عرضه خودرو تمام الکتریکی چینی به بازار آمریکا

مونا مشهدی رجبی

در سال‌های گذشته نه تنها اقتصاد کشور چین با سرعت بالایی رشد کرد، بلکه صنایع مختلف چینی نیز توانستند رشد چشمگیری را تجربه کنند. از جمله این صنایع می‌توان به صنعت فولاد‌سازی و صنعت نساجی و صنعت خودروسازی اشاره کرد. صنعت خودروسازی در کشور چین تاریخچه کوتاهی دارد، ولی همین دوره کوتاه برای تبدیل شدن این صنعت به یکی از بازیگران تاثیر‌گذار جهانی کافی بود.

در عرض بیست سالی که از ایجاد صنعت خودروسازی در کشور چین می‌گذرد محصولات بسیار متفاوتی به بازار عرضه شده است که اغلب از نظر کیفی توان رقابت با تولیدات شرکت‌های بزرگ را ندارند، ولی نرخ توسعه صنعتی آنها بیشتر از دیگر شرکت‌های خودروسازی است.

البته قراردادهای اخیری که شرکت‌های چینی با شرکت‌های برتری همچون تویوتا و جی‌ام امضا کرده‌‌اند نیز می‌تواند باعث تسریع روند توسعه صنعتی و ارتقای کیفی تولیدات آنها شد. از طرف دیگر ورود خودروسازان بزرگی همچون شرکت‌های بی‌ام‌و و فورد و تویوتا به بازار چین برای برخورداری از بازار پررونق این کشور نیز می‌تواند به عنوان ابزاری بسیار مهم در رشد صنعت خودروسازی استفاده شود.

هیو والت، یکی از تحلیل‌گران بازار خودرو معتقد است شرکت‌های چینی تا ده سال آینده می‌توانند به یک بازیگر مهم در صنعت خودروسازی دنیا تبدیل شوند.

وی با اشاره به رشد صنایع در این کشور آسیایی می‌گوید:

ده سال قبل هیچ کس تصور نمی‌کرد چین یک صادر‌کننده عمده فولاد یا منسوجات شود. در آن زمان چین یک وارد‌کننده بود، ولی با سرمایه‌گذاری در این بخش توانست راه صد ساله را در مدت کوتاهی بپیماید.

البته جاه‌طلبی‌ها و بلندپروازی‌های صنعتگران چینی نیز عامل دیگری در توسعه سریع این صنایع محسوب می‌شود.

در سال‌های گذشته شرکت‌های خودروسازی چینی ضمن تولید خودروهای جدید اقدام به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های

جدید این صنعت هم کرده‌‌اند و هم‌اکنون برخی از خودروسازان چینی موفق به تولید خودروهای هیبریدی و حتی الکتریکی شده‌‌اند.

ژانگ ونگ، یکی از تحلیل‌گران چینی می‌گوید: صنعت خودروسازی در چین دیرتر از دیگر کشورها راه‌اندازی شد بنابراین برای اینکه بتواند با دنیا همراه شود موظف است تا با سرعت بیشتری رشد کند. سرمایه‌گذاری‌های زیاد و به‌کارگیری دانشمندان و مهندسان غربی در کارخانه‌های خودروسازی چینی در کنار همکاری تنگاتنگ با شرکت‌های برجسته دنیا از مواردی است که موجب رشد سریع صنعت خودروسازی چین شده است.

شرکت خودروسازی BYD، یکی از بلندپرواز‌ترین شرکت‌های خودروسازی چینی است. این شرکت که از سال ۲۰۰۳ میلادی رسما فعالیت خود را آغاز کرده است در عرض کمتر از هفت سال توانست وارد بازار آمریکا شود.

این شرکت که در نمایشکاه خودروی دیترویت در ژانویه سال جاری حضور مقتدری داشت و مدعی بود که تولیداتش استاندارد لازم برای ورود به بازار کشورهای صنعتی را دارد، اخیرا دفتری برای فروش محصولاتش در لس‌آنجلس تاسیس کرده است و با ارائه تخفیف‌های ویژه به خریداران تلاش می‌کند تا سهم بیشتری از بازار آمریکا به دست آورد.

آخرین مدل خودرو این شرکت چینی خودرو تمام الکتریکی E۶ است که در دفتر فروش لس‌آنجلس به متقاضیان فروخته می‌شود. حال سوال این جا است که آیا خودروی الکتریکی تولید این شرکت چینی می‌تواند مصرف‌کنندگان آمریکا را به خود جذب کند یا اینکه قدرت رقابت با خودروهای الکتریکی

آمریکایی و اروپایی را ندارد؟. فرد نای، یکی از تحلیل‌گران بازار خودرو بر این باور است که خودروی الکتریکی E۶ تولید شرکت چینی BYD نمی‌تواند با خودروی الکتریکی نیسان و جی‌ام رقابت کند.

وی می‌گوید: قیمت این خودرو ارزان‌تر از خودروهای الکتریکی دیگر است و به همین دلیل می‌تواند گروهی از مصرف‌کنندگان را به خود جذب کند، ولی بدون شک از نظر استانداردهای کیفی قدرت رقابت با خودرو ولت یا لیف را نخواهد داشت.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند شرکت خودروسازی BYD در مقایسه با دیگر خودروسازان چینی بسیار کوچک است و به همین دلیل نمی‌تواند وارد بازار آمریکا شود. آمارها نشان می‌دهد این شرکت هفتمین خودروسازی کشور چین از نظر شمار خودروهای فروخته شده در بازار داخلی و چهاردهمین شرکت از نظر درآمد سالانه است که در سال ۱۹۹۵ میلادی به عنوان یک شرکت تولید‌کننده باتری خودرو و باتری گوشی‌های تلفن همراه کار خود را آغاز کرد، اما تنها تا سال ۲۰۰۲ میلادی به کار در این حوزه پرداخت و در سال ۲۰۰۳ میلادی رسما به عنوان یک خودروساز کار خود را آغاز نمود.

شرکت BYD در سال ۲۰۰۷ میلادی طرح ساخت خودروی تمام الکتریکی E۶ را پیشنهاد کرد و در نمایشگاه خودروی پکن در سال ۲۰۰۸ میلادی مدل اولیه آن را به نمایش گذاشت. این خودروی تمام الکتریکی در سه ماه دوم سال ۲۰۱۰ میلادی وارد بازار چین شد؛ ولی تنها در اختیار مقامات دولتی چین قرار گرفته است و در همان زمان در کشور آمریکا و در شهر لس‌آنجلس نیز دفتری برای فروش این خودرو راه‌اندازی شد.

در سال ۲۰۰۹ میلادی این شرکت خودروسازی چینی ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو در بازار چین فروخت که بیش از ۲۸۰ هزار دستگاه از آن را خودروی کوچک F۳ تشکیل می‌داد.

این خودرو کوچک قیمتی برابر با ۷۵۰۰ دلار آمریکا داشت و خیل عظیمی از مصرف‌کنندگان چین را به خود جذب کرد. شرکت خودروسازی BYD در سال گذشته تنها ۱۴/۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرد.