انباشت ذخایر استراتژیک اژدهای زرد

چین حجم نفت‌خام ورودی یا خروجی از ذخایر استراتژیک را فاش نمی‌کند، اما می‌توان با کسر مقدار نفت‌خام فرآوری‌شده از کل نفت‌خام موجود از واردات و تولید داخلی، میزان آن را تخمین زد. کل نفت‌خام در دسترس پالایشگاه‌ها در آوریل ۱۵.۱۳‌میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شد که شامل واردات ۱۰.۸۸‌میلیون بشکه در روز و تولید داخلی ۴.۲۵‌میلیون بشکه در روز بود. حجم نفت‌خام فرآوری‌شده توسط پالایشگاه‌ها ۱۴.۳‌میلیون بشکه در روز بود که ۸۳۰‌هزار بشکه در روز مازاد به مخازن ذخیره‌سازی اضافه کرد. برای چهار ماه اول سال‌۲۰۲۴، کل نفت‌خام موجود ۱۵.۲۶‌میلیون بشکه در روز بود، درحالی‌که ظرفیت پالایشگاه ۱۴.۵۶‌میلیون بشکه در روز بود که ۷۰۰‌هزار بشکه در روز مازاد برجای گذاشت.

تعمیرات برنامه‌ریزی شده

پردازش پالایشگاه‌ها در آوریل ۳.۳‌درصد نسبت به ماه مشابه سال‌۲۰۲۳ کاهش‌یافت که اولین کاهش سالانه در ۲۰ ماه گذشته بود، زیرا شرکت‌های نفتی بزرگ تعمیرات برنامه‌ریزی شده را انجام دادند، درحالی‌که پالایشگاه‌های کوچک‌تر تولید را به دلیل حاشیه سود ضعیف، محدود کردند. این احتمال وجود دارد که با افزایش نیروگاه‌ها برای فصل اوج تقاضا در تابستان، توان عملیاتی پالایشگاه‌ها در ماه مه بهبود یابد، اگرچه این وضعیت به دلیل تقاضای بالا برای برخی از سوخت‌های تصفیه‌شده مانند سوخت جت، بنزین و گازوئیل پیچیده‌تر شده‌است. در شرایط موجود این سوال برای بازار مطرح می‌شود که؛ آیا هرگونه افزایش در فعالیت پالایشگاه‌ها منجر به افزایش تقاضا برای واردات نفت‌خام خواهد شد یا اینکه پالایشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند با توجه به احیای ذخایر، واردات را کاهش دهند.

خیلی مسائل به قیمت نفت بستگی دارد و تحولات اخیر نشان می‌دهد که وقتی بهای جهانی به‌سرعت افزایش می‌یابد یا تا حدی که پالایشگاه‌های چین آن را خیلی بالا می‌دانند، نتیجه کاهش واردات است. واردات نفت‌خام آوریل کمترین واردات نفت‌خام از ژانویه بود و دو ماه پس از افزایش شدید قیمت‌ها از اوایل فوریه به بعد، پس از تمدید و تعمیق کاهش تولید اعضای گروه صادرکنندگان اوپک، رخ‌داد. شاخص جهانی قیمت نفت‌خام برنت از پایین‌ترین سطح ۷۶.۸۵دلار در هر بشکه در ۲فوریه به بالاترین سطح ۹۲.۱۸دلار در ۱۲ آوریل رسید. این نشان می‌دهد که قیمت‌های بالاتر نفت ممکن است مقدار نفت‌خامی را که پالایشگاه‌های چینی مایل به خرید هستند، محدود کند. هرگونه افزایش در واردات نفت آنها احتمالا از منابع با تخفیف مانند روسیه و ایران حاصل می‌شود که صادرات آنها به دلیل تحریم‌های غرب محدود شده‌است و در نتیجه تعداد خریداران بالقوه آنها را کاهش می‌دهد.

قیمت‌های فروش رسمی

افزایش قیمت‌های فروش رسمی(OSP) به بالاترین حد پنج ماه اخیر توسط صادرکننده اصلی عربستان‌سعودی برای بارگیری محموله‌‌‌‌های بارگیری در ماه ژوئن، ممکن است تقاضای نفت چین از این پادشاهی را کاهش دهد و برخی منابع به کاهش ۵.۸‌میلیون بشکه‌‌‌‌ای محموله‌‌‌‌های ژوئن نسبت به ماه مه اشاره کردند. بر اساس آمار گمرک، واردات نفت‌خام چین در چهار ماه اول سال‌۲‌درصد افزایش یافت، با این حال بر حسب بشکه در روز، این معادل افزایش تنها ۱۰۰‌هزار بشکه در روز است. این مقدار بسیار کمتر از افزایش ۷۱۰‌هزار بشکه در روز تقاضا است که اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود که در ۱۴ماه مه منتشر شد، برای کل چین برای سال‌۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده‌بود. واردات و تقاضای کلی برای نفت متفاوت است زیرا با استفاده از ذخایر موجود یا افزایش تولید داخلی نیز می‌توان تقاضا را تامین کرد. تولید داخلی نفت چین در چهار ماهه اول سال‌۲۰۲۴ به میزان ۲.۱‌درصد افزایش یافت، با این حال چین در سال‌۲۰۲۴ با سرعت بیشتری نسبت به سال‌۲۰۲۳ به ذخایر نفت خود افزوده است. در چهار ماه اول سال‌۲۰۲۴، مازاد نفت اضافه‌شده به انبارها ۸۳۰‌هزار بشکه در روز در مقایسه با ۴۸۰‌هزار بشکه در روز در مدت مشابه سال‌گذشته بوده‌است.

رویکرد محتاطانه

این آمار نشان می‌دهد؛ درحالی‌که رشد واردات نفت چین در سال‌۲۰۲۴ متوسط است، مقدار بیشتری از این واردات در مقایسه با سال‌قبل به ذخایر استراتژیک سرازیر می‌شود. فعالیت‌های ذخیره‌سازی چین نشان‌دهنده رویکرد محتاطانه به امنیت انرژی و موقعیت‌‌‌‌یابی آن در بازار، با توجه به نوسانات بازار جهانی نفت و عوامل ژئوپلیتیک است. انباشت استراتژیک ذخایر نفتی همچنین می‌تواند اهرمی را برای چین در مذاکره بر سر قیمت نفت و تضمین شرایط مطلوب‌تری از سوی صادرکنندگان فراهم کند، به‌خصوص که پویایی جهانی نفت همچنان در حال تغییر است. نگهداری مداوم و افزایش آتی در فعالیت‌های پالایشگاهی نشان‌دهنده پاسخی پویا به شرایط بازار، ایجاد تعادل بین نیازهای فوری پالایش و استراتژی‌های ذخیره‌سازی بلندمدت است. این رویکرد ظریف، سازگاری چین را در مدیریت نیازهای انرژی گسترده خود درمیان نوسانات اقتصادی جهانی و سیاست‌های در حال تحول انرژی برجسته می‌کند.