گروه خودرو - سهم گازوئیل در سبد سوختی کشور افزایش خواهد یافت. فرید عامری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی روز گذشته با اعلام این خبر از کاهش سهم CNG و LPG در سبد سوختی کشور نیز خبر داد.

عامری در گفت‌و‌گو با «مهر» در حالی خبر از افزایش سهم گازوئیل در سبد سوختی کشور داد که توقف ۴۰ ساله شماره‌گذاری خودروهای گازوئیل سوز (دیزلی) به دلیل مناسب نبودن گازوئیل موجود در کشور، موجب شده تا در خصوص تولید این گونه خودروها در کشور هیچ اقدامی از سوی خودروسازان داخلی صورت نگیرد.

از سوی دیگر ممنوعیت ورود و شماره‌گذاری خودروهای گازوئیل‌سوز به کشور موجب شد تا قابلیت سوخت گیری خودروهای گازوئیل‌سوز در جایگاه‌های سوخت‌گیری کشور نیز در نظر گرفته نشود، این امر در حالی است که

با وجود رفع ممنوعیت تردد این خودروها در کشور تاکنون هیچ اقدامی برای تجهیز جایگاهای سوخت‌گیری صورت نگرفته است.

علاوه بر این، نبود خودرو گازوئیل‌سوز در کشور موجب شده تا واردات گازوئیل با PPM پایین به کشور به صورت روزانه صورت گیرد؛ به‌طوری که هم‌اکنون گازوئیل با PPM پایین تنها برای معدودی خودروهای تجاری وارد کشور می‌شود.

افزون بر این، نبود گازوئیل با PPM پایین در کشور و عدم توزیع آن در جایگاه‌های سراسر کشور موجب شد تا با وجود رفع ممنوعیت شماره‌گذاری این خودروها از سال گذشته، هیچ خودرو گازوئیل سوزی وارد ایران نشود که این امر بیانگر آن است که ورود این خودروها به کشور در مدت زمان کوتاه امکان‌پذیر نخواهد بود.

این امر موجب می‌شود تا با وجود کاهش سهم CNG و LPG در سبد سوختی کشور سهم خودروهای بنزین سوز باز هم افزایش یابد و این در حالی است که هم‌اکنون خودروسازان بزرگ دنیا تغییر سبد سوختی و انتخاب سوخت‌های جایگزین را در دستور کار خود قرار داده‌‌اند.