای را کسب کند. برنی سندرز اما با ۱۶۱۵ هیات نمایندگی قول داده شده و ۴۸ رای ابر هیات نمایندگی و در مجموع با ۱۶۶۳ هیات نمایندگی به دنبال هیلاری کلینتون است. برنی سندرز امیدوار است که در روز کنوانسیون بتواند آرای ابرهیات نمایندگی‌ها را به سود خود تغییر دهد. در این روز تکلیف نامزد نهایی دموکرات‌ها به‌طور رسمی مشخص خواهد شد. روز سه‌شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، با شمارش آرای هیلاری کلینتون اعلام کرد که وی توانسته است از تعداد هیات نمایندگی‌های الکترال عبور کند و تبدیل به نخستین زنی شود که در تاریخ ۲۴۰ ساله انتخابات آمریکا، نامزد نهایی یکی از دو حزب عمده این کشور شده است.

بیانیه کاخ سفید

تاکنون شایعات بر حمایت باراک اوباما از هیلاری کلینتون تاکید می‌کردند، تا این که روز سه‌شنبه کاخ سفید بیانیه‌ای منتشر کرد و این‌بار به صراحت از وزیر سابق امور خارجه این کشور حمایت کرد. گفته می‌شود که باراک اوباما منتظر نتایج انتخابات در این ۶ ایالت بوده تا به‌طور رسمی حمایت خود را از هیلاری کلینتون اعلام کند. در این بیانیه آمده است: به هر دو نامزد به خاطر کمپین‌های الهام‌بخش‌شان تبریک می‌گوییم، زیرا دموکرات‌ها به این انرژی نیازمند بودند. در این بیانیه همچنین به خاطر اینکه هیلاری کلینتون توانست از تعداد آرای الکترال لازم عبور کند حمایت شده است. این بیانیه تاکید می‌کند: کمپین تاریخی خانم هیلاری کلینتون الهام بخش میلیون‌ها انسان و به‌طور کلی طبقه متوسط و زنان و بچه‌ها بود.

ادامه رقابت نمایشی

در حالی که در اردوگاه جمهوری‌خواهان همه نامزدها از رقابت با ترامپ منصرف شده‌اند، اما همچنان رای‌گیری بر اساس برنامه‌ از پیش تعیین شده ادامه دارد. ترامپ در این رای‌گیری نمایشی در کالیفرنیا با رای ۷۵ درصدی توانست از سد کیسیک با ۳/ ۱۱ و تد کروز ۹ درصد عبور کند. همچنین در این ایالت هر ۱۶۶ هیات نمایندگی جذب کمپین ترامپ شدند. ترامپ همچنین در سایر ایالت‌ها، یعنی نیوجرسی، مونتانا، نیومکزیکو و داکوتای جنوبی پیروز میدان بود. وی همچنین در این ایالت‌ها توانست آرای همه هیات‌های نمایندگی را به سود خود کند. در حال حاضر غول املاک و مستغلات آمریکا از آرای حمایتی ۱۵۳۶ هیات نمایندگی برخوردار است. برای اینکه در این حزب کسی بتواند نامزد نهایی شود، نیاز به حمایت ۱۲۳۷ هیات نمایندگی دارد اما ترامپ توانست با پشت سر گذاشتن این تعداد، آرای هیات نمایندگی‌هایش را هم افزایش دهد. با نتایج رقم خورده در روز سه‌شنبه به نظر می‌رسد که آمریکا کم‌کم به سمت دوئل ترامپ و هیلاری کلینتون کشیده می‌شود.در این میان نکته‌ای که وجود دارد تخمین ۱۰ میلیون رای ثابت برنی سندرز است که دو نامزد اصلی دو حزب تمایل دارند این ۱۰ میلیون رای را به سود خود جذب کنند. برای همین منظور، پیش از برگزاری انتخابات روز سه‌شنبه، ترامپ می‌گوید که آغوشش برای طرفداران سندرز باز است. اما هیلاری کلینتون پس از پیروزی با حمله به ترامپ سعی کرد تکلیف این ۱۰ میلیون رای را یکسره کند. در این شرایط هیلاری کلینتون بهترین حمله را مربوط به گفته‌های نژادپرستانه ترامپ می‌داند و با بهانه قرار دادن سخنان وی درخصوص قاضی مکزیکی پرونده ترامپ، وی را متهم به نژادپرستی می‌کند.

ترامپ دردوران دانشگاه خود پرونده‌ای دارد که قاضی آن مکزیکی بوده است. او گفته بود که شاید این قاضی مکزیکی است که دست به افشای محتوای این پرونده زده است. حالا هیلاری کلینتون با دنبال کردن این درگیری در روز پیروزی در جمع طرفداران خود می‌گوید: او نه تنها قصد دارد تا بین مکزیک و آمریکا دیوار بکشد، حتی قصد دارد این دیوار را بین شهروندان آمریکایی هم بکشد. وقتی او می‌گوید بیایید آمریکا را از نو بزرگ کنیم، این جمله کدی است که تاکید می‌کند بیایید آمریکا را دوباره به گذشته‌ها برگردانیم.نیویورک‌تایمز می‌نویسد: اگر برنی سندرز مجاب به کناره‌گیری از رقابت‌ها شود، هیلاری کلینتون راحت‌تر می‌تواند در مبارزه با ترامپ متمرکز شود.