نیاز خود را به جای امتیاز نفروشید

گروه خبر: ساعاتی پس از آنکه، دیدار سران جمهوری اسلامی ایران و بریتانیا پس از سه دهه، اتفاقی مهم را در عرصه دیپلماسی دو کشور رقم زد، دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل، ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد و این‌گونه ادامه داد که ایران باید فرصت داشته باشد تا نشان دهد می‌تواند بخشی از راه‌حل منطقه (در مبارزه با داعش) باشد و نه بخشی از مشکل. این اظهارات اما علاوه‌بر وزارت خارجه و برخی مسوولان، واکنش‌های برخی جریان‌های سیاسی را نیز در پی داشت. همزمان با این واکنش‌ها، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سخنان دیوید کامرون تاکید کرد که برخورد ایران در مقابله با تروریسم، تصنعی و تاکتیکی نیست؛ و اضافه کرد این شمایید که به هر دلیل به داعش کمک کردید. به گزارش «ایرنا»، رئیس مجلس دیروز در مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری با یادآوری تحولات اخیر در خاورمیانه و رویکرد غرب در قبال کشورهای منطقه گفت: «در غرب نوعی تفرعن فرهنگی را می‌بینیم که می‌خواهند سایر فرهنگ‌ها را تحقیر کنند. البته افراطی‌هایی که در منطقه از جنس داعش به‌وجود آمده‌اند، مستمسکی برای تحقیر بیشتر فرهنگ اسلامی پیدا کرده‌اند.»

لاریجانی اظهارات اخیر نخست‌وزیر انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل را حرف‌های عجیب و غریبی توصیف کرد و گفت: «در سخنان دیوید کامرون نوعی تفرعن به ویژه‌ در بخش مربوط به ایران وجود داشت، وی دستور داد که ایران این کار را باید بکند و این کار را نباید بکند.»

انتقاد لاریجانی به اظهارات نخست‌وزیر بریتانیا به اینجا ختم نشد؛ او خطاب به دیوید کامرون گفت: «شما چه کسی هستید که این گونه حرف می‌زنید و این بایدها از کجا آمده است؟ آیا قدرت شما بیشتر شده است که احساس قدرت می‌کنید؟ چند روز پیش داشتند قسمتی از کشورتان را جدا می‌کردند.» او ادامه داد: «اینکه شما از جریان داعش اضطراب دارید این اضطراب درستی است؛ خودتان به هر دلیل به داعش کمک کردید و حال مشکل پیش آمده است، شما نیازمند هستید و باید از بسترهای عقلانی استفاده کنید. شما از جریان‌های تروریستی ترسیده‌اید و این فریاد ظاهر آن تفرعن است اما باطن آن ترس است، شما برای مقابله با تروریست‌ها نیازمند هستید. نمی‌توانید زرنگی کنید و نیاز خود را به‌عنوان امتیاز به طرف مقابل بفروشید. این قابل تفکیک و دریافت است.»

لاریجانی با اعلام اینکه شما نیاز به مبارزه با تروریست‌ها دارید، تاکید کرد: «به جای آنکه اشتباهات گذشته خود را که در طول سال‌ها از تروریست‌ها حمایت کرده‌اید، بپذیرید حال از زبانی استفاده می‌کنید که منجر به نتیجه نخواهد شد.» او در ادامه به نحوه برخورد غرب با تروریست‌ها در دو کشور عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: «چند روز پیش نماینده پنتاگون گفت که ما در عراق با تروریست‌ها برخورد تاکتیکی و در سوریه برخورد راهبردی داریم. آنها گفته‌اند برخورد با تروریست‌ها ریشه‌ای نیست، چون نمی‌خواهند دولت دموکراتیک عراق قوی شود، تاکتیکی برخورد می‌کنند و گروه‌های تروریستی را نگه می‌دارند تا اسباب چانه‌زنی شوند، اما در سوریه چون با دولت مرکزی ستیز دارند، می‌گویند برخورد ما راهبردی است.» در واکنشی دیگر، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در گفت‌و‌گویی زنده با شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی، از نیویورک مقر سازمان ملل، درباره اظهارات نخست‌وزیر بریتانیا در مجمع عمومی سازمان ملل، رویکرد «کامرون» را در جلسه مذاکره با حسن روحانی، متفاوت از نطق او در مجمع عمومی سازمان ملل خواند. او که با پرسش مجری این برنامه درباره مواضع ضد ایرانی دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی مواجه شده بود بیان کرد که این اظهارات، برای کسانی که در جلسه گفت‌و‌گو حضور داشتند، مایه تعجب بود چون در جلسه مذاکره، مسائل و رویکرد متفاوتی داشت. نهاوندیان افزود: «در آن دیدار که نخستین دیدار مقام‌های ارشد دو کشور بعد از گذشت ۳۵ سال بود، به موضوعات مختلفی در مورد مسائل منطقه و دوجانبه پرداخته شد و رئیس‌جمهوری کشورمان هم اشاره‌ای سوابق روابط دوجانبه کردند و اینکه اشتباهات گذشته ‌باید کنار گذاشته شود.»

ملاقات به معنای حل یک‌شبه اختلافات نیست

در این میان اما مشاور فرهنگی حسن روحانی نظری متفاوت از سایرین داشت. حسام‌الدین آشنا در یادداشتی کوتاه در صفحه شخصی‌اش در فیس‌بوک ملاقات مقامات عالی‌رتبه کشورها بایکدیگر را به معنای حل یک‌شبه اختلافات ندانست. بر اساس آنچه مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری در صفحه خود نوشته است، کشورها هم می‌توانند با یکدیگر رابطه داشته باشند، هم اختلاف‌نظر خود را حفظ کنند. به گزارش «ایسنا»، آشنا که به همراه رئیس‌جمهوری ایران به نیویورک رفته است با بیان اینکه تکرار ادعاهای بی‌حاصل گذشته کمکی به نیازمندی‌های امروز دو کشور نمی‌کند، تاکید کرد: «برای ساختن فردا باید از گذشته عبرت گرفت.»به گفته مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری، واقعیت این است که ایران هم انتقادات و اعتراضات بسیاری به سیاست خارجی و حتی داخلی بریتانیا دارد، ولی این منافاتی با ملاقات سران و برقراری روابط دیپلماتیک ندارد. آشنا بر این باور است که شاید چنین اظهاراتی برای مصارف حزبی کوتاه‌مدت مناسب تلقی شود، اما نقش سازنده‌ای در عادی‌سازی یا بهسازی روابط دو کشور نخواهد داشت. مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرده است که ایران سیاست‌های خود را در برقراری روابط دوجانبه براساس منافع و مصالح خود تنظیم می‌کند نه آرزوهای دیگران.