مقام‌های اقتصادی و مالی کشور در همایش سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در مورد اقتصاد پساتحریم به ایراد سخنرانی پرداختند.

به گزارش «ایرنا» وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب نیازمند ورود منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی هستیم و انتظار ما از سفرای ایران این است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور را به طرف‌های خارجی معرفی کنند. علی طیب‌نیا سه‌شنبه در همایش سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با اشاره به شرایط جدید و رفع تحریم‌ها گفت: با لغو تحریم‌ها درآمدهای نفتی کشور افزایش می‌یابد که این درآمدها باید در خدمت رشد و توسعه کشور قرار گیرد. وی افزود: پس از لغو تحریم‌ها امکان دسترسی به منابع مالی خارجی و منابع مسدود شده کشور نیز فراهم خواهد شد و همه اینها فرصت‌های جدیدی است که در برابر ما قرار می‌گیرد و امکان دسترسی به رشد بالای اقتصادی را فراهم می‌کند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این مراسم بر لزوم هماهنگی میان سیاست خارجی با سیاست داخلی کشور تاکید کرد و گفت: برای خروج از شرایط دشوار کشور، برهه‌ای تاریخی به‌وجود آمده است که باید از این فرصت استفاده مطلوب را ببریم. ربیعی افزود: دولت باید همواره به‌دنبال اصلاح ساختارها در داخل کشور باشد و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران نیز باید روزنه‌های ورود منابع خارجی به کشور را پیدا کنند.


سیف: نظام بانکی به تعهدات خود پایبند بوده است

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این مراسم ضمن تشریح اوضاع بانکی کشور گفت: نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران همواره بر تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده است، در نتیجه نظام بانکداری بین‌المللی تجربه خوبی از همکاری با نظام بانکی ایران دارد. سیف با اشاره به اینکه نظام بانکی ایران در دوران تحریم شرایط سختی را تجربه کرده است، گفت: این موضوع باعث شده است تا بانک‌های ما از روش‌های نوین بانکداری تا اندازه‌ای عقب بمانند که در شرایط جدید باید تلاش کنیم این عقب‌ماندگی جبران شود. وی افزود: ایران از حضور دفاتر نمایندگی و شعب بانک‌های بین‌المللی استقبال می‌کند و این می‌تواند تکنولوژی بانکداری را نیز برای کشور به روزرسانی کند.


جهانگیری: از حضور خارجی غفلت کرده‌ایم

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته هم در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، با بیان اینکه اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ماموریت جدید و ویژه‌ای است که رهبر معظم انقلاب آن را از قوای سه‌گانه و به‌خصوص دولت مطالبه کرده‌اند، گفت: اقتصاد برون‌گرا لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است که بخش اعظم وظایف آن بر عهده نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است. معاون اول رئیس‌جمهوری نقش دستگاه دیپلماسی و حوزه سیاست خارجی کشور را در توسعه کشور و گشایش‌های اقتصادی تعیین‌کننده و پراهمیت ارزیابی کرد و افزود: باید اقتصاد کشور را شکوفا کنیم و دولت برای این کار برنامه‌های عملیاتی جدی در دستور کار قرار داده است. جهانگیری اضافه کرد: اقتصاد ما که متکی به منابع طبیعی، نفت و انرژی ارزان قیمت است تاکنون از حضور معنادار در مجامع بین‌المللی اقتصادی غفلت کرده است و تلاش‌های جدی برای اینکه سهمی از بازارهای بین‌المللی کسب و نظر سرمایه‌گذاران خارجی را به سمت ایران جلب کنیم، صورت نگرفته است.