رانا هم آمد

گروه خودرو- سه خودروساز بزرگ کشور توانستند با تولید ۳۰۵ هزار و ۴۸۵ دستگاه انواع محصولات سواری در بهار امسال، به رشدی ۶/۶ درصدی در مقایسه با سه ماه نخست سال گذشته دست بیابند.

دراین آمار که روی سایت رسمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفته، تنها به میزان تولید ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو اشاره شده و خودروسازان خصوصی نقشی در آن ندارند. بر اساس آمار اعلام شده، ایران خودرو با تولیدی ۱۴۹ هزار و ۵۰۸ دستگاهی، ۳/۲ درصد رشد را تجربه کرده و سایپا نیز با تولید ۱۰۲ هزار و ۶۱۸ دستگاه خودرو، ۱۹ درصد افزایش تولید را به خود می‌بیند. پارس خودرو نیز که زیرمجموعه سایپا به شمار می‌رود، ۷۳ هزار و ۵۸۸ دستگاه محصول را به تولید رسانده و آمار مذکور از رشد ۱۳۲ دستگاهی این شرکت حکایت دارد.

طبق عملکرد بهاری خودروسازان، پراید همچنان لقب پرتیراژترین خودرو داخلی را یدک می‌کشد و بیشترین درصد رشد نیز به تندر-۹۰ رسیده است. یکی از نکات مهم آمار تولید سه ماه نخست امسال، به آغاز تولید «رانا» مربوط می‌شود، محصولی که از آن به عنوان دومین محصول ملی ایران خودرو یاد می‌کنند. از سوی دیگر، نیسان قشقایی نیز در سه ماه نخست امسال هیچ تولیدی نداشته، اما تندر-۹۰ توانسته به رشد قابل توجهی در مقایسه با بهار سال گذشته دست یابد.

رانا آمد

بالاخره پس از دو سال، ایران خودرو آغاز تولید دومین محصول داخلی خود را جشن گرفت، تا «رانا» به عنوان میهمانی جدید به جمع اهالی کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص بپیوندد. رانا که دو سال و اندی پیش رونمایی شد، تیراژی ۳۰ دستگاهی را در بهار امسال داشته و قرار است نیمه دوم امسال روانه بازار شود.

پاییز ۴۰۵

اما به سراغ محصولات قدیمی‌تر ایران خودرو برویم و ببینیم وضعیت تولید آنها در بهار به چه شکل بوده است.

ابتدا از خانواده پژو شروع می‌کنیم، خانواده‌ای که افت و خیز تولید را تجربه کرده است. طبق آمار، پژو ۴۰۵ با وجود آنکه روزگاری محصول شماره یک ایران خودرو بود، در بهار امسال جای خود را به ۲۰۶ داده و ۳۵ درصد در مقایسه با بهار سال گذشته افت تولید را تجربه کرده است. با این حساب هم اکنون پژو ۲۰۶ پرتیراژترین محصول ایران خودرو به شمار می‌رود. این خودرو حدود ۴۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه در بهار امسال تیراژ داشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد رشد کرده است. در واقع ایران خودرو به همان اندازه (برحسب درصد) که تیراژ پژو ۴۰۵ را کاهش داده، به تولید ۲۰۶ افزوده تا به نوعی مقدمات حذف تدریجی ۴۰۵ را فراهم کرده باشد. این محصول یکی از پرمصرف‌ها و قدیمی‌های ایران خودرو به شمار می‌رود، حال آنکه از پژو ۲۰۶ به عنوان محصولی جدیدتر و کم مصرف‌تر یاد می‌شود.

در میان دیگر پژویی‌ها، ایران خودرو باز هم از تیراژ روآ کاست تا این محصول یک گام دیگر به «حذف» نزدیک شود. روآ در سه ماه نخست امسال تنها حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه تولید داشته و سه درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت کرده است. افت روآ در حالی است که پژوپارس توانسته رشدی شش درصدی را تجربه کند. این محصول نیز از لحاظ مصرف سوخت دست کمی از ۴۰۵ ندارد.

از پژویی‌ها که بگذریم، ایران خودرو در تولید سمند با رشد مواجه شده است. سمند که لقب اولین محصول ملی خودروسازی ایران را در اختیار دارد، در سه ماه امسال ۳۳ هزار و ۲۰۷ دستگاه تیراژ داشته و ۲۲ درصد رشد را به خود می‌بیند. با توجه به افت تولید ۴۰۵، هم اکنون سمند را باید دومین محصول ایران خودرو بدانیم.

ایران خودرو همچنین توانسته در سه ماه نخست امسال پنج هزار و ۱۹۰ دستگاه تندر-۹۰ را به تولید برساند، که این آمار متضمن رشد ۶۸ درصدی تندر ایران خودرو شده است.

ویتارا رشد کرد اما...

هرچند ایران خودرویی‌ها توانسته‌اند در سه‌ماه نخست امسال یک هزار و ۲۴۴ دستگاه سوزوکی گرندویتارا را مونتاژ کند، اما آن طور که خبر می‌رسد، مونتاژ این محصول در تیرماه کاهش یافته و حتی در مقاطعی نیز متوقف شده است. ویتارا در سه ماه امسال و نسبت به بهار سال گذشته ۱۶ درصد رشد تولید را به خود می‌بیند. این شاسی بلند ژاپنی، در ایران خودرو خراسان و تحت برند شرکت سوزوکی به مونتاژ می‌رسد.

افت تولید ریو

به سراغ سایپا برویم و نگاهی به کارنامه بهاری این شرکت بیندازیم. اگرچه نام «کیاسراتو» در لیست محصولات سایپا به چشم می‌آید، اما فعلا عدد «صفر» مقابل این نام قرار دارد و نشان می‌دهد که هنوز مونتاژ آن آغاز نشده است. سراتو قرار است جای زانتیا را در کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص پر کند.

اما در بین سه محصول حی و حاضر سایپا، ریو با افتی ۲۳ درصدی مواجه شده و تنها چهار هزار و ۸۹ دستگاه از این محصول طی بهار امسال به مونتاژ رسیده است. این کره‌ای مونتاژی ،در چند وقت اخیر با افزایش قیمت در بازار نیز مواجه شد. از ریو که بگذریم، سایپا توانسته در بهار امسال شش هزار و ۲۱۲ دستگاه «تیبا» را به تولید برساند. تیبا که از آن با نام اولین محصول داخلی سایپا یاد می‌شود، حدود سه سال پیش رونمایی شد و هنوز بخشی از ثبت‌نام‌کنندگان نتوانسته‌اند تیبای خود را تحویل بگیرند.

پراید همچنان در خط یک

این روزها با پروژه‌ای که سایپا برای پراید تعریف کرده و تا حدی استانداردهای آن را ارتقا داده است، فشارها برای حذف این محصول از صنعت خودروسازی کشور کاهش یافته است. پراید که هم در سایپا به تولید می‌رسد و هم در پارس خودرو، طی بهار امسال ۱۵۰ هزار و ۳۷ دستگاه تیراژ داشته و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸/۳ درصد رشد کرده است. این موضوع در شرایطی است که در حالت تفکیکی، پراید سایپا ۱۵ درصد رشد را تجربه کرده، اما پراید پارس خودرو افتی ۱۰ درصدی را به خود می‌بیند.

افت ماکسیما، رشد مگان

اما به کیلومتر ۹ جاده مخصوص برویم و سری هم به پارس خودرویی‌ها بزنیم. در بین محصولات پارس خودرو، ماکسیما با تولیدی ۵۸۸ دستگاهی ۱۳ درصد افت را تجربه کرده و تیراژ ۶۰۷ دستگاهی پیکاپ نیز کاهش تولید ۳۱ درصدی این خودرو را رقم زده است. این در حالی است که مگان توانسته با دو هزار و ۵۸۱ دستگاه تیراژ در سه ماه نخست امسال، ۴۰ درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به خود می‌بیند. همچنین نیسان تینا نیز تنها ۲۰۹ دستگاه تیراژ داشته و قشقایی نیز در بهار امسال به مونتاژ نرسیده است.

پارس خودرو البته توانسته با تولید ۱۱ هزار و ۸۸۳ دستگاه تندر، ۹۴ درصد در تولید این محصول رشد کند.