یورو افزایش یافت، تکلیف ال-90 چیست؟

گروه خودرو -در حالی براساس وعده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و خودروسازها، سری اول خودروی ال-۹۰ ماه آینده وارد بازار خواهد شد ، این روزها حرف و حدیث‌های زیادی از قیمت این خودرو در برخی رسانه‌ها مطرح شده است. علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن در مراسم امضای الحاقیه قرارداد ال-۹۰ اعلام کرد که قیمت ۶هزار و ۷۵۰ یورو قیمت پایه‌ای است که برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

روزی که وزیر صنایع و معادن این مبلغ را اعلام کرد قیمت یورو در بازار یک هزار و ۱۵۸ تومان بود که براساس آن قیمت ال-۹۰، ۷میلیون و ۸۱۶هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شد.زمانی که قیمت پایه ال-۹۰ با واحد پولی یورو عنوان شد انتقاداتی از سوی برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس به گوش رسید.منتقدان بر این عقیده بودند که اعلام قیمت ال-۹۰ با واحد پولی یورو باعث ایجاد نوسان قیمت در بازار خودرو می‌شود بنابراین باید مسوولان قیمت پایه ال-۹۰ را براساس واحد پولی ریال ایران تعیین می‌کردند تا قیمت پایه دچار نوسان نشود.یورو روز گذشته در بازار یکهزار و ۲۰۰تومان معامله شد که با ضرب در عدد ۶هزار و ۷۵۰یورو، ال-۹۰ قیمتی معادل ۸میلیون و ۱۰۰هزار تومان خواهد داشت که نسبت به خردادماه ۳۰۰هزار تومان بر قیمت پایه این خودرو افزوده شده است.

افزایش قیمت ال-۹۰ در واقع تابع قیمت یورو است که این روزها با رشد مواجه بوده است.اما سوال اینجا است که اگر طی ماه‌های آینده قیمت یورو کاهش پیدا کند آیا خودروسازها حاضرند ال-۹۰ را براساس قیمت روز یورو به مردم تحویل دهند؟ آیا بازار نیز تابع این نوسان قیمت‌ها خواهد بود؟تولید ال-۹۰ طی ماه‌ آینده در دو کارخانه ایران‌خودرو و سایپا پس از ماه‌ها، توقف شروع و نیمه اسفند نیز به بازار عرضه می‌شود.

جالب اینکه عده‌ای از مردم منتظرند تا ثبت‌نام این خودرو آغاز شود. به همین خاطر هنوز برای خرید خودرو اقدام نکرده‌اند. به نظر می‌رسد که تمامی موافقت‌ها و مخالفت‌ها با تولید این خودرو در نهایت باعث جلب‌نظر مشتریان به ا ین خودرو شده است.چرا که این مخالفت‌ و موافقت‌ها به صورت کلان مطرح شده و هیچ‌گاه آنچنان که باید به جزئیات آن پرداخته نشده است.مثلا مردم هنوز در رابطه با نوع موتور، بدنه و سیستم فنی این خودرو آشنایی ندارند.این در حالی است که آنها خواهان آن هستند که هر چه زودتر برای دریافت این خودرو ثبت‌کنند.و اولین کسانی باشند که این خودرو را در سطح خیابان‌های کشور برانند.اما هنوز چگونگی ورود این خودرو به بازار اعلام نشده است.به عبارت دیگر هنوز معلوم نیست که آیا این خودرو مستقیم به بازار عرضه می‌شود (فروش فوری) یا اینکه به صورت ثبت‌نامی فروش آن آغاز خواهد شد.بنابراین ورود ال-۹۰ به بازار در سال‌های اول با توجه به قیمت نسبتا پایین آن با استقبال زیادی مواجه خواهد شد و قیمت آن نیز نوسان‌های زیادی خواهد داشت.حال برای کنترل قیمت این خودرو چه تمهیداتی اندیشیده شده سوالی است که برخی از کارشناسان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد پاسخ آن را داده‌اند.

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازها قیمت ۸ تا ۱۲میلیون تومان را برای ال-۹۰ با توجه به امکانات آن در نظر گرفته‌اند می‌گوید، در‌خصوص قیمت نهایی ال-۹۰ باید منتظر ماند تا سری اول این خودرو ماه آینده وارد بازار شود.وی در پاسخ به این سوال که در صورت افزایش بیش از حد قیمت ال-۹۰ توسط خودروسازها، چه تمهیداتی اندیشیده شده تا از این اقدامات جلوگیری شود، می‌گوید، مجلس نظارت خود را بر روی این خودرو خواهد داشت به طوری که در گزارش نهایی طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو که یکی از بخش‌های آن در‌خصوص قیمت تمام شده است، مسائل مربوط به قیمت انواع خودروها بررسی شده و با این حال مجلس در‌خصوص نحوه قیمت‌گذاری و قیمت تمام شده خودرو آشنا شده است.

نامه نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن به طهماسبی

سیدمحمود ابطحی، عضو کمیسیون صنایع معادن نیز در این رابطه می‌گوید، قیمت اعلام شده برای ال - ۹۰ در‌واقع براساس قولی است که دولت به مردم و مجلس در‌خصوص این خودرو داده است و باید روی این قول و قرار بماند.وی خاطرنشان می‌کند، به‌عنوان یک عضو کمیسیون صنایع و معادن هنوز نمی‌دانم که تولید ال-۹۰ در چه مرحله‌ای قرار دارد و پیشرفت آن تا کجا بوده به همین خاطر روز یکشنبه نامه‌ای برای آقای طهماسبی نوشته‌ام تا گزارشی در این خصوص به کمیسیون ارائه دهد. رییس کمیته صنعت مجلس با بیان اینکه آنچه امروز در‌خصوص ال-۹۰ در مصاحبه برخی از مسوولان دولتی و خودروسازها در رسانه‌ها مطرح می‌شود با قرارداد ال-۹۰ تناقض دارد می‌افزاید، باید منتظر ماند تا گزارش وزیر به کمیسیون ارائه تا مسائل مربوط به این خودرو مشخص شود.

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی صنعت خودرو، نیز می‌گوید، اصولا قیمت‌گذاری براساس فرمول‌هایی انجام می‌شود که براساس این فرمول‌ها قیمت اولیه محاسبه شده و به وزارت صنایع و معادن ارائه می‌شود. وی با اشاره به اینکه قیمت ال-۹۰ در وزارت صنایع و معادن به تصویب رسیده است، می‌گوید: خودروسازها در خصوص افزایش احتمالی قیمت ال‌-‌۹۰ نقش خاصی ندارند، اما می‌توانند برای فروش خودرو دو نوع روش را در نظر بگیرند. اول اینکه با کسب مجوز از وزارت صنایع و معادن این خودرو را پیش‌فروش کنند که در این صورت قیمت خودرو باید براساس قیمت در نظر گرفته شده وزارت باشد. اما در روش دیگری، خودروسازها می‌توانند به صورت فروش فوری خودرو را به بازار عرضه کند و در حاشیه بازار حرکت کرده و خودشان خودرو را قیمت‌گذاری کنند.

اما به دور از این اظهارنظرها دو خودروساز بزرگ کشور مقدمات لازم را برای تولید این خودرو فراهم کرده‌اند. از طرف دیگر قطعه‌سازان نیز توانسته‌اند تا رسیدن به ۶۰درصد ساخت داخل، نظر رنو را در این خصوص جلب کنند بنابراین تولید این خودرو به نظر مشکل نخواهد بود. البته برخی جریانات سیاسی باعث شده تا قیمت برخی از قطعات افزایش پیدا کند که قطعا بر روی قیمت تمام شده تاثیر خواهد داشت.

اما تولید ال-۹۰ در حالی شروع می‌شود که هنوز سوال‌های زیادی در خصوص این خودرو بی‌پاسخ مانده است. اینکه ال-۹۰ با چه موتوری، چه قیمتی، چه کیفیتی و چه نوع خدمات پس از فروشی به تولید می‌رسد همگی سوالاتی که پاسخ آن هنوز مشخص نیست.