گروه خبر: ۱۲ روز از فاجعه منا می‌گذرد؛ اما هنوز تکلیف بسیاری از مفقودین ایرانی این حادثه از جمله غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان مشخص نشده است.


آنچه وضعیت او را از سایر مفقودین متمایز می‌کند، اخبار ضد و نقیضی است که از زمان مفقود شدنش از سوی برخی رسانه‌های عربی مطرح شده است؛ اخباری که گاه حتی از ربوده شدن او حکایت می‌کنند. با این حال چند روز پیش و در شرایطی که هنوز صحت و سقم فوت یا ربایش او تایید نشده بود، برخی خبرگزاری‌ها نام او را در بین دیپلمات‌های کشته شده در فاجعه منا قرار دادند و به دنبال آن اخباری مبنی بر حضور وزیر کشور در منزل او برای ابراز همدردی با خانواده‌اش منتشر شد. تنها یک روز بعد دبیرکل جمعیت هلال احمر اعلام کرد که وضعیت او همچنان نامشخص است و پیگیری‌ها برای تعیین وضعیت او ادامه دارد. حالا چند روز پس از انتشار این اخبار ضدونقیض و در حالی که تاکنون مقام‌های امنیتی کشور از جمله شورای عالی امنیت ملی هرگونه اخبار مبنی بر ربوده‌شدن او را رد کرده‌اند، حسن قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و حقوق ایرانیان خارج از کشور وزارت امورخارجه،در گفت‌وگو با خانه ملت درباره احتمال ربوده‌شدن رکن‌آبادی در خاک عربستان و انتقال آن به فلسطین اشغالی می‌گوید: «این مسائل تنها در حد گمانه زنی است؛ اما نمی‌توان به‌صورت قطعی این ادعا را رد یا تایید کرد.»


او افزود: «به نظر شخص من، شرایط در آن زمان به‌گونه‌ای نبود که افراد توسط برخی‌ها ربوده شوند؛ چون امکان کشته شدن خود رباینده نیز در آن حادثه وجود داشت.» حسن قشقاوی، همچنین تاکید کرد:‌ «وزارت خارجه با جدیت تمام در حال پیگیری وضعیت رکن‌آبادی در عربستان است، زیرا او یک شخصیت شناخته شده‌ در منطقه بوده و این وزارتخانه همچون بقیه مفقودین حادثه منا، پیگیر وضعیت این دیپلمات ایرانی است.»


قشقاوی افزود: «به لحاظ موقعیت مکانی، زمانی و شرایط و اظهارات افرادی که قبل از مفقود شدن با رکن‌آبادی بوده‌اند، احتمالا ربایش را تایید نمی‌کند، البته شاید مفقودشدگان باقی مانده، جزو جان‌باختگان یا مجروحان حاضر در بیمارستان‌های عربستان باشند و حتی احتمال بازداشت شدن برخی از زائران وجود دارد.»


غضنفر اصل رکن‌آبادی دیپلمات ایرانی است که از ۱۳۸۹ تا اردیبهشت ۱۳۹۳سفیر ایران در لبنان بود. در کنار پیگیری این موضوع از سوی وزارت خارجه، سید محمود علوی وزیر اطلاعات روز گذشته اعلام کرد که این وزارتخانه در حال جمع‌آوری مستندات حادثه منا است. به گزارش «ایرنا» او گفت: «وزارت اطلاعات مکلف شده است مستندات این حادثه را جمع‌آوری کند تا براساس این مدارک عمد یا غیر عمد بودن این حادثه مشخص شود.» او افزود که انتقال پیکر قربانیان فاجعه منا با سرعت منطقی در حال انجام است. سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز روز گذشته گفت که کار انتقال پیکر قربانیان فاجعه منا با سرعت منطقی و خوبی از عربستان به ایران در حال انجام است.