شارژ برقی فروش خودرو

متقاضیان خودروهای برقی تا ساعت ۱۳ فردا فرصت واریز و مسدود کردن ۱۰۰ میلیون تومان وجه را در یکی از حساب‌‌های خود نزد شعب بانک‌های واجد شرایط اعلامی در سامانه دارند.در این گزارش اما نگاهی انداخته‌ایم به مشخصات فنی و قیمت (علی‌الحساب و قطعی) خودروها در مبادی ورودی، تا مشخص شود در دور نخست فروش خودروهای برقی، مشتریان چه گزینه‌هایی را برای خرید پیش رو دارند.

فولکس واگن

برای بررسی مشخصات خودروهای برقی در سامانه، ابتدا سراغ خودرویی آلمانی که توسط یک شرکت بخش خصوصی وارد شده، برویم.

این شرکت بخش خصوصی که در دوران برجام  به دنبال همکاری مشترک با فولکس واگن در ایران بود و حتی گفته می‌شد مشغول ساخت کارخانه برای تولید محصولات این غول خودروسازی جهان است، در نهایت موفق به تحقق این هدف نشد، اما نمایندگی واردات خودروهای فولکس واگن را دریافت کرد. حالا نیز این شرکت در عرصه برقی‌ها باز هم سراغ فولکس واگن رفته و خودرویی با نام ID.۴ را وارد کرده است.

خودروهای برقی فولکس واگن با پسوند ID به تولید می‌رسند و این شرکت در حال حاضر یکی از خودروسازان پیشرو در عرصه تولید مدل‌های الکتریکی است.طبق آنچه در کاتالوگ ID.۴ آمده، موتور الکتریکی این خودرو حداکثر ۱۲۵ کیلووات معادل ۱۶۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در کاتالوگ موردنظر مشخص شده حداکثر سرعت این فولکس برقی با هر بار شارژ ۴۴۲ کیلومتر است. به عبارت بهتر، این خودرو پس از هر بار شارژ می‌تواند تا ۴۴۲ کیلومتر مسافت را طی کند.

اطلاعات مربوط به مدت زمان شارژ این خودرو نیز در کاتالوگ آن درج شده است. بر این اساس، مدت زمان شارژ عادی این خودرو هشت ساعت و نیم اعلام شده است. این خودرو همچنین مجهز به سیستم شارژ سریع باتری (۲۰ تا ۸۰ درصد) نیز هست، به نحوی که قابلیت شارژ سریع در عرض ۳۵ دقیقه را دارد. این خودرو همچنین می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد.این خودرو همچنین به امکانات و آپشن‌هایی از جمله سیستم ورود و استارت بدون کلید، دستیار صوتی، سیستم کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، چند کیسه هوا و سیستم پارک جلو و عقب به همراه ترمز اضطراری هنگام برخورد مجهز است.

در نهایت اینکه قیمت علی الحساب خودروی موردنظر در مبادی ورودی یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان اعلام شده که طبعا قیمت قطعی بیش از این خواهد بود.

خودروی برقی کرمان موتور

دیگر خودروی برقی عرضه شده در سامانه، به کرمان موتور مربوط می‌شود که EJ۷ نام دارد و چینی است. این خودرو به یک پیشرانه برقی با توان ۱۴۲ کیلووات و باتری ۵۰.۱ کیلوواتی مجهز است. EJ۷ قادر است با یک‌‌ بار شارژ، ۴۰۲ کیلومتر را طی کند. همچنین باتری‌‌ این خودرو با شارژ عادی ظرف مدت هشت ساعت و ۳۰ دقیقه پر می‌شود. این در حالی است که وجود سیستم شارژ سریع این امکان را فراهم کرده تا خودروی موردنظر ظرف ۴۸ دقیقه تا ۸۰‌درصد شارژ شود.بنابراین از نظر زمان موردنیاز برای شارژ سریع، EJ۷ کرمان موتور ۱۳ دقیقه بیش از فولکس واگن ID.۴ زمان نیاز دارد.قیمت قطعی (در مبادی ورودی) خودروی برقی کرمان موتور حدود یک میلیارد و ۹۹ میلیون تومان اعلام شده است.با وجود قطعی بودن قیمت در مبادی ورودی، قیمت نهایی EJ۷ با افزودن هزینه‌‌ها و عوارض قانونی بعد از ترخیص نظیر بیمه شخص ثالث، مالیات ارزش افزوده، هزینه‌‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده و کرایه حمل تعیین خواهد شد. این خودرو به امکانات و آپشن‌های مختلفی مانند سیستم کروز کنترل، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS و EBD، کنترل پایداری، ترمز جلو و عقب دیسکی، استارت دکمه‌ای، صفحه نمایش ۱۰.۴ اینچی، دوربین عقب و چراغ مه‌‌شکن عقب مجهز است.

رولزرویس بهمن

گروه بهمن نیز دیگر خودروساز بخش خصوصی است که محصولی برقی را در سامانه عرضه کرده است.

خودروی برقی گروه بهمن چینی است و HongQIنام دارد. هونگچی در دسته خودروهای لوکس چینی قرار می‌گیرد و به قول بهمنی‌ها رولزرویس چینی به حساب می‌آید.

طبق کاتالوگ ارائه شده در سامانه، هونگچی با هر بار شارژ ۴۳۱ کیلومتر را طی می‌کند. ظرفیت باتری هونگچی ۵۴ کیلووات ساعت است که برای شارژ سریع (۲۰ تا ۸۰ درصد) حداکثر ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. بنابراین هونگچی برای شارژ سریع زمان کمتری را نسبت به فولکس واگن و کی‌ام سی نیاز دارد. در کاتالوگ هونگچی ذکر نشده که شارژ عادی این خودرو چقدر زمان می‌برد، هرچند به نظر می‌رسد مدت زمانی شبیه دیگر برقی‌های موجود در سامانه (یعنی بیش از هشت ساعت) نیاز داشته باشد.

این خودرو همچنین توان تولید ۱۴۰ کیلووات معادل ۱۸۸ اسب بخار قدرت را داراست. هونگچی با امکانات و آپشن‌هایی مانند سیستم کنترل پایداری الکتریکی، ترمز پارک برقی، سیستم توقف خودکار، خاموشی خودرو هنگام تصادف، دوربین دید عقب، ترمز اضطراری، هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار برخورد با عابر پیاده و صندلی برقی عرضه می‌شود.

قیمت فروش قطعی این خودرو در مبادی ورودی، یک میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان است که طبعا با اضافه شدن هزینه‌های جانبی، با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

Untitled-1 copy

آئودی، گران ترین

در بین خودروهای برقی عرضه شده در سامانه، فولکس واگن تنها برند آلمانی نیست و آئودی (زیرمجموعه این شرکت) هم در کنار آن قرار دارد.

آئودی عرضه شده در سامانه برقی‌ها، Q5 نام دارد که توسط یک شرکت بخش خصوصی عرضه می‌شود. این خودرو هفت سرنشینه است و حداکثر سرعت آن به 150 کیلومتر در ساعت می‌رسد. در صورت شارژ کامل باتری، این خودرو می‌تواند تا 560 کیلومتر مسافت را طی کند. مصرف انرژی این خودرو در هر 100 کیلومتر 15.9 است. در کاتالوگ آئودی اشاره‌ای به مدت زمان موردنیاز این خودرو برای شارژ (چه عادی و چه سریع) نشده است.

این خودرو همچنین به امکانات و آپشن‌هایی مانند سیستم کمکی حرکت در سربالایی، رادار کمک پارک، دوربین کمکی حین رانندگی، رادار نقطه کور، سیستم کمکی جلوگیری از تصادف هنگام تعویض خطوط، سیستم جلوگیری از تصادف هنگام دنده عقب، ترمز اضطراری، سیستم هشدار از جلو و عقب و استارت از راه دور مجهز است. آئودی اما گران ترین خودروی عرضه‌شده در سامانه برقی‌ها به شمار می‌رود. طبق اطلاعیه منتشر شده، قیمت علی الحساب آئودی برقی در مبادی ورودی، سه میلیارد و 150 میلیون تومان است.

یک ژاپنی هم هست

اما در جمع خودروهای عرضه شده در سامانه فروش برقی‌ها، یک مدل ژاپنی از شرکت هوندا نیز به چشم می‌خورد. این خودرو که توسط یک شرکت بخش خصوصی وارد می‌شود، ENS1 نام دارد. موتور الکتریکی این خودرو می‌تواند 150 کیلووات قدرت تولید کند. طبق آنچه در کاتالوگ هوندای برقی آمده، با هر بار شارژ امکان طی کردن مسافت 510 کیلومتری را دارد. در کاتالوگ موردنظر قید نشده که خودروی برقی هوندا ظرف چه مدت زمانی شارژ (چه عادی و چه سریع) می‌شود.

این خودرو به امکاناتی مانند چند کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری خودرو، دوربین و مه‌شکن عقب، سنسور پارک جلو و عقب، صندلی برقی و تهویه خودکار مجهز است. در مقایسه با برخی خودروهای عرضه شده در سامانه، هوندای برقی امکانات و تجهیزات کمتری دارد.

اما قیمت خودرو به صورت علی‌الحساب در مبادی ورودی محاسبه شده و قیمت نهایی آن برای مصرف‌کننده مشخص نیست. طبق آنچه در اطلاعیه مربوطه آمده، قیمت علی‌الحساب هوندای برقی در مبادی ورودی، یک میلیارد و 850 میلیون تومان است.

برقی‌های ایران خودرو و سایپا

نگاهی هم به خودروهای برقی عرضه شده در سامانه توسط دو خودروساز بزرگ کشور بیندازیم.

در این بین، سایپا خودرویی چینی به نام سینوگلد تانگو5 را عرضه کرده است. گویا ابتدا قرار بوده این خودرو در اختیار ناوگان تاکسیرانی کشور قرار گیرد، اما در نهایت سیاستگذار تصمیم به عرضه عمومی آن گرفته است.

خودروی موردنظر، در عرض شش ثانیه به شتاب صفر تا 50 کیلومتر می‌رسد. باتری به کار رفته در این خودرو 48.16 کیلوواتی است که شارژ 20 تا 80 درصدی آن نهایتا 30 دقیقه طول می‌کشد. این در حالی است که شارژ عادی سینوگلد تانگو 5 بین هفت تا 9 ساعت طول می‌کشد.خودروی برقی وارداتی سایپا می‌تواند با هر بار شارژ 405 کیلومتر مسافت را طی کند. همچنین توان خروجی از موتور الکتریکی این خودرو 100 کیلووات است.

طبق آنچه در کاتالوگ سینوگلد آمده، این خودرو به امکاناتی مانند فرمان برقی و سیستم پایداری مجهز است.

سینوگلد نیز جزو خودروهایی محسوب می‌شود که قیمت قطعی آن در سامانه اعلام نشده است. با این حال قیمت علی‌الحساب این خودرو در مبادی ورودی یک میلیارد و 50 میلیون تومان اعلام شده است.

در نهایت اما ایران خودرو نیز محصولی برقی و چینی به نام LUNA را در سامانه عرضه کرده است. این در حالی است که کاتالوگی برای محصول موردنظر در سامانه تخصیص خودروهای برقی ارائه نشده است. با این حال طبق اطلاعاتی که پیش‌تر در جریان نمایش این خودرو در یک نمایشگاه داخلی به دست آمد، ظرفیت باتری این خودرو 43.9کیلووات است. لونا می‌تواند با هر بار شارژ 400 کیلومتر مسافت را طی کند. موتور این خودرو نیز قادر به تولید حداکثر توان ۱۱۰ کیلووات است. لونا همچنین ظرف 9.5 ثانیه به شتاب صفر تا صد می‌رسد که با آن می‌توان حداکثر 140 کیلومتر در ساعت راند.

مصرف انرژی این خودرو در هر 100 کیلومتر 11 کیلووات ساعت اعلام شده است. خودروی موردنظر ظرف هشت ساعت به صورت عادی شارژ می‌شود، اما امکان شارژ سریع در عرض 30 ثانیه نیز وجود دارد.

این خودرو به امکانات ایمنی مانند قفل کودک درب‌های عقب، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، کمربند سرنشینان عقب سه نقطه‌ای، قفل مرکزی، باز شدن خودکار قفل درب‌ها هنگام تصادف، اخطار باز بودن درب‌ها و اخطار باز بودن کمربند سرنشینان جلو تجهیز شده است.

همچنین صندلی راننده 6 حرکته دستی و صندلی شاگرد 4 حرکته دستی، فرمان برقی، چراغ روز، مه‌شکن عقب، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل، دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید و سنسور باران نیز از جمله امکانات دیگر لونای ایران خودرو به شمار می‌روند.

لونا ارزان‌ترین خودروی عرضه شده در سامانه برقی‌هاست که قیمت علی‌الحساب آن در مبادی ورودی 945 میلیون تومان تعیین شده است.