بهاری با کاهش تولید خودرو

حمیدرضا بهداد

خودروسازان کشور با تولید ۲۱۵هزار و ۴۱۵ دستگاه خودروی سواری طی سه ماه نخست امسال با کاهش تولید (۴۵صدم درصدی) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه شدند.

این کاهش تولید که با توجه به آمار رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور به دست آمده، تنها به سه خودروساز نیمه دولتی یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو مربوط است و آمار تولید خودروسازان بخش خصوصی نقشی در آن ندارند. براساس آمار اعلام شده ایران‌خودرو طی سه ماه ابتدایی سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش تولید عجیب ۱۲درصدی روبه‌رو شد و سایپا به رشدی ۱/۹درصدی در تولید دست یافت. پارس خودرو نیز در بازه زمانی مذکور و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳/۱۲درصدی را در تولید محصولات سواری تجربه کرد. کاهش تولید حدودا نیم‌درصدی خودرو سواری در شرایطی است که علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن این موضوع را از سیاست‌های وزارتخانه دانسته و عنوان کرده بود که برای عدم افزایش بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، این وزارت، دستور کاهش تولید را صادر کرده است. ظاهرا در این میان بدهی

ایران خودرو به قطعه‌سازان در شرایط بحرانی قرار داشته، چرا که تنها این شرکت با کاهش تولید طی ۳ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته روبه‌رو شده است! این در حالی است که مدیران ایران خودرو وعده جبران کاهش تولید در شرکت متبوع‌شان را طی ماه‌های آتی داده‌اند.

منفی سمند، منفی برند

سمند همچنان با کاهش تولید مواجه است، کاهش تولید ۴/۲۰درصدی سمند طی ۳ ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نکته‌ای نیست که بتوان به واسطه‌ بهانه‌هایی مانند بدهی قطعه‌سازان، به راحتی از آن گذشت. چرا که به هر حال این خودرو هم محصولی پرتقاضا در بازار داخل به حساب می‌آید و هم محصولی صادراتی؛ که بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه باید برای توسعه هر چه بیشتر برند خود، هم بر تیراژ تولید آن بیفزاید و هم سطح کیفی آن را بالا ببرد.

روآ در سراشیبی تولید

گویا کم‌کم باید باور کرد که ایران‌خودرو از تولید پژو روآ ضرر می‌کند؛ چرا که این خودرو طی ۳ ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش تولید ۲/۳۲درصدی روبه‌رو شد. این در حالی است که ایران‌خودرویی‌ها امید داشتند روآ بتواند پس از حذف پیکان به محصولی پرفروش در بازار داخل تبدیل شده و جانشین شایسته‌ای برای پیکان باشد هرچند که تاکنون چنین نشده است. مدیرعامل ایران‌خودرو چندی پیش عنوان کرد، شرکت متبوعش به واسطه قرار داشتن برخی محصولات تولیدی خود در حاشیه ضرر، تولید آنها را طی سال‌جاری و در مقایسه با سال گذشته کاهش داده است که در این میان روآ بیش از سایر محصولات ایران‌خودرو تحت تاثیر این تصمیم قرار دارد. این خودرو همچنین در حال حاضر از استقبال چندانی هم‌اکنون برخوردار نیست.

کاهش تولید پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ محصول استراتژیک ایران‌‌خودرو نیز طی ۳ ماه ابتدایی سال‌جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش تولید ۷/۲۲درصدی روبه‌رو شد. البته این خودرو طی بازه زمانی مذکور بیشترین میزان تولید را در میان سایر محصولات ایران‌خودرو به خود اختصاص داده و براساس برنامه شرکت، ۱۱۰هزار دستگاه از این خودرو قرار است طی سال جاری به تولید برسد. بیش از ۹۸درصد قطعات‌ پژو ۴۰۵، تولید داخل بوده و حدود ۳۰ سال از تولد آن می‌گذرد.

پژو ۲۰۶ و کاهش تولید

این روزها همه از گرانی محصولات ایران‌خودرو می‌گویند و در این میان نوک پیکان این گرانی‌ها به سمت پژو ۲۰۶ بوده و برخی کارشناسان علت آن را به کاهش تولید انواع مدل‌های این خودرو، مرتبط می‌دانند و این در حالی است که پژو ۲۰۶ طی ۳ ماه نخست سال‌جاری با کاهش تولید ۶/۱۵درصدی مواجه شد. پژو ۲۰۶ جزو محصولات پرفروش ایران‌خودرو به حساب می‌آید که تولید بیش از ۹۵هزار دستگاه از آن برای سال‌جاری پیش‌بینی شده است.

پژو پارس آبروداری کرد

پژو پارس را باید به نوعی مایه فخر ایران‌خودرو دانست؛ چرا که در میان سواری‌های پر تیراژ ایران‌خودرو، نه تنها طی سه ماه ابتدایی سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید نداشت بلکه طی بازه زمانی مذکور، با روند صعودی ۶/۱۰ درصدی تولید نیز مواجه شد. این خودرو در رده محصولات پرتقاضای بازار به حساب می‌آید که در دو نوع معمولی و ELX به تولید می‌رسد و ایران‌خودرو قصد دارد طی سال جاری حدود ۸۰ هزار دستگاه از آن را تولید می‌کند.

رشد تولید سوزوکی

استقبال مشتریان داخلی از سوزوکی گراند ویتارا سبب شده است تا ایران‌خودرو گام‌های بلندی را در مونتاژ این محصول شاسی‌بلند بردارد. به نحوی که طی ۳ ماه نخست سال جاری ۹۵۵ دستگاه از این خودرو به تولید رسیده است. سوزوکی در سایت مشهد ایران‌خودرو مونتاژ می‌شود.

طبق آمار است!

طبق آمار رسمی سازمان گسترش، ایران‌خودرو طی ۳ ماه نخست امسال ۲۱ دستگاه سواری مرسدس بنز را مونتاژ کرد و افزایش چهار دستگاهی را در این زمینه و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. این خودرو لوکس حدود یک سال است که مهمان خطوط تولید ایران‌خودرو شده و طبق برنامه، باید ۴۸۷ دستگاه از آن طی سال جاری به تولید برسد.

زانتیا رشد کرد

زانتیا محصول محبوب سایپا طی ۳ ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به رشد قابل‌توجه ۱/ ۶۷ درصدی از تولید دست یافت.

این خودرو که ۱۰ سال از تولد آن در شرکت سیتروئن فرانسه می‌گذرد، دارای مشتریان پر و پاقرص در بازار داخل بوده و هر از چندگاهی دستخوش تغییر و تحولاتی چشمگیر در نمودار قیمتی خود می‌شود و از آنجا که برخی از قطعات آن از خارج از کشور تامین می‌شود گاهی کمبود قطعه گریبان آن را گرفته و تولید آن کاهش می‌یابد. اما ریو محصول مونتاژی سایپا هم طی ۳ماه ابتدایی سال‌جاری با افزایش تولید ۱/۱۱۱درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شد.

این خودرو که متعلق به شرکت کیا کره‌جنوبی است چندی پیش به یکباره حدود یک‌میلیون تومان گران شد و برخی کارشناسان ریشه این گرانی را در کم شدن عرضه آن به بازار عنوان کردند. چرا که به هر حال ریو نیز با توجه به مونتاژی بودنش گاهی با مشکل تامین قطعه مواجه شده و تولید و عرضه آن کاهش می‌یابد.

این خودرو دارای مشتریان مناسبی در بازار داخل بوده و سایپا قرار است طبق برنامه، ۱۶هزار دستگاه از آن را طی سال‌جاری به تولید برساند.

رشد تولید پراید

پراید پرتیراژ‌ترین خودرو تولید داخل نیز طی ۳ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۶/۱درصدی روبه‌رو شد و آمار تولید این خودرو کم‌کیفیت در ۳ماه ابتدایی سال‌جاری به ۱۰۶هزار و ۶۸۱دستگاه رسید که سهم سایپا از این میزان تولید، ۶۳هزار و ۴۶۵دستگاه بود و ۴۳هزار و ۲۱۶دستگاه پراید باقیمانده نیز به پارس‌خودرو اختصاص داشت.

با توجه به این آمار سایپا رشدی ۶۷/۱درصدی را طی بازه زمانی مذکور در تولید پراید تجربه کرده و پارس‌خودرو نیز به رشد ۶۳/۱درصدی در این زمینه دست یافت. با توجه به تیراژ تولید پراید، این خودرو بیشترین سهم را در بازار داخل داشته و قرار است طبق برنامه، در مجموع ۴۰۵هزار و ۷۴۳دستگاه از آن در خطوط تولید سایپا و پارس‌خودرو به تولید برسد. همچنین شنیده‌ها از حذف پراید از چرخه تولید طی اواخر سال آینده حکایت می‌کند.

ماکسیما

ماکسیما که به جرم لوکس بودن و بالا بودن حجم موتور آن از اول تیر ماه جاری کارت سوختش شارژ نشد طی ۳ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به رشدی ۶/۴۰درصدی در تولید دست یافت. این محصول نیسان ژاپن که در پارس‌خودرو مونتاژ می‌شود معمولا حاشیه خاصی نداشته و کم پیش می‌آید که کاهش تولید گریبان آن را بگیرد. این در حالی است که طبق برنامه، پارس‌خودرو، باید طی سال‌جاری دوهزار و ۵۰۰دستگاه ماکسیما را تولید کند.

دو دیفرانسیل‌ها

پارس‌خودرو در مجموع طی ۳ماه نخست امسال، ۵۰۷دستگاه خودرو دو دیفرانسیل نظیر رونیز مونتاژ کرد که این رقم حکایت از رشد ۴/۳۸درصدی تولید دو دیفرانسیل‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.

میم مثل مگان

طی ۳ ماه نخست امسال تنها ۸۳ دستگاه مگان در پارس‌خودرو مونتاژ شد و این در حالی است که شرکت مذکور برنامه تولید ۸هزار دستگاه از این خودرو را برای سال جاری در نظر گرفته است. مگان محصول به روز شرکت رنو فرانسه به حساب می‌آید که هم‌اکنون نیاز بازار داخل به این خودرو از طریق واردات تامین می‌شود. نکته جالب در مورد آن، این است که مگان‌های وارداتی از دریافت سهمیه سوخت محروم‌اند، اما مگان‌های تولیدی پارس‌خودرو می‌توانند از بنزین یارانه‌ای استفاده کنند. چراکه طبق مصوبه اخیر ستاد مدیریت حمل ونقل و مصرف سوخت تمامی خودروهای داخلی با حجم بیش از دوهزار سی‌سی و همچنین خودروهای وارداتی با حجم بالای ۱۳۰۰ سی‌سی از دریافت بنزین سهمیه‌ای محروم‌اند. مگان هم‌اکنون در دو مدل دوهزار و ۱۶۰۰ سی‌سی به تولید می‌رسد و مسوولان پارس‌خودرو وعده‌ داده‌اند قیمت مگان‌های تولیدی آنها هنگام عرضه به بازار، بین ۲۴ تا ۲۶میلیون تومان باشد که البته با توجه به شرایط فعلی بازار، تحقق این وعده کمی بعید به نظر می‌رسد.

عدم تعادل در تولید تندر-۹۰

در حالی که گفته می‌شود رنوپارس به یک اندازه، قطعه برای تولید تندر-۹۰ در اختیار خودروسازان داخلی قرار می‌دهد. اما تولید تندر-۹۰ در ایران‌خودرو و پارس خودرو دارای اختلاف نسبتا فاحشی است به نحوی که ایران‌خودرو در ۳ ماه ابتدایی سال جاری ۵هزار و ۹۲۳ دستگاه از این محصول پرحاشیه را به تولید رساند و پارس‌خودرو تنها ۴هزار و ۹۱۴ دستگاه تندر-۹۰ را طی بازه زمانی مذکور تولید کرده است.