گروه خبر: پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات «ب.ز» و دو متهم دیگر پرونده نفتی دیگر روز گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به‌صورت علنی برگزار شد. به گزارش «ایرنا»، جلسه روز شنبه دادگاه پرونده فساد نفتی به قرائت بخشی از دفاعیات متهم ردیف اول یعنی «ب.ز» اختصاص داشت که او در این فرصت حدود ۴۴ صفحه از دفاعیات ۲۰۰ صفحه‌ای خود را در دادگاه قرائت کرد. در همین حال روز گذشته «ب.ز» ۵۲ صفحه دیگر از دفاعیات ۲۰۰ صفحه‌ای خود را قرائت کرد. قراراست جلسه بعدی دادگاه «ب.ز» و دو متهم دیگر پرونده موسوم به فساد نفتی، متعاقبا اعلام شود.


اعلام شماره حساب به وکلای خارجی «ب.ز»

پیش از آنکه «ب.ز» به دفاع از خود بپردازد، به گزارش خبرگزاری فارس،قاضی صلواتی از تماس وکلای خارجی متهم در صبح دیروز خبر داد و گفت: ما همچنان منتظر واریز پول می‌مانیم. وی تصریح کرد: با هماهنگی بانک مرکزی شماره حسابی در اختیار وکلای خارجی شما قرار گرفته است. به گزارش «ایرنا»، «ب.ز» پیش از آغاز دفاعیات دیروز خود خطاب به وکیل شرکت نفت گفت: اگر کسی بتواند برای چهار حساب ارائه شده توسط این شرکت، 5 دلار حواله کند، همه اتهاماتم را قبول و عذرخواهی می‌کنم. ابوالقاسم صلواتی قاضی پرونده در پاسخ به این اظهارات بابک زنجانی گفت: آن شماره حساب‌ها را شرکت ملی نفت اعلام نکرده است بلکه دادگاه با همکاری بانک مرکزی این کار را انجام داد. قاضی صلواتی اضافه کرد: البته نخست منتظر می‌مانیم مساله‌ای که شما مبنی بر ارائه ضمانت نامه روشن کردید، انجام و ضمانت نامه توسط شما ارائه شود و انشاءالله این امر به نتیجه برسد. پس از آن متهم نفتی دفاعیات خود را آغاز کرد. به گزارش «ایرنا»، «ب.ز» گفت: زمان دولت قبل هرکاری که انجام شد، امروز، فکر می‌کنند، آنها بی‌سواد بودند، فکر می‌کنند افرادی که امروز آمدند همه دکتر و مهندس هستند و قبل از این، کسی نمی‌دانست که زنجانی دارد سرش را کلاه می‌گذارد. به گزارش «ایرنا»، متهم اصلی پرونده میلیاردر نفتی، در ادامه دفاعیات، خطاب به بانک مسکن گفت: شک نکنید هر طور شده پولم را پس می‌گیرم و اگر زورم به ایران نرسد؛ در هر جای دنیا که بانک مسکن پول داشته باشد پولم را پس می‌گیرم. وی خاطرنشان کرد: بانک مسکن هیچ طلبی از من ندارد پولم را برداشته و حتی طلبکار شده است. وی خطاب به بانک مسکن ادامه داد: اگر خوب یا بد، پولم را برگردان؛ اومدی چی می‌گی به جان من چسبیدی.


ماجرای پول دستی به بانک مسکن

«ب.ز» در ادامه به بیان ماجرای دادن پول دستی به بانک مسکن پرداخت و با بیان اینکه اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل، مدیر حقوقی و... به شرکت من آمدند، گفت: آنها گفتند ما به شخصی ۶۵ میلیارد پول داده‌ایم، اما از او نه چک داریم نه سفته، روز شنبه هم در مفاسد اقتصادی دادگاه داریم و اگر این پول نباشد، همه ما بازداشت می‌شویم، لطف کن ۶۵ میلیارد به ما پول دستی بده.
«ب ز» ادامه داد: آنها قول دادند هفته دیگر پول من را برگردانند، اما من سه ماه تماس می‌گرفتم و جواب من را نمی‌دادند. آخر هم گفتند پول نداریم، می‌توانیم به تو ملک بدهیم. «ب.ز» ادامه داد: زمانی که من تحریم شدم در امارات بودم، به فرودگاه امارات که رسیدم اخبار را دیدم و متوجه تحریم شدم، از گیت که رد شدم من را بازداشت کردند و بردند و اگر بچه‌های وزارت اطلاعات و دوستان من نبودند نمی‌توانستیم کاری کنیم، من 9 شب در سفارت ایران خوابیدم تا نتوانند من را بگیرند.


ماجرای ورود مرتضوی به پرونده متهم نفتی

به گزارش خبرگزاری فارس،متهم نفتی در ادامه روند دفاعیات خود در پنجمین جلسه دادگاه گفت: قبل از تحریم من ۴ میلیارد یورو برای کمک به تامین اجتماعی دادم و قرار شد در عوض این کمک یک شرکت بگیرم، زمانی که من تحریم شدم درست ۱۰ روز بعد از دادن پول به تامین اجتماعی بود. متهم نفتی افزود: بعد از اینکه از امارات به ایران آمدم پیش مرتضوی رفتم و گفتم دستم به دامنت، ۲ میلیارد از مبلغ ۴ میلیارد یورو را به هرجا که بانک مرکزی می‌خواهد حواله کن، مرتضوی فیلمی را در مجلس پخش کرد و فردای آن بازداشت شد اما یک روز بعد آزاد شد. بعد از آن دیگر نتوانستم مرتضوی را پیدا کنم و هرچقدر زنگ می‌زدم جواب نمی‌داد. «ب-ز» خاطرنشان کرد: در نهایت وزیر نفت با رئیس‌جمهوری وقت صحبت کرد و مرتضوی را پیدا کردند، در یک جلسه مرتضوی گفت که چک‌ها را بدهید تا من کارها را انجام دهم، وزیر نفت گفت که چک‌ را به ما بدهید و ما نامه می‌زنیم به تامین اجتماعی و این کار انجام می‌شود. وی تصریح کرد: در نهایت با هماهنگی بانک مرکزی و رئیس‌جمهور وقت، این کار انجام شد، بعد از انجام کار در حالی که یک روز بیشتر از مهلتم باقی نمانده بود پیش مرتضوی رفتم تا امضا کند اما او گفت که تا دیروز مدیرعامل بوده و حالا سرپرست است و دیگر کسی امضایش را قبول نمی‌کند.