گروه خودرو _ بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات خودرو در دو ماه ابتدای سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد، کاهش ۷۱درصدی و از لحاظ ارزش نیز کاهش ۳۷/۷۲درصدی را تجربه کرد. بر اساس آمار مذکور در این مدت در مجموع دوهزار و ۵۴۷ دستگاه خودرو به ارزش بیش از ۵۱‌میلیون دلار وارد کشور شد که این آمار در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. سال گذشته در مجموع هشتادهزار و ۸۸ دستگاه خودرو به ارزش بیش از ۱۸۵‌میلیون دلار وارد کشور شده بود. توقف ثبت سفارش واردات خودرو در سال‌جاری از سویی و دریافت عوارض جانبی از خودروهای وارداتی که از شهریور ماه سال گذشته اعمال شد از سوی دیگر موجب شده تا واردات خودرو به کشور سیر نزولی پیدا کند. به طوری که کاهش واردات خودرو که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده بود در دو ماه ابتدای سال جاری نیز ادامه پیدا کرده است.

با توجه به توقف ثبت سفارش واردات خودرو در دو ماه ابتدایی سال جاری، پیش‌بینی می‌شود که واردات خودرو در ماه‌های آینده نیز روند نزولی داشته باشد.

از سوی دیگر رکود حاکم بر صنعت خودروسازی دنیا که کاهش قیمت خودرو در سایر کشور‌ها را در پی داشت، موجب شده تا توقع کاهش قیمت در میان خریداران داخلی نیز به وجود آید که این امر نیز در روند واردات خودرو تاثیر بسیار داشته و موجب شده تا رغبت واردکنندگان برای ترخیص خودروهای موجود در گمرگات کشور از میان برود، به طوری که از نیمه دوم سال گذشته گمرکات کشور تبدیل به پارکینگ خودروهای وارداتی شدند، کاهش تقاضا برای این خودروها موجب شده تا واردکنندگان خودرو طی این مدت، فروش خودرو با شرایط ویژه و اقساط طولانی مدت را در دستور کار قرار دادند تا به این طریق رونق را به بازار اینگونه خودروها بازگردانند، اما توقع کاهش قیمت خودروهای وارداتی در سال جاری نیز همچنان به قوت خود باقی است که این امر موجب شده تا بازار این خودروها با رکود مواجه شود.