دنیای اقتصاد: بازارهای جهانی در این روزها با عواملی اقتصادی-سیاسی روبه‌رو شده‌اند که چیدن آنها در کنار هم می‌تواند چشم‌انداز بهتری از آینده به فعالان اقتصادی بدهد.

تسهیل کمی اروپا

اولین رویداد مورد توجه، نتایج نشست روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا است. ماریو دراگی، رئیس این نهاد روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ماهانه ۶۰ میلیارد یورو به اقتصاد اروپا تزریق خواهد کرد، اقدامی که از ماه مارس آغاز و تا سپتامبر ۲۰۱۶ ادامه خواهد یافت. به گفته دراگی، این برنامه در جهت «تقویت تقاضا، افزایش ظرفیت‌های تولید و حمایت از رشد پولی و اعتباری»‌ دنبال می‌شود. در پی اعلام این تصمیم، قیمت‌ اوراق قرضه اروپایی که هدف مستقیم این برنامه تسهیل کمی است، به خصوص اوراق قرضه ۱۰ ساله در کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه، با رشد مواجه شدند. بازارهای سهام اروپا نیز همگام با همتایان آسیایی خود که روزی مثبت را تجربه کرده بودند، سبز شدند و به بالاترین سطح خود در ۷ سال اخیر رسیدند. در این بین نرخ برابری یورو به دلار هم رکورد دیگری ثبت کرد. افت این نرخ به زیر رقم ۱۲/۱ به معنای رسیدن ارزش ارز واحد اروپایی به کمترین میزان در ۱۱ سال گذشته است. عده زیادی از تحلیلگران عقیده دارند در ماه‌های آتی و با توجه به وقایع دیگر سیاسی و اقتصادی، سقوط یورو همچنان ادامه خواهد یافت، حتی بعید نیست که یورو پس از سال‌ها از زمان تاسیس این واحد پولی، ارزشی کمتر از دلار آمریکا پیدا کند.

انتخابات یونان

به اعتقاد برخی تحلیلگران، اعلام برنامه تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا نمی‌تواند توجیه خوبی برای این مقدار تلاطم بازارهای اروپایی و به‌خصوص سقوط یورو باشد. روز یکشنبه انتخابات یونان برگزار خواهد شد و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر روی کار آمدن حزب «سیریزا» وجود دارد، حزبی که مخالف سیاست‌های ریاضت اقتصادی حزب فعلی حاکم به رهبری آنتونیو ساماراس است. این حزب در صورت رسیدن به قدرت احتمالا با متوقف کردن سیاست‌های اقتصادی فعلی، به دنبال خروج یونان از منطقه یورو خواهد بود. این خروج که در بازارهای مالی به (GrexitGreece Exit) مشهور شده می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری برای اقتصاد قاره سبز داشته باشد. این امر می‌تواند به مراتب تبعاتی شدیدتر از «شوک سوئیسی» دو هفته گذشته داشته باشد. دو هفته پیش در پی اعلام بانک مرکزی سوئیس مبنی بر توقف سیاست میخکوبی خزنده فرانک به یورو، پول سوئیس اوج شدیدی گرفت.

نفت و عربستان

خبر مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان در سن ۹۱ سالگی توسط دربار سعودی اعلام شده و حال پرسش کلیدی این است که آیا سیاست‌های نفتی کنونی عربستان ادامه خواهد یافت و اینکه آیا علی‌النعیمی که از سال ۱۹۹۵ وزیر نفت پادشاهی سعودی است همچنان بر کرسی خود باقی می‌ماند. در ساعات ابتدایی اعلام خبر فوت ملک عبدالله، بازارهای جهانی واکنش خود را با ۸/۱ درصد افزایش نفت برنت (۳۷/۴۹ دلار برای هر بشکه) و ۱/۱ درصد افزایش نفت پایه آمریکا ( ۸۴/۴۶ دلار برای هر بشکه) نشان دادند.

بیم و امید آمریکا

کاهش قیمت نفت و به‌تبع آن بنزین، برای آمریکایی‌ها به‌عنوان مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی موضوعی خوشحال‌کننده است. قیمت بنزین حتی از قیمت‌های پایین سال ۲۰۰۸ نیز پایین‌تر رفته و به ۲ دلار و ۴ سنت برای هر گالن (حدود ۵۵/۴ لیتر) رسیده است که معادل ۴۰ درصد کاهش قیمت‌ها از خردادماه است. با وجود این، بخش مهمی از اقتصاد آمریکا وابسته به رشد و رونق بخش انرژی و به‌خصوص نفت‌ است و ایالت‌های نفتخیزی چون داکوتا در آمریکا در پی کاهش اخیر قیمت نفت دچار چالش‌هایی جدی شده‌اند و آینده نه چندان روشنی پیش‌روی خود می‌بینند. البته به گفته تحلیلگران اگر قیمت نفت حتی تا حدود ۲۵ تا ۳۰ دلار برای هر بشکه کاهش یابد،‌ تولیدکنندگان نفت در آمریکای شمالی و از جمله آنها تولیدکنندگان نفت شیل، دوام خواهند آورد و می‌توانند با بهبود تکنولوژی و سر به سر کردن هزینه‌ها با درآمدها،‌ در بازار باقی بمانند. در حال حاضر همسایه شمالی آمریکا یعنی کانادا نیز متاثر از کاهش قیمت نفت دچار چالشی در ارتباط با واحد پولی خود شده است؛ به‌نحوی‌که ارزش دلار کانادا در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۹ تاکنون نزول کرده است.