واحد مرکزی خبر - بیش از یک سال از تاسیس کارخانه خودرو سازی مشترک ایران و ونزوئلا (ون ایراتو) در ونزوئلا می‌گذرد و فعالیت این واحد صنعتی بی‌وقفه ادامه دارد. ون ایراتو در حومه شهر زیبای ماراکای در یکصد و سی کیلومتری غرب کاراکاس قرار گرفته و در این منطقه جنگلی آمازون، بزرگ‌ترین شهرک صنعتی و خودروسازی ونزوئلا واقع شده است.

«عبدا… ذوقی»، مدیرعامل کارخانه ون‌ایر اتو می‌گوید: سال گذشته ۸۳۸ دستگاه خودرو سمند و سایپا در این کارخانه تولید شد و قرار است امسال نیز ده‌هزار خودرو تولید شود که پنج‌هزار و پانصد دستگاه سمند و چهار‌هزار و پانصد دستگاه سایپا ۱۴۱ خواهد بود.

یکی از متخصصان ونزوئلایی خط تولید سمند نیز می‌گوید: کارخانه‌های بزرگ خودروسازی در ونزوئلا کم نیستند، اما تنها ایرانی‌ها در حال انتقال فناوری به این کشور هستند و مردم ونزوئلا امیدوارند مانند ایران بتوانند با کسب دانش و فناوری از وابستگی رها شوند.

یک متخصص دیگر ونزوئلایی هم گفت: افتخار می‌کنم که خودروهای ایرانی - ونزوئلایی برای اولین بار زیر دست کارگران ونزوئلایی جان می‌گیرند و به حرکت در می‌آیند.

براساس آمار با وجود تولید انواع خودروی آمریکایی و اروپایی در ونزوئلا، بازار خودروی این کشور همچنان به یکصد و پنجاه‌هزار خودرو دیگر نیازمند است.

اما حضور صنایع خودروسازی ایران در ونزوئلا مورد توجه رسانه‌ها و متخصصان قرار گرفته و با جست‌وجویی ساده در اینترنت می‌توان به بیش از ۱۹‌هزار نشانی اینترنتی که اخبار و مقالاتی در این باره در نشریات عمدتا فنی منتشر شده‌اند، دست یافت.

همچنین «السیویادس مولین»، مرد شماره دو ون ایراتو تاکید کرد: هدف تاسیس این کارخانه در ونزوئلا ارائه خودرو با کیفیت بالا و قیمت مناسب بود تا ونزوئلا بتواند به انحصار شرکت‌های خودروسازی خصوصا شرکت‌های آمریکایی پایان داده و از وابستگی به صنایع خودروسازی آمریکا رها شود.

وی افزود: تجربه یک سال گذشته نشان داد دو خودروی ساخت کارخانه یعنی سمند و سایپا از نظر کیفیت برتری کاملی نسبت به رقبای خارجی خود دارند و با قیمت رقابتی، متقاضیان زیادی در بازار ونزوئلا پیدا کرده‌اند.