گروه جهان: سیل مهاجرت مردمان خاورمیانه و شمال آفریقا به اروپا، رهبران قاره سبز را به شدت نگران کرده است. آنها از این بیم دارند که نیروهای داعش در جامه مهاجران وارد اروپا شده و امنیت قاره سبز را با چالش مواجه کنند. این بیم اما به حقیقت تبدیل شد. ژنرال فیلیپ بردلاو، فرمانده ارشد ناتو، می‌گوید نیروهای داعش خود را در میان مهاجران پنهان کرده و به اروپا سرازیر شده‌اند. به گزارش گاردین، این فرمانده ارشد ناتو اعلام کرد با وجود اعتراضات نهادها و گروه‌های حقوق بشری که می‌گویند این آوارگان به دلیل ترس مجبور به مهاجرت شدند اما تروریست‌ها با تغییر چهره و پنهان شدن در میان مهاجران در حال ورود به اروپا هستند.

این مقام ارشد ناتو که در کمیته نیروهای مسلح سنا به ارائه توضیحات پرداخته بود، اعلام کرد که نیروهای داعش در میان مهاجران «همچون سرطان در حال پخش شدن هستند». او افزود: «آنها با بهره‌گیری از موقعیت پیش آمده کشورهای اروپایی و ما را تهدید می‌کنند.» بردلاو بخشی از تقصیر را به گردن روسیه انداخت. او افزود بمباران روسیه «اوضاع را به شدت بدتر کرده است». این مقام ناتو در کمیته سنا افزود: درگیری‌ها میان گروه‌های مختلف سوری و بمباران مواضع گروه‌های شورشی از سوی دمشق- مسکو باعث شده مردم سوریه «در مسیر حرکت به سوی کشورهای همسایه و اروپا قرار گیرند». او می‌گوید دوگانه اسد- پوتین تلاش دارند تا از مهاجرت به‌عنوان ابزاری برای تضعیف انسجام و زیرساخت‌های اروپا استفاده کنند. این ژنرال عالی‌رتبه افزود: گروه‌های ملی‌گرای اروپایی که مخالف مهاجرت هستند نیز این قاره را تضعیف می‌کنند و خودشان می‌توانند تهدید‌کننده خشونت باشند.

بردلاو که از سال ۲۰۱۳ به فرماندهی ناتو رسید خواستار تقویت جدی اروپا شده و روسیه را «تهدیدِ موجودیتی بلندمدت» برای آمریکا نامیده و به اروپا و آمریکا پیشنهاد داده بود که واکنش سخت‌تری در برابر اسد و داعش در سوریه اتخاذ کنند. وقتی از او خواسته شد آماری دقیق از تعداد مهاجران یا نیروهای داعش بدهد، او افزود: «نمی‌توانم آمار دقیقی از سیل مهاجران بدهم.» این مقام ارشد ناتو میان «جنایت، تروریست و مبارز خارجی» تمایز نهاد و افزود گزارش‌هایی دیده مبنی بر اینکه بیش از ۱۵۰۰ مبارز به اروپا بازگشته‌اند. بسیاری از اندیشکده‌ها، گزارش‌های کنگره و آمارهای اطلاعاتی در مورد تعداد مبارزان خارجی که به سوریه رفته‌اند با یکدیگر اختلاف دارند. این آمارها از ۱۵۰۰ نفر تا چند هزار مبارز خارجی را شامل می‌شود که براساس این گزارش‌ها اکنون به کشورهای غربی بازگشته و به منشأ تهدید برای قاره سبز تبدیل شده‌اند.

سخنان فیلیپ بردلاو یادآور ترس از حملات ۱۳نوامبر پاریس بود که عاملان این اقدام تروریستی ملیت بلژیکی- فرانسوی داشتند. با این حال، فعالان حقوق بشر و نهادهای مدنی می‌گویند تنها اقلیت اندکی از این مهاجران ممکن است پیوندهایی با گروه‌های تروریستی داشته باشند. فعالان حقوق بشری معتقدند آمار مقام‌های دولتی اغراق‌آمیز است و برای پیشبرد اهداف خودشان تنظیم شده است. «بیل فرلیک»، مدیر برنامه دفاع از حقوق مهاجران در دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «ما از سوزن در انبار کاه سخن می‌گوییم. نمی‌خواهیم بگوییم سوزن‌های خطرناک در این انبار کاه وجود ندارد بلکه از مردمی صحبت می‌کنیم که در جست و جوی حمایت هستند و سوءظنی به آنها نیست. من از تمام کسانی که به آنها کمک می‌کنند سپاسگزاری می‌کنم.» فرلیک می‌گوید اظهارنظر بردلاو در مورد بحران آوارگان «از نظر نظامی است».