گروه خودرو- اگرچه بازار خودرو کشور از نیمه فروردین ماه امسال به رکود فرو رفته، اما آغاز فصل امتحانات، خانواده‌ها را فعلا از خرید و فروش خودرو باز نگه داشته است و این موضوع نیز به رکود بازار دامن زده است. به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، رکود فعلی تا پایان فصل امتحانات ادامه خواهد داشت و پس از آن با توجه به آغاز مسافرت‌های تابستانی، رونق به بازار خودرو کشور باز خواهد گشت.

نگاهی به نمودار قیمت خودروها از این نکته حکایت می‌کند که به‌رغم رکود فعلی، قیمت خودروها چندان دچار تغییر نشده و تقریبا در مقایسه با یکی و دو ماه گذشته، ثابت مانده است.

این موضوع در شرایطی است که توقف شماره‌گذاری مگان در هر دو مدل دنده اتومات و معمولی، احتمالا افزایش قیمت این خودرو را در بازار طی هفته‌های پیش رو در پی خواهد داشت.

اما نگاهی نیز به نرخ فعلی خودرهای داخلی بیندازیم.

در حال حاضر سمند سورن که چندی پیش ۱۰۰ هزار تومان ارزان شد با قیمت ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سمند LX نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۵ میلیون تومان در مدل بنزینی دارد.

همچنین آن طور که فعالان بازار عنوان می‌کنند، مدل صفر کیلومتر سمند معمولی، دیگر وجود خارجی ندارد و متقاضیان این خودرو باید به دنبال مدل «دست دوم» آن باشند.

سمند معمولی زمانی در مدل صفر خود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت؛ اما حال با توجه به نبود آن در بازار صفر کیلومترها، نمی‌توان قیمتی قطعی را برای مدل دست دوم آن ذکر کرد. اما نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت معتقدند، سوزوکی گرند ویتارا در حال حاضر بازاری ندارد و مشتریان تمایل چندانی به خرید آن از خود نشان نمی‌دهند.

به گفته آنها این شاسی‌بلند مونتاژی ایران‌خودرو هم‌اکنون با قیمت ۳۶ میلیون تومان در مدل دنده‌ای خود به فروش می‌رسد و نوع اتومات آن نیز نرخی برابر با ۴۰ میلیون تومان در بازار دارد.

ثبات قیمت پژویی‌ها

این هفته در بازار خاندان پژویی ایران‌خودرو، آب از آب تکان نخورد و اعضای این خانواده تغییر قیمت خاصی را به خود ندیدند.

در حال حاضر، پژو ۴۰۵ بنزینی با قمیت ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و نوع دوگانه‌سوز آن نیز نرخی برابر با ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دارد.

پژو ۲۰۶ نیز هم‌اکنون در تیپ ۲ خود، ۱۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت دارد. این محصول البته به ترمز ضدقفل (ABS) مجهز است.

همچنین پارس نیز به عنوان دیگر پژویی بازار خودرو کشور هم‌اکنون ۱۷ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان در مدل بنزینی خود قیمت دارد و نوع دوگانه سوز آن نیز یک میلیون تومان، گران‌تر به فروش می‌رسد. پژو روآی بنزینی نیز در حال حاضر هشت میلیون و ۳۵۰هزار تومان در بازار قیمت دارد و برای خرید مدل دوگانه سوز آن نیز باید ۴۰۰ هزار تومان دیگر خرج کرد.

سایپایی‌ها هم ثابت ماندند

از نرخ سایپایی‌ها نیز در بازار، یادی کنیم. سه محصول سایپا؛ یعنی پراید، ریو و زانتیا هفته‌ای آرام را به انتها رساندند و نرخ آنها دست نخورده باقی ماند. در حال حاضر، پراید بنزین سوز با همان قیمت هفت میلیون و۷۵۰ هزار تومان خود به فروش می‌رسد و زانتیا نیز ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. ریو نیز که سایپایی‌ها چندی پیش بدون مجوز وزارت صنایع، این خودرو را گران کردند و بلافاصله پس از دستور این وزارت، آن را به نرخ قبلی باز گرداندند، هم‌اکنون ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

بازار آرام تندر

تندر-۹۰ نیز اگرچه معمولا شرایطی خلاف اوضاع کلی بازار دارد، اما فعلا همسو با بیشتر خودروها، با ثبات قیمت روبه‌رو است.

این محصول هم‌اکنون در مدل E۰ خود قیمتی برابر با ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و مدل E۱ مجهز به ترمز ضد قفل آن نیز با قیمت ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، خرید و فروش می‌شود. E۲ نیز که فول‌ترین مدل تندر است، هم‌اکنون با قیمت ۱۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.