ایسنا - مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با ارائه گزارشی از میزان تخلفات گزارش شده در بخش خرید خودرو طی سال گذشته اعلام کرد که بیشترین تخلف در مورد خدمات فروش مربوط به بخش پرداخت نکردن سود تاخیر در تحویل، در مورد نوع خودرو مربوط به خودروی پژو ۴۰۵ و در مورد شرکت تولیدکننده خودرو مربوط به ایران خودرو بوده است. شهرام میراخورلو در مورد تخلفات در بخش خودرو در سال گذشته ابتدا به رشد کمی صنعت خودرو در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: تولید کمتر از ۱۰۰ هزار دستگاه در سال ۷۳ به یک میلیون دستگاه در سال ۸۷ رسیده و در سال ۸۸ یک میلیون و ۳۲۷ هزار دستگاه تولید شد.

وی در ادامه در مورد نحوه ارائه شکایت‌های مردمی به سازمان حمایت در مورد خرید خودرو عنوان کرد: با توجه به رسالت این سازمان در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان، پس از دریافت شکایت‌هایی در مورد خرید خودرو توسط سازمان‌های بازرگانی استان‌ها، این شکایت‌ها را با توجه به مصوبات موجود بررسی می‌کند و در صورت مطابقت با قوانین و احراز تخلف توسط شرکت‌های خودروساز طی مکاتباتی گوناگون حق شاکی از شرکت‌های مربوطه مطالبه می‌شود.

میراخورلو در همین مورد آمار داد: در سال گذشته ۴۶۰ فقره شکایت در مورد عملکرد شرکت‌های خودروساز داخلی واصل شده که از تعداد ۱۹ شرکت تولیدکننده داخلی که علیه آن‌ها شکایت شده، شرکت ایران‌خودرو با تعداد ۳۰۴ فقره شکایت بیشترین شکایت را داشته است که حدود ۶۶ درصد از کل شکایت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت پارس‌خودرو با ۳۴ فقره و سهم ۰۴/۷ درصدی و شرکت سایپا با ۳۲ فقره و سهم حدود هفت درصدی از کل شکایت‌های واصل شده نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به گفته او، دلیل این که ایران‌خودرو بیشترین سهم را در شکایت‌ها داشته، این است که این شرکت بیشترین خودرو را عرضه می‌کند. میزان سهم ایران‌خودرو در تولید خودروی کشور نیمی از خودروهای تولید شده کشور است.

این مقام مسوول در ادامه اظهار کرد: ‌از تعداد ۴۵ خودروی تولیدی داخلی که علیه آن‌ها از سوی مردم به سازمان‌ ما شکایت شده، بیشترین مورد آن مربوط به خودروهای پژو ۴۰۵، تندر ۹۰، پژو پارس و سمند است.

وی در این مورد توضیح داد: حدود ۲۰ درصد شکایت‌ها، مربوط به خودروی پژو ۴۰۵، ۱۵ درصد مربوط به خودروی تندر ۹۰ و ۱۲ درصد هم مربوط به خودروی پژو پارس بوده است. خودروهای پژو ۲۰۶ و پراید نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

میراخورلو همچنین آمار داد: اکثر این تخلفات در خصوص پرداخت نکردن سود تاخیر در تحویل است که حدود ۵۵ درصد شکایت‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: این موضوع نشان‌دهنده عدم توجه شرکت‌های تولیدکننده در خصوص پیش‌فروش محصولات است.

به گفته او شکایت‌های بعدی، گران‌فروشی با سهم حدود ۱۲ درصد و سود انصراف از خرید با سهم حدود ۹ درصد از کل شکایت‌ها است. از جمله شکایت‌های دیگر نیز مربوط به نصب مخزن و اخذ وجه اضافی است.

این مقام مسوول با بیان اینکه عمده تخلفات در استان تهران به دلیل زیادتر بودن حجم تولید است، افزود: میزان رسیدگی به این شکایت‌ها بستگی به موضوعات آن دارد؛ چرا که یک مرتبه سازمان حمایت این موضوع را با مجموع قوانین و مصوبات خود مطابقت می‌دهد که اگر حائز شرایط رسیدگی باشد، آن موضوع را ادامه می‌دهد و در غیر این صورت به شاکی اعلام می‌کند که شکایت او فاقد رسیدگی است. پس از تایید قابلیت پیگیری داشتن شکایت نیز با خودروساز مکاتبه می‌شود و از واحد پاسخگویی به مشتریان آن خواسته می‌شود سریعا پاسخ دهد که در این مورد همکاری‌های مناسبی نیز صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بعد از این مرحله، اگر قرار شد چکی را در وجه مشتری صادر کنند و یا حقی را به مشتری بازگردانند، این موضوع به ما اعلام می‌شود و ما هم به مشتری اعلام می‌کنیم که اگر باز مغایرتی وجود داشت مجدد موضوع را پیگیری می‌کنیم وگرنه پرونده مختومه بوده است. میراخورلو یادآور شد که همه شکایت‌هایی که آمار آن‌ها را اعلام کرده است، قابلیت بررسی داشتند.

وی در پایان متذکر شد: مصرف‌کنندگان می‌توانند در خصوص خدمات فروش هرگونه شکایتی اعم از گرانی و سود تاخیر در تحویل و اخذ وجه اضافی یا تاخیر در نصب مخزن و تغییر در آپشن خودرو و موارد دیگر به سازمان‌‌های بازرگانی استان‌های مختلف کشور مراجعه کنند.