پرفروش‌ترین برندهای بازار اروپا

مونا مشهدی رجبی

با وجود اینکه بازار خودروی دنیا در حال رشد است، ولی بحران بدهی‌های دولتی در قاره اروپا سبب شد تا فروش خودرو در این قاره سیر نزولی داشته باشد. طبق گزارش‌های موجود در ماه مه سال ۲۰۱۰ میلادی، فروش تمامی برندها در بازار اروپا کاهش داشته که اصلی‌ترین دلیل آن کاهش تقاضای خودرو در کشور آلمان ذکر شده است.

در این ماه بیشترین نرخ کاهش فروش در کشورهای اسپانیا و یونان اتفاق افتاد و انگلیس تنها کشوری بود که رشد یک درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرد.

دیوید لانچ، یکی از تحلیلگران بازار خودرو می‌گوید: در ماه «مه» فروش برخی برندها در بازار اروپا بیش از ۳۵ درصد تنزل یافت. بیشترین نرخ کاهش فروش در این ماه به شرکت فورد اختصاص داشت.

این برند در ماه مه ‌سال جاری میلادی شاهد کاهش ۱۷ درصدی فروش خودرو در بازار اروپا بود، در حالی که در بازار کشورهای آمریکایی رشد ۶ درصدی را تجربه کرد.

در ماه مه ‌سال جاری میلادی فروش خودرو‌های فورد در بازار چین ۱۲ درصد رشد کرد و در آمریکا نیز فورد به عنوان قابل اعتماد‌ترین برند آمریکایی معرفی شد. همچنین در این شرایط که بحران اقتصادی اروپا روی تمامی بازارهای صنعتی اثر منفی بر جای گذاشته است، شرکت خودروسازی رنو به عنوان تنها برنده بازار معرفی شد.

این شرکت خودروسازی در ماه مه ‌سال جاری میلادی رشد ۱۰ درصدی فروش در بازار اروپا را تجربه کرد. پرفروش‌ترین مدل خودروهای رنو در بازار اروپا، خودروی clio بود که فروش آن در بازار انگلیس، ۱۰۸ درصد، در بازار فرانسه ۶۰ درصد و در بازار آلمان ۱۲ درصد نسبت به مدت شما به سال قبل رشد کرد.

این خودرو به عنوان پرفروش‌ترین خودرو در بازار اروپا معرفی و سبب شد برند رنو به عنوان برترین برند اروپایی در نیمه اول امسال معرفی شود. رشد فروش خودروهای رنو در شرایطی اتفاق افتاد که بازار اروپا در ماه مه ‌سال جاری میلادی شاهد کاهش ۸ درصدی فروش و در نیمه اول امسال بوده است.

این در شرایطی است که رنو در ماه مه ‌رشد ۱۰ درصدی و در نیمه اول سال جاری رشد ۶ درصدی فروش را نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تجربه کرد.

برندهای پرفروش

اما اتحادیه صنعت خودروی اروپا در گزارشی اقدام به معرفی پرفروش‌ترین برندهای خودرو در بازار اروپا کرده است. این گزارش که در مورد پرفروش‌ترین برندها در نیمه اول سال ۲۰۱۰ میلادی تهیه شده، نشان می‌دهد که فولکس واگن در صدر فهرست خودروسازان قاره اروپا قرار دارد. این شرکت که بزرگ‌ترین خودروساز اروپایی است در نیمه اول سال جاری بیشترین شمار خودروها را در بازار اروپا فروخت.

شرکت رنو در جایگاه دوم این فهرست قرار دارد و به عنوان دومین خودروساز پر فروش معرفی شده است. شرکت‌های فورد، پژو و واکسهال نیز در رتبه‌های سوم تا پنجم این فهرست قرار دارند. طبق گزارش اتحادیه صنعت خودروی اروپا برندهای سیتروئن و فیات و audi و مرسدس بنز و بی‌ام‌و، به عنوان پرفروش‌ترین و برترین برندهای خودروسازی در بازار آمریکا معرفی شده‌اند.

پرفروش‌ترین خودروهای تولیدی این شرکت‌ها عبارتند از: خودروی گلف تولید شرکت فولکس واگن آلمان، خودروی fiesta تولید شرکت فورد موتورز آمریکا، خودروی polo تولید شرکت فولکس واگن؛ خودروی clio تولید رنو، خودروی Corsa تولید واکسهال، خودروی ۲۰۷ تولید شرکت پژو، خودروی astra تولید واکسهال، خودروی focus تولید فورد، خودروی مگان تولید رنو و در نهایت خودروی panda تولید فیات.