گروه خودرو- سه خودروساز نیمه‌دولتی کشور با تولید یک میلیون و ۲۲۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو سواری طی ۱۱ ماه امسال، به رشدی ۹/۱۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافتند. بر اساس این آمار‌، ایران خودرو‌، سایپا و پارس خودرو به ترتیب ۳/۱۶‌، ۱۹ و ۷ درصد در مقایسه با ۱۱ماه سال گذشته رشد تولید را تجربه کرده‌اند. این موضوع در شرایطی است که پراید و پژو ۴۰۵‌، همچنان پرتیراژترین محصولات خودروکشور به شمار می‌روند. طبق آمار ۱۱ ماهه‌، بیشترین درصد رشد به تندر ایران خودرو اختصاص یافته و بالاترین افت نیز نصیب بنزهای مونتاژی شده است. همچنین شش خودرو از جمله روآ و پارس افت تولید را تجربه کرده‌اند.

افت و خیز پژو

سری هم به جزئیات آمار بزنیم و ابتدا از پژویی‌ها شروع کنیم.

ایران خودرویی‌ها اگرچه توانسته‌اند در تولید ۴۰۵ و ۲۰۶ رشد تولید را تجربه کنند‌، اما پارس و روآی آنها با افت روبه‌رو شده است. طبق آمار‌، در ۱۱ ماه امسال ۱۷۸ هزار و ۲۲۵ دستگاه پژو ۴۰۵ در ایران خودرو به تولید رسیده و رشدی ۱۵ درصدی را نصیب این شرکت کرده است. همچنین پژو ۲۰۶ نیز که با گرانی سوخت مشتری بیشتری پیدا کرده‌، ۴۳ درصد رشد را در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته به خود می‌بیند. از آن سو البته روآ باز هم با کاهش تیراژ روبرو شده و ۲۶ درصد افت کرده است. پارس نیز در ادامه روند کاهشی خود‌، ۱۶ درصد در مقایسه با ۱۱ماه سال گذشته افت تولید را به خود می‌بیند. روآ و پارس هر دو در زمره خودروهای پرمصرف کشور قرار دارند.اما ایران خودرویی‌ها در ۱۱ ماه امسال حدود ۹ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ را نیز به تولید رسانده‌اند. این محصول اواخر سال گذشته میهمان ایران خودرویی‌ها شد.

رنویی‌ها

به سراغ رنویی‌ها برویم. در حال حاضر تندر-۹۰ و مگان تنها محصولات سواری رنو هستند که در ایران به تولید می‌رسند.

تندر-۹۰ که یکی از پرحاشیه‌ترین محصولات خودروسازی کشور به شمار می‌رود‌، در ۱۱ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته‌، رشدی حدودا ۱۵ هزار دستگاهی را داشته است. ایران خودرو به عنوان یکی از تولیدکنندگان تندر‌، ۱۶ هزار و ۲۴۵ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده و رشدی ۱۴۳ درصدی را تجربه کرده است.

تندر پارس خودرو نیز توانسته با تولید ۲۷هزار و ۵۳۰ دستگاهی‌، ۲۰ درصد در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته رشد کند. چند ماهی می‌شود که تولید تندر-۹۰ در روندی مناسب قرار گرفته و حواشی آن کاهش یافته است.

از تندر بگذریم و سری هم به مگان‌، دیگر میهمان رنویی جاده مخصوص بزنیم. این محصول که در پارس خودرو مونتاژ می‌شود‌، در ۱۱ ماه امسال تیراژی شش هزار و ۳۹۶ دستگاهی داشته و ۱۱۴ درصد رشد کرده است.

سمند‌، سومین در تیراژ

تولید ۱۱۹ هزار و ۴۷ دستگاه سمند‌، نشان می‌دهد که این خودرو پس از ۴۰۵ و ۲۰۶‌، سومین محصول پرتیراژ ایران‌خودرو است. این موضوع در شرایطی است که کارشناسان معتقدند سمند باید بیشتر از باقی خودروها تیراژ داشته باشد. سمند در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته‌، ۲۴ درصد رشد تولید را به خود می‌بیند.

بنز واقعا رفت

این چندمین آماری است که در آن‌، تیراژ تولید مرسدس بنز ۱۵ دستگاه درج شده و با این حساب باید پذیرفت که بنزی‌ها به همکاری خود با ایران خودرو پایان داده‌اند.

مرسدس بنز که در چند مدل توسط یکی از شرکت‌های تابعه ایران خودرو به نام «تاپکو» مونتاژ می‌شد‌، در ۱۱ ماه امسال تنها ۱۵ دستگاه تولید داشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۱ درصد افت تولید را به خود می‌بیند.افت تولید این محصول در شرایطی است که سوزوکی گرند ویتارا‌، دیگر مونتاژی ایران خودرو‌، ۱۷ درصد در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته افزایش تولید داشته است. ایران خودرو خراسان توانسته چهار هزار و ۲۳۰ دستگاه از این شاسی بلند ژاپنی را به مونتاژ برساند.

نیم میلیون پراید

نگاهی به آمار تولید ۱۱ ماهه سایپا از این نکته حکایت می‌کند که این شرکت سه هزار و ۷۵۰ دستگاه تیبا را به تولید رسانده است.

این محصول که حدود ۱۰ هزار ثبت‌نام‌کننده منتظر دارد‌، اولین خودرو ملی سایپا به حساب می‌آید. از تیبا که بگذریم‌، پراید توانسته از مرز ۵۵۰ هزار دستگاه نیز گذشته و رشدی ۲/۱۴ درصدی را در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته تجربه کند. سایپایی‌ها حدود ۳۳۰ هزار دستگاه و پارس خودرویی‌ها نیز نزدیک به ۲۳۶ هزار دستگاه پراید را در ۱۱ ماه امسال تولید کرده‌اند.

رشد ریو

سایپایی‌ها اگرچه زانتیا را از دست داده و طبعا با افت تولید این خودرو نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته (۶۳ درصد) روبه‌رو شده‌اند‌، اما در مونتاژ ریو رشدی ۱۶ درصدی را به خود می‌بینند. البته آن طور که خبر می‌رسد‌، این محصول در حال حاضر با مشکلاتی در تامین قطعات روبرو شده و از همین رو قیمت آن در بازار افزایش یافته است.

افت تولید ماکسیما

نگاهی نیز به محصولات مونتاژی پارس خودرو بیندازیم. در این بین‌، دودیفرانسیل‌های پارس خودرو با تیراژی ۳۵۴ دستگاهی‌، ۶۱ درصد افت تولید را تجربه کرده‌اند.

ماکسیما نیز که یکی از پرمصرف‌ترین خودروهای داخلی به شمار می‌رود‌، با تیراژی دو هزار ۷۴۸ دستگاهی‌، ۱۳ درصد در مقایسه با ۱۱ماه سال گذشته افت را به خود می‌بیند. این در شرایطی است که نیسان پیکاپ پارس خودرو با تیراژی سه هزار و ۷۷۸ دستگاهی‌، به رشدی ۴۳ درصدی دست یافته است. اما خبری هم از دو مونتاژی تازه وارد پارس خودرو بگیریم.

نیسان قشقایی که نام آن برگرفته از ایل بزرگ قشقایی ایران است‌، تولیدی ۷۵ دستگاهی را به خود می‌بیند. نیسان تینا نیز تنها ۵۶ دستگاه در ۱۱ ماه امسال تیراژ داشته است.