گروه خودرو - در کشورهایی همچون چین و ترکیه که توسعه صنعت خودروسازی آنها با میزان صادرات و تولید برندهای سالانه‌، مورد سنجش قرار می‌گیرد، می‌توان به یقین گفت که نگاه بلند مدت خودروسازها و دولت به آینده صنعت خودروسازی‌، حضور سرمایه‌گذاران خارجی و همچنین رقابت محصولات داخلی و خارجی‌ در کشورهای مذکور، در ادامه راه جهانی شدن آنها بی تاثیر نبوده است‌. جهانی شدن صنعت خودروسازی چین و ترکیه اگر چه از ابتدا با نفی ملی گرایی در این صنعت آغاز شد، اما همدستی دولت و خودروسازها برای پیشرفت و توسعه صنعت مذکور را نمی‌توان از نظر دور نگه داشت. حال به وضعیت کشور خودمان برمی‌گردیم. شعار ملی‌گرایی در صنعتی همچون خودرو در ایران گوش فلک را پر کرد، این در حالی است که به تایید بسیاری از کارشناسان، بابت این شعار هزینه‌های گزافی را تا به امروز پرداخت کرده‌ایم. از سوی دیگر نه می‌پذیریم که سرمایه‌گذار خارجی توانمندی که از توان فنی آن بهره مند شویم‌، در این صنعت رخنه کند و نه پذیرش واردات خودروهای خارجی را داریم. حال آنکه سخت و سبر چندین سال است که جلوی مردم ایستاده‌ایم و می‌گوییم همین است که هست!

اگر در ابتدای این مطلب از صنایع خودروسازی دو کشور ترکیه و چین یاد کردیم‌، قصد آن داشتیم که مقایسه ای با پیشرفت صنعت خودروسازی کشورمان انجام دهیم‌، مقایسه‌ای که طی چند سال اخیر کمی ‌بی‌معنا شده است. روز گذشته خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که بررسی وضعیت بازار خودرو کشور در ۹ ماهه امسال نشان‌دهنده آن است که نزدیک به ۹۵ درصد از بازار خودروهای سواری کشور در اختیار تنها چهار برند بوده است. چهار برند پژو، پراید، تندر۹۰ و سمند از برندهای مذکور بوده‌اند. اما بیشترین سهم از بازار داخلی خودروهای سواری در این مدت مربوط به انواع مدل‌های پراید (سایپا و پارس خودرو) با ۴۷ درصد بود.

برندی که ۴۷ درصد از بازار خودرو ایران را تصاحب کرده در اصل در شرکت مزدا ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در سال۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت. در آمریکای شمالی این خودرو توسط شرکت فورد با نام فورد فیستا فروش رفت. این مدل همچنین از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید می‌شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا منتقل شد. بعد از پراید نیز انواع مدل‌های پژو (ایران خودرو) سهمی ۳۶.۵ درصدی را از بازار خودروهای سواری کشور به خود اختصاص داده اند؛پژو ۴۰۵ سال‌هاست در کشور سازنده متوقف شده است. این خودرو در سال ۱۹۸۸ مقام خودروی برگزیده اروپا را از آن خود کرد .بنابراین می‌توان به‌راحتی متوجه شد که ۸۳.۵ درصد از بازار خودروهای سواری ایران فقط در اختیار دو برند پراید و پژو بوده است. حال با این وضعیت چگونه قرار است به استراتژی توسعه صنعت خودرو که درآن پیش بینی صادرات یک میلیون خودرو شده برسیم‌، به راستی چه آینده روشنی برای این صنعت در کشورمان متصور می‌باشد.