ایسنا - اگرچه این روزها روزهای سخت قطعه‌سازان به دلیل اولتیماتوم‌های پی در پی خودروسازان به آنها برای ارتقای سطح کیفی‌شان است، ولی با این حال سطح‌بندی قطعه‌سازان نیز شاخص‌های یکسانی نداشته و براساس معیارهای خاص هر خودروساز، سطح کیفی هر قطعه‌ساز نیز متفاوت است. از ابتدای امسال قطعه‌سازان سطح چهار (D) امکان عقد قرارداد تامین قطعات با خودروسازان را از دست دادند. از ابتدای سال آینده نیز خودروسازان سطح سه (C) از زنجیره تامین قطعات خودروسازان حذف خواهند شد. در این شرایط این سوال مطرح است که اصولا سطح‌بندی کیفی قطعه‌سازان بر چه اساسی صورت می‌گیرد و فراتر از آن چند درصد قطعه‌سازان کشور در سطح کیفی C و در معرض حذف از قراردادهای تامین قطعات قرار دارند؟

طبق روند موجود، سطح‌بندی قطعه‌سازان در چهار سطح C ، B ، A و D براساس نمره عملکردی و سیستمی هر قطعه‌ساز و میزان تطابق فعالیت‌های آن با معیارهای ارزیابی خاص هر خودروساز صورت می‌گیرد.

نمره عملکردی به شاخص‌هایی همچون تحویل به موقع قطعات، میزان برگشتی قطعه و کیفیت محصول در زمان استفاده در خط مونتاژ و در سیستم خدمات پس از فروش باز می‌گردد. نحوه ارزیابی و نمره عملکردی و سیستمی هر قطعه‌ساز طبق قوانین و استاندارد‌های هر خودروساز متفاوت است. به عنوان مثال یک قطعه‌ساز ممکن است در ارزیابی یک خودروساز در سطح A و در ارزیابی خودروساز دیگر در سطح B قرار گیرد؛ بنابراین اولتیماتوم خودروسازان به قطعه‌سازان سطح C برای ارتقا به سطح B تنها مربوط به قطعه‌سازان طرف قرار‌داد خودشان و براساس معیارهای خاص خودشان است. به‌طور طبیعی خودروسازان بزرگ‌تر سختگیری بیشتری در استانداردهای کیفی و سطح‌بندی قطعه‌سازان طرف قرار‌داد خود دارند. به همین دلیل ممکن است یک قطعه‌ساز در ارزیابی یک خودروساز در سطح A و در ارزیابی خودروساز دیگر در سطح B قرار گیرد.

به‌طور معمول قطعه‌سازی در سطح A ارزیابی یک خودروساز قرار می‌گیرد که نمره عملکرد کیفی آن به شاخص‌های مدنظر آن خودروساز بسیار نزدیک بوده و درصد قطعات معیوب و برگشتی آن در خط تولید و خدمات پس از فروش نیز نزدیک‌ به صفر باشد. در این شرایط امکان به دست آوردن برآوردی دقیق از تعداد قطعه‌سازان سطح C در کشور وجود ندارد، زیرا براساس شاخص‌های هر خودروساز، سطح کیفی هر قطعه‌ساز نیز متفاوت است؛ بنابراین ممکن است از ابتدای سال ۱۳۹۱، یک قطعه‌ساز براساس معیارهای یک خودروساز در سطح کیفی C قرار گرفته و از ادامه فعالیت در فرآیند تامین قطعات آن خودروساز حذف شود، اما همین قطعه‌ساز از نظر یک خودروساز دیگر در سطح کیفی B قرار داشته و به فعالیت خود در زنجیره تامین قطعات آن خودروساز ادامه دهد.