گروه خودرو- تنها خبر امیدوارکننده هفته جاری در بازار خودرو داخلی، پیش‌فروش برخی محصولات پارس‌خودرو نظیر ماکسیما و رونیز طی روزهای آتی بود که با آغاز آن قطعا اندکی نسیم ارزانی در بازار این دو محصول خواهد وزید.

این در حالی است که چنین پیش‌بینی را برای سایر خودروها در آینده نزدیک نمی‌توان انجام داد و حتی به اعتقاد نمایشگاه‌داران ممکن است با توجه به اطلاعیه سازمان بهینه‌سازی مبنی بر خروج پژو ۴۰۵ از خط تولید، بهای این خودرو نیز تحت تاثیر قرار گرفته و سیر صعودی پیدا کند. هرچند که هنوز ابهامات زیادی درباره اطلاعیه مذکور موجود است. زانتیا آرام گرفت

شاید گزاف نباشد اگر تغییرات بهای زانتیا را پرسروصداترین موضوع بازار خودرو طی یکی دو ماه اخیر لقب دهیم.

این محصول نسبتا قدیمی سیتروئن فرانسه رشد صعودی خود در بها را طی واپسین روزهای سال گذشته آغاز کرد و تا مرز ۳۲میلیون تومان نیز پیش رفت، اما با عرضه یکهزار و ۲۰۰دستگاه از آن در قالب طرح فروش فوری به بازار، زانتیا اندک‌اندک آرام گرفت، به نحوی که هم‌اکنون قیمت آن به ۳۰میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسیده است. هرچند که به اعتقاد کارشناسان همین رنج قیمتی نیز برای این خودرو بالاست.

خانواده پژو

اما تنها ورود نام پژو ۴۰۵ به لیست یازده خودروی اخراجی از خط تولید داخل کافی بود تا بهای این پلت فرم پیر ۳۰ساله، آرام‌آرام سیر صعودی را در نمودار بها به خود بگیرد و نمایشگاه‌‌داران پایتخت روزهای گرانی را برای ۴۰۵ محبوب پیش‌بینی کنند.

این در حالی است که هم‌اکنون قیمت مدل بنزین‌سوز این خودرو در بازار ۱۳میلیون و ۸۵۰هزار تومان بوده و نوع دوگانه‌سوزش نیز با بهای ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از دیگر اعضای خانواده پژو در بازار کشور می‌توان به پرشیا اشاره کرد که چندی پیش پس از بحران تولید فروردین ماه سال جاری ایران‌خودرو، به یکباره جهشی چندصد هزار تومانی را در قیمت تجربه کرده و بهای مدل معمولی بنزین سوز آن، به ۱۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسید. در حالی که پرشیای ELX فول‌ بنزینی هم‌اکنون در حال رد شدن از مرز ۲۲میلیون تومان است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز که از مدل‌های محبوب و البته کمیاب این محصول به شمار می‌رود در حال حاضر بهایی برابر با ۱۴میلیون و ۳۰۰هزار تومان در بازار داشته و ۲۰۶ تیپ ۶ هم با قیمت ۱۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

در این میان مدل‌های صندوق‌دار این خودرو که مشتریان نسبتا زیادی را نیز برای خود دست و پا کرده‌اند، قیمت‌های متفاوتی را در بازار دارند. به نحوی که هم‌اکنون مدل V۱ آن ۱۵میلیون و ۷۰۰هزار تومان قیمت داشته و صندوق‌دار V۸ نیز ۱۷میلیون تومان می‌ارزد در حالی که مدل‌های V۹ و V۲۰ به ترتیب با بهای ۱۸میلیون و ۵۰۰ و ۱۵میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند.

خانواده سمند

خانواده ملی ایران‌خودرو یا همان سمند به لحاظ آنکه درصد داخلی‌سازی قطعات اعضایش نسبتا بالا است چندان دچار حاشیه در تولید نشده و نمودار بهای آن خیلی متغیر نیست. به نحوی که هم‌اکنون سمند معمولی بنزین‌سوز با قیمتی معادل ۱۳میلیون و ۷۰۰هزار به فروش می‌رسد و مدل LX بنزینی آن نیز ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان می‌ارزد. هرچند که قرار بود قیمت سورن، مدل به اصطلاح پیشرفته سمند، تنها یک و نیم میلیون تومان از مدل LX سال آن بیشتر باشد، اما هم‌اکنون این مدل بهایش در بازار به ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

ماکسیمای ارزان در راه است

ماکسیما که به نوعی کم یا شاید بی‌حاشیه‌ترین محصول مونتاژی در کشور است هم‌اکنون بهایی معادل ۴۳ میلیون تومان در بازار داخل دارد، این چشم بادامی نیسان ژاپن چندی پیش با مشکل شماره‌گذاری روبه‌رو و پس از چندی با رفع موانع این موضوع از سرگرفته شد. این در حالی است که با آغاز فروش نقدی این خودرو طی هفته آینده، مسلما بهای ماکسیما در بازار کاهش یافته و به نزدیکی‌های ۴۱ میلیون تومان نیز خواهد رسید.

تندر در تندر

خودروی پرحاشیه تندر ۹۰ نیز که شرح احوال تولید و عرضه آن طی یکسال اخیر بسیار گفته شده است هم‌اکنون روزهای داغی را در بازار داخل پشت سر می‌گذارد. درحال حاضر تندر - ۹۰ E۰ بدون کولر قیمتی معادل ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان داشته و مدل E۱ آن نیز با بهای ۱۳ میلیون تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که تندر ۹۰ E۲ فول هم اکنون ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌ارزد.

ارزان قیمت‌ها

پراید محصول پرتیراژ و پرفروش سایپا که به‌لحاظ قیمت و همچنین مصرف سوخت نسبتا پایین‌اش، بازار داغی را دارد این روزها چندان با نوسان قیمت مواجه نشده و به نسبت پایدار است. به نحوی که هم‌اکنون بهای مدل بنزین سوز آن در بازار ۷ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان بوده و پراید دوگانه سوز نیز با بهای ۸ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان خرید و فروش می‌شود. پژو روآ هم که قرار بود پس از پیکان، آلترناتیو پراید در بازار باشد در حال حاضر با تیراژی حدود یک پنجم این خودرو به تولید می‌رسد و بهای مدل بنزین‌سوز آن ۸میلیون و ۲۰۰هزار تومان است. در حالی که روآی دوگانه سوز با قیمت ۸میلیون و ۸۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.